Review: Star Trek Discovery – Seizoen 1

4 total ratings

Een moderne versie van "Star Trek" met respect voor de aloude en iconische sci-fi-franchise!

Wat tempoproblemen. De reeks verliest wat stoom naar het einde toe.

Vanaf nu staat het eerste seizoen van “Star Trek Discovery” integraal en exclusief op Netflix! Onze recensie van dat debuut vind je hier!

Posted 13/02/2018 by

At the edge of the universe, discovery begins.

De afgelopen jaren boekte de Star Trek-franchise heel wat succes in de bioscoopzalen dankzij J.J. Abrams. Showrunners Bryan Fuller en Alex Kurtzman maken daarom graag gebruik van dat succes om eindelijk nog eens een volwaardige televisiereeks te maken, Star Trek: DiscoveryDe productie in handen van het Amerikaanse televisienetwerk CBS en Netflix, poogde alvast een brug te slaan tussen de originele reeksen en de recente reboot…

Op een doordeweekse routinemissie komt de crew van het Federatieschip, de U.S.S. Shenzhou, in contact met een mysterieus zwevend artefact nabij de grens van de neutrale Federatieruimte. Aan onder meer kapitein Philippa Georgiou (Michelle Yeoh), commandant Michael Burnham (Sonequa Martin-Green) en wetenschapper Saru (Doug Jones) om de situatie op gepaste wijze in te schatten.

Het gaat echter niet zoals gepland en Burnham wordt aanzien als een verraadster van Starfleet en verliest haar positie. Als bij wonder wordt ze echter opgepikt door de arrogante Gabriel Lorca (Jason Isaacs), kapitein van de U.S.S. Discovery. Samen met onder andere ingenieur Paul Stamets (Anthony Rapp), Ash Tyler (Shazad Latif) en cadet Sylvia Tilly (Mary Wiseman) beleeft Burnham zo allerlei avonturen. Uiteraard is er ook een rol weggelegd voor die eeuwige vijand: de Klingon.

Voor de eerste maal in twaalf jaar is Star Trek weer eens op televisie te zien. Wat aanpassingen door pakweg Dark Universe-grondlegger Alex Kurtzmann konden dan ook niet uitblijven. Hoewel de reeks zich een tiental jaar afspeelt voor de avonturen van de U.S.S. Enterprise met Captain Kirk en Commander Spock (en zich dus ook binnen die wereld afspeelt), valt meteen de invloed van de Star Trek-filmfranchise op. Flitsende spots en algemene spanning zijn dan ook schering en inslag in dit eerste seizoen. Met oog op meer gelijkheid is de hoofdrolspeelster ditmaal niet een mannelijke kapitein, maar wel een vrouwelijke commander. In Star Trek: Discovery is het dus allemaal wat anders, maar voelt het tegelijkertijd ook vertrouwd aan.

Qua structuur van de reeks wordt er dan weer duidelijk wel gekeken naar de voorgaande reeksen. Intergalactische oorlog, tijdreizen, time loops, alternatieve werelden, de culturele identiteit en onderlinge verschillen bij pakweg mensen, Klingons en Vulcans, belangrijke onderhandelingen en contact met nieuwe, onontdekte planeten: Discovery is en blijft een typische Star Trek-reeks. Verklappen gaan we hier niets, maar Star Trek-fans zullen bovendien zeker enkele bekende plotlijnen, namen of easter eggs oppikken.

De televisiereeks speelt zich misschien niet af in de Kelvin-wereld van de recente Star Trek-films van J.J. Abrams, maar de productiekost en -waarde zouden je kunnen doen twijfelen. De vreemde werelden, de ruimteschepen, de geavanceerde technologie (hoewel dat ook voor continuïteitsproblemen zorgt): het ziet er allemaal zo realistisch en geloofwaardig uit. Het acteerwerk van deze diverse cast is trouwens ook dik oké!

Dat wil echter niet zeggen dat de reeks zonder fouten is. Het grootste probleem bij Discovery is de dat de reeks met zijn vijftien afleveringen maar matig van start gaat en vooral net voor de finish struikelt. De betere afleveringen waarbij je op het puntje van je stoel zit of gewoon gekluisterd bent aan het beeldscherm, bevinden zich meer in het midden van dit debuutseizoen. En dat is jammer – ondanks die leuke opzet in de allerlaatste scène.

Star Trek: Discovery werd een controversiële televisiereeks. Er is misschien net niet genoeg “J.J. Abrams” om de filmfans te bekoren, maar een te groot “blockbustergevoel” om liefhebbers van de vorige Star Trek-reeksen aan te spreken. Interessant is deze moderne en toegankelijke interpretatie wel, maar wat verhaalproblemen houden de reeks tegen om verplicht sci-fi-voer te worden.

Star Trek: Discovery is integraal en exclusief beschikbaar op Netflix.