Review: Marvel’s The Gifted – Seizoen 1

Speelduur: Dertien afleveringen van ca. 40 minuten

Aandacht voor maatschappelijke problemen in de X-Men-wereld en respect voor het bronmateriaal bij Marvel.

Te traag. Budgettaire beperkingen. We missen de X-Men...

Het eerste seizoen van deze “X-treme” X-Men-reeks zonder X-Men met aandacht voor het Marvel-bronmateriaal is ten einde! Lees hier onze recensie!

Posted 16/01/2018 by

Just a couple of freaks, just like you

Filmstudio 20th Century Fox brengt ondertussen al bijna twintig jaar blockbusters uit rond Marvel’s X-MenJammer genoeg hadden ze niet altijd evenveel succes of waren ze meer dan eens onderdeel van een ongelooflijk ingewikkeld en onderling tegenstrijdig filmuniversum. Met Legion kregen we dan een eerste, meteen geslaagde en gewaagde psychedelische mutantenreeks. Het gloednieuwe The Gifted – losjes gebaseerd op de comics van Marvel – werd daarentegen een meer traditionele televisiereeks zonder aan X-Men-mythos te moeten inboeten.

In The Gifted ontmoeten we de Struckers: vader Reed Strucker (Stephen Moyer), een openbaar aanklager die mutanten vervolgt, zijn vrouw en verpleegster Caitlin (Amy Acker) en hun twee kinderen, de pubers Andrew (Percy Hynes White) en Lauren (Natalie Alyn Lind). Elk hebben ze hun typische menselijke problemen. Zo wordt Andie zwaar gepest op school, houdt Lauren zich bezig met haar vriendje en het bal en weet Reed niet goed wat te doen met een nieuwe mutante op het werk. Tijdens het schoolbal wordt Andrew weer stevig aangepakt door pestkoppen, slaan de stoppen door en manifesteren zich bovenmenselijke krachten: jawel, hij is drager van het X-gen.

Veel keuze heeft de Strucker-familie niet wanneer de Amerikaanse overheidsorganisatie Sentinel Services een klopjacht begint op hun beide kinderen, elk met indrukwekkende en unieke, maar gevaarlijke gaven. Zij roepen de hulp in van het ondergronds mutantenverzet, onder leiding van Marcos Diaz/Eclipse (Sean Teale), John Proudstar/Thunderbird (Blair Redford), Lorna Dane/Polaris (Emma Dumont) en nieuwkomer Clarice Fong/Blink (Jamie Chung). Het is het begin van een ongemakkelijk verbond…

Waar we in onze recensie van de pilootaflevering nog optimistisch waren, zijn we dat twaalf afleveringen later iets minder. Waar in eerste instantie de hechte band tussen de Struckers en de ontmoeting met de mutanten voldoende verhaal biedt, zwakt het plot dramatisch af. Is het traag? Is het saai? Soms voelt The Gifted aan als een minder seizoen van The Walking Dead

Wat The Gifted dan wel weer goed deed, is gebruikmaken van de X-Men-mythos. Verwacht geen optredens van Cyclops, Storm, Magneto of Wolverine, maar de reeks speelt zich weldegelijk af binnen de wereld van de X-Men. In een alternatieve tijdlijn zijn de bekende mutanten immers verdwenen. Veel meer dan een algemene omlijning krijg je echter niet. Net zoals bij Agents of S.H.I.E.L.D. en Marvel’s Avengers zal je de echt bekende figuren hier wellicht nooit zien – hoewel sommigen wel al in de buurt komen.

Dat de krachten van deze generatie mutanten en nieuwe helden er niet altijd even geloofwaardig uitzien, heeft dan weer veel te maken met budgettaire beperkingen. Vreemd genoeg zag het mutantengeweld van pakweg Legion er dan ook veel beter uit

Dat wil niet zeggen dat de reeks geen verwijzingen bevat naar Marvel’s Merry Mutants. Het verkrijgen van de krachten, hoe het x-gen werkt, de voorgangers van de Sentinels bij Sentinel Services, een bord met “J. Kirby”, de Stan Lee-cameo of het deuntje van X-Men: The Animated Series als beltoon: het klopt allemaal en past binnen een wereld gebaseerd op de X-Men en hun comics.

Een ander belangrijk pluspunt waardoor The Gifted zich onderscheidt van andere “tieners met superkrachten”-reeksen, is de nadruk op racisme. De term “mutie” gaat hand in hand met “terrorisme”. Sociale commentaar onder de tagline “You can’t escape what you are” behoort dus ook tot deze “superhelden”-serie met een boodschapGood stuff!

Uiteindelijk was The Gifted niet het succes waar we op hoopten na dat knallend debuut van Legion. Er is potentieel en een verhaal over “gehate en gevreesde mutanten in een mensenwereld” zal altijd relevant blijven. Of het daarom ook meteen interessant is, daar zijn we na dertien episodes niet meteen meer van overtuigd. Hopelijk krijgen we dus spannendere avonturen in het tweede seizoen van deze X-Men-reeks zonder X-Men!

Het tweede seizoen van The Gifted verschijnt in het najaar op het Amerikaanse netwerk Fox. In Nederland werd de reeks al uitgezonden. Van een Belgische releasedatum hebben we nog geen weet.