7 total ratings

Rassenongelijkheid op een originele manier aangekaart! Will Smith!

Cliché, voorspelbaar en dumpt soms wat veel informatie op de kijker.

“District 9-light” of ook wel een rasechte fantasy-flick over rassenongelijkheid! Lees hier onze recensie van de nieuwste Netflix Original van Suicide Squad-regisseur David Ayer mét Will Smith!

Posted 22/12/2017 by

Fairy lives don’t matter today

Rassenstrijd en ongelijkheid, het is ook vandaag de dag nog een pijnlijk en actueel maatschappijprobleem. Met Bright zijn we toe aan de nieuwste van Suicide Squadregisseur David Ayer, dat die problematiek op een creatieve manier probeert aan te kaarten. Bovendien is deze buddy cop-film op Netflix meteen een reünie met DC’s Deadshot-acteur Will Smith.

In een wereld waar orcs, elfen, feeën en allerlei andere magische wezens de normaalste zaak van de wereld zijn, ontmoeten we twee agenten van verschillende afkomst, de menselijke Ward (Will Smith) en de orc Jakoby (Joel Edgerton). Als onderdeel van een nationaal diversiteitsprogramma gaat het duo doorheen de straten van Los Angeles op zoek naar misdaad – terwijl ze continu geconfronteerd worden met racisme, corruptie en ongelijkheid.

Deze rasechte fantasy-flick biedt een een interessante leefwereld waar er een duidelijke rassenhiërarchie heerst. Elfen heersen over de wereld en houden zich bezig met shoppen, mensen zijn dan weer de grote middenklasse van de maatschappij en orcs vormen ten slotte de lagere sociale laag en een vaak niet zo subtiele verwijzing naar de Afro-Amerikaanse groepen. De film is dan ook één grote levensles over etniciteit en rassengelijkheid in een magisch en origineel jasje. Heel veel nuance moet je echter niet verwachten in dit script van Max Landis (Chronicle, American Ultra).

Daarnaast is Bright natuurlijk een typische buddy cop-film volgens het boekje. De twee agenten kunnen het op het eerste zicht niet zo goed met elkaar vinden, maar door een gezamenlijk doel, namelijk het beschermen van een elfenmeisje Tikka en haar magische toverstok, moeten ze tegen wil en dank opnieuw samenwerken. Ook hier is er dus sprake van stereotypering en weten de acteurs en actrices ons weinig te verrassen.

Bij momenten dumpen Landis en Ayer misschien net iets te veel informatie waaronder namen en geschiedenis, op de kijker. “Brights”, toverstokken, Clan Law, “magic feds”, een Dark Lord en zoveel meer: je moet soms als “bright” zijn om de film te volgen. Gelukkig komt er bij tijd en stond een grapje – Will Smith blijft natuurlijk een begenadigd komisch acteur – en zijn er genoeg actiemomenten ingepland.

Bright werd een leuk tussendoortje in navolging van pakweg RIPD of Men In Blackmaar dan een pak serieuzer en actueler. Is de nieuwste van Ayer een topper? Dat niet, maar hij is zeker en vast ook niet “de slechtste film van het jaar”, zoals we al ergens lazen. Kortom, verwacht geen tweede Lord of the Rings, maar eerder een “light”-versie van Neil Blomkamps schitterende District 9

Bright is vanaf vandaag integraal en exclusief te zien op Netfix.