Review: Marvel’s Runaways – Seizoen 1

Speelduur: 10 afleveringen van ca. 50 minuten

Een leuke mix tussen "Riverdale", "Stranger Things" en "X-Men". Genuanceerde schurken. Trouw aan de Marvel-comics. Teenage drama!

Niets nieuw onder de zon. Gebrek aan actie.

Wat krijg je als je “Stranger Things”, “X-Men” en “Riverdale” op een hoop gooit? Marvel’s Runaways! Lees hier onze recensie van dit nieuwste teenage drama met superkrachten!

Posted 09/01/2018 by

Walking away and pretending I did not bring monsters to my church!

De afgelopen jaren bouwde Netflix, de marktleider wat betreft het streamen van tv en film, een heus Defenders-universum uit, met deze maand nog het langverwachte Marvel’s The PunisherConcurrent en video-on-demand-dienst Hulu pikt nu in samenwerking met Marvel Television in op dat succes. Marvel’s Runaways is de eerste Marvel-exclusive voor Hulu en zeg maar, The O.C. of Riverdale van het Marvel-filmuniversum.

Wanneer zes o zo verschillende tieners – Alex Wilder, Nico Minoru, Karolina Dean, Molly Hernandez, Chase Stein en Gertrude Yorkes – erachter komen dat hun ouders lid zijn van een geheime superschurkengroep “Pride”, gaan de tieners op onderzoek uit. Terwijl ze de schone schijn proberen vol te houden, leren de zes van krachten voorziene pubers meer over zichzelf, elkaar en worden ze een nieuwe familie.

Runaways is natuurlijk gebaseerd op de gelijknamige eerste Runaways-comicbookreeks uit 2003 door auteur Brian K. Vaughan (Saga, Y The Last Man) en tekenaar Adrian Alphona. Net zoals in hun verhaal zijn het hier de natuurlijke leider Alex Wilder (Rhenzy Feliz), de o zo geïsoleerde magiër Nico Minoru (Lyrica Okano), de buitenaardse Karolina Dean (Virginia Gardner), de telepathische Gert(rude) Yorkes (Ariela Barer), de geniale Chase Stein (Gregg Sulkin) en de onschuldige, maar bovenmenselijke sterke Molly “Hayes” Hernandez (Allegra Acosta) die het superheldenbestaan verkiezen. Op zich geen veranderingen hier, buiten de band tussen Gert en Molly als adoptiezussen en enkele onvermijdelijke relaties.

En daar is er meer dan genoeg van. Hoewel aan het concept uit de comics weinig veranderd wordt, is de opzet van de Runaways-tv-reeks helemaal anders. In navolging van Riverdale op The CW of het vroegere The O.C. zet de serie stevig in op teenage drama, mysterie en de individuele tieners. Niet de superkrachten, maar wel de pubers die met zichzelf en hun leeftijdsgenoten in de knoop liggen, staan dus centraal. Hun speciale vaardigheden komen dan ook weinig aan bod – gezien het budget misschien geen al te slechte keuze – en maken plaats voor alledaagse problemen, drama en humor. Ook Vaughan zette in zijn Runaways-comic natuurlijk sterk in op de personages waar je als lezer (en hier kijker) om gaat geven. Weliswaar zorgt dat er wel voor dat de eerste seizoenshelft nogal traag op gang komt.

Met meer dan genoeg humor en emotie wordt Runaways nooit saai, maar all-out gevechten met superkrachten bevat de superheldenreeks niet. Conflicten zijn er vooral in de vorm van ruzies of misbegrepen tieners. Al te veel actie moet je dan ook niet verwachten in dit tiendelige seizoen, maar dat ligt niet aan de schurken.

Waar de meeste superheldenfilms lijden onder onderontwikkelde schurken, spendeert Runaways wat meer tijd aan zijn “Pride”-groep. De premisse van een machtsbeluste groep ouders, verwant aan een obscure religie, in strijd met hun kinderen is iets waarop de serie meer dan eens inspeelt. De ouders worden uitvoerig voorgesteld en hebben elk een eigen motief en karakter. De onvermijdelijke spanning tussen onze “Pride Breakfast Club” en hun ouders is dan ook de belangrijkste narratieve motor voor Runaways. Tegelijkertijd hebben de ouders ook hun onderlinge conflicten en moeten ze verantwoording afleggen aan een mysterieuze figuur…

Niet iedereen zal fan zijn van Runaways. Te weinig actie om pakweg Agents of S.H.I.E.L.D. of een Arrowverse-reeks op te volgen, te weinig diepgang om tot het Netflix-universum bij Marvel te behoren. Het eerste seizoen werd gelukkig wel een leuk tussendoortje en kan je het best zien als een mix tussen RiverdaleStranger Things en de X-Men-films. Onweerlegbaar succesvol, verrassend of vernieuwend kan je Runaways niet noemen, maar wat het doet, doet het goed.

Marvel’s The Runaways werd bevestigd voor een tweede seizoen dat volgend najaar verschijnt op het Amerikaanse Hulu-netwerk.