Review: Star Wars Episode VIII – The Last Jedi

Acteurs: , , , , , , , , , ,

Speelduur: 152 min.

In de bioscoop vanaf: Woensdag 13 december

22 total ratings

De beste Star Wars-film tot nog toe met plotwendingen om 'u' tegen te zeggen. Mark Hamill, Adam Driver en Daisy Ridley stelen de show. Geloofwaardig acteerwerk. Grappig. Actievol.

Misschien net iets te veel personages.

We durven het zeggen: “The Last Jedi” is de beste Star Wars-film tot nog toe! Lees hier onze uitgebreide en spoilervrije recensie van het magische ruimteavontuur van regisseur Rian Johnson met Luke Skywalker, Leia Organa, Rey en natuurlijk Kylo Ren!

Posted 12/12/2017 by

It’s time for the Jedi to end.

In 2015 keerde de Star Wars-saga in vol ornaat terug met The Force Awakens van sciencefiction-reboot-genie J.J. Abrams. Met Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi van regisseur Rian Johnson (Looper) zijn we toe aan het langverwachte vervolg met nu al iconische figuren zoals Rey, Finn en Poe, maar ook franchiseveteranen zoals Luke Skywalker en Leia Organa, en kregen we zo een episch ruimteavontuur en misschien zelfs de beste Star Wars-film tot nog toe!

De strijd om het sterrenstelsel in a galaxy far, far away gaat verder! Het verzet onder leiding van generaal Leia Organa (Carrie Fisher) krijgt harde klappen te verduren. Samen met commandant-kapitein Poe Dameron (Oscar Isaac), admiraal Hondo (Laura Dern) en Finn (John Boyega) proberen ze het tij te doen keren en hun kleine vloot rebellen in leven te houden. Ondertussen gaat Rey (Daisy Ridley) in de leer bij de afgezonderde Jedi-meester en levende legende Luke Skywalker (Mark Hamill).

Aan de andere kant van het strijdgewoel worstelt Kylo Ren/Ben Solo (Adam Driver) nog steeds met zijn gevoelens en de moord op zijn vader Han Solo, terwijl zijn leermeester Supreme Leader Snoke (Andy Serkis) en generaal Hux (Domhnall Gleeson) The First Order en al haar manschappen inzetten om het rebel scum voor eens en altijd uit de weg te ruimen.

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: The Last Jedi is in geen geval een kopie van The Empire Strikes Backondanks enkele overeenkomstige plotpunten en de gelijkenissen tussen The Force Awakens en A New Hope. Rian Johnson, bekend van Looper (2012) en binnenkort zijn eigen Star Wars-trilogie, regisseerde en schreef een origineel verhaal in de saga en genoot er duidelijk van. Dit tweede deel in de derde trilogie moet als middenstuk immers niet te veel introduceren of afsluiten en daar profiteerde Johnson van. Zijn The Last Jedi werd de meest gebeurtenisvolle Star Wars-film tot nog toe en bevat ongezien veel plotwendingen. Verwacht dus niet één, maar wel meerdere onverwachte “No, I am your father”-momenten!

De film moest natuurlijk wel binnen de saga passen en is dus net zoals de vorige delen een magisch ruimtesprookje. Dat neemt niet weg dat termen zoals “goed” of “slecht”, de “Light Side” of de “Dark Side” onder de loep genomen worden en in het moreel grijze The Last Jedi nog maar weinig betekenis hebben. Net zoals in Rogue One: A Star Wars Story hebben de helden soms betwijfelbare dingen gedaan en zijn de schurken bij momenten zo slecht nog niet. Daarnaast staat de film vaak stil bij thema’s zoals hoop en mislukking, verpersoonlijkt door de teruggetrokken kluizenaar Luke Skywalker.

Het moet gelukkig niet allemaal serieus zijn in deze twee uur en half durende sneltrein. Enerzijds zit de blockbuster nog steeds vol spannende en explosieve gevechten, met prachtige praktische en visuele effecten zowel in de ruimte als op de verschillende planeetoppervlakten. Anderzijds krijgen we genoeg ademruimte via geslaagde (maar nooit overdreven) humor. De ondeugende robot BB-8 en vooral de schattige Porgs zijn de fan-favoriete grappenmakers van dienst. Heel af en toe duikt er zelfs eens een horrorelement op.

Waar Mark Hamill in de vorige film amper een rol had, steelt zijn Luke Skywalker in The Last Jedi meer dan eens de show. Zijn getormenteerd personage dat jarenlang het gezicht was van de franchise, kent ongeziene diepgang en eerlijk is eerlijk, het is gewoon een o zo leuk weerzien. Die andere originele Star Wars-actrice, Carrie Fisher, die tragisch genoeg overleed tijdens de opnames, krijgt ook veel meer te doen in deze film en is een waar leidersfiguur dat we zonder probleem zouden volgen in de strijd.

Dan zijn er natuurlijk nog de nieuwe helden en heldinnen. Hier gaat de aandacht vooral uit naar Daisy Ridley als Rey die in The Last Jedi de eerste stappen zet om een volleerde Jedi te worden, John Boyega als de charmante Finn, Kelly Marie Train als de meelijwekkende Rose en natuurlijk Oscar Isaac als een impulsieve Poe Dameron. Ster van dienst moet toch wel die andere hoofdrolspeler zijn: Adam Driver als een manische, meer volwassen en haatdragende Kylo Ren.

Kleinere, maar impactvolle rollen zijn weggelegd voor Benicio Del Toro als “DJ” en Jurassic Park-actrice Laura Dern als de ervaren admiraal Amilyn Holdo. Van figuren zoals Maz Kanata, Chewbacca, C3-PO, luitenant Connix (vertolkt door de dochter van Fisher, Billie Lourd) of Captain Phasma moet je daarentegen niet te veel verwachten in The Last Jedi. Je merkt het al: de film is (te) druk bevolkt en dat is wellicht het voornaamste punt van kritiek.

Over de Porgs hadden we het al, maar The Last Jedi introduceert weer heel wat nieuwe technologie, werelden en ruimtewezens. We denken dan vooral aan Conto Bight, het chique Mos Eisley, de Fathiers of de Crystal Fox, maar dat zegt je ongetwijfeld meer na het bekijken van de film.

Een hervertelling van Empire werd de achtste Star Wars-film niet, maar knipogen naar de andere delen konden natuurlijk niet ontbreken. Van pakweg de groene melk uit A New Hopevermeldingen van bekende figuren, de iconische stukjes muziek van componist John Williams tot een verwijzing naar de finale confrontatie uit The Return of the Jedi: fans kunnen hun hart meer dan ophalen. Daarnaast wordt ook de mythologie van de Force en de Jedi opnieuw aangestipt met enkele treffende passages over de hoogmoedige Jedi en Darth Sidious, en zelfs uitgebreid met nieuwe Force-krachten.

Je zou denken dat de magie bijna verdwenen zou zijn nu er jaarlijks een Star Wars-film verschijnt. Johnson bewijst dat dat absoluut niet het geval is en maakte van zijn The Last Jedi de beste Star Wars-film tot nog toe. Met beter acteerwerk, diepgaandere thema’s, indrukwekkendere effecten en vooral nu al iconische onthullingen en cameo’s steekt deze prent Empire Strikes Back naar de kroon. Wordt het een evengrote cultklassieker? Dat kunnen we nog niet zeggen, maar het potentieel (of de ‘Force’) heeft The Last Jedi alleszins wel!

Star Wars: The Last Jedi knalt op woensdag 13 december het Belgische sterrenstelsel en diens bioscoopzalen binnen. Onze recensie van voorganger The Force Awakens vind je hier.