Review: Agents of S.H.I.E.L.D. – “Orientation” (Afleveringen 1-2, Seizoen 5)

Speelduur: Twee afleveringen van ca. 45 minuten

Grootser dan ooit. Claustrofobisch en mysterieus, maar steeds grappig.

De schurk is niet zo interessant. Er mochten meer referenties zijn.

Marvel’s Agents of S.H.I.E.LD. keerde afgelopen week terug en opende grootser dan ooit tevoren. Lees hier onze recensie van de tweedelige openingsaflevering – tjokvol buitenaarde wezens!

Posted 05/12/2017 by

You’ve come to save us.

Iets later dan gewoonlijk keert Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. dit jaar terug met een vijfde seizoen. Het vijfde seizoen van de vlaggenschiptitel bij Marvel en ABC Studios lost Marvel’s Inhumans af en onderneemt meteen enkele gewaagde sprongen in deze tweedelige première.

Na de strijd tegen Madame Hydra/ Aida en een mysterieuze ontvoering bevinden agent Phil Coulson (Clark Gregg), May (Ming-Na Wen), Simmons (Elizabeth Henstridge), Mack (Henry Simmons) en uiteraard Inhumans Quake/Daisy (Chloe Bennett) en Yo-Yo zich in de ruimte. Elk afzonderlijk proberen ze te begrijpen wat er aan de hand is en waar ze terecht zijn gekomen. Stukje bij beetje lopen de S.H.I.EL.D.-agenten elkaar weer tegen het lijf. Maar zij zijn niet de enigen die door de wandelgangen van het ruimtetuig dwalen…

Geheel onverwacht werd deze tweedelige Orientation-aflevering zowat de beste opener van heel Agents of S.H.I.E.L.D. en misschien zelfs het hele tv-seizoen. De plotse wending om de personages uit hun gebruikelijke ‘ruimte’ te halen en zo de reeks te verplaatsen is een geweldig concept, dat ook perfect kan werken binnen het Marvel-universum. Ruimteschepen, buitenaardse wezens en mysterie alom, dus!

Ondanks de serieuze en soms wat ingewikkelde materie weet S.H.I.E.L.D. goed om te gaan met de wat vergezochte premisse. Terwijl kijkers samen met hun geliefde personages vernemen wat er net gebeurd is, wordt er ook genoeg ruimte ingepland voor de occasionele grap. Net zoals in de vorige seizoenen blijft deze tv-serie steeds luchtig en grappig – ondanks de serieuze en claustrofobische materie.

Nu het vijfde seizoen van Agents of S.H.I.E.L.D. zich afspeelt in de ruimte, opent dat de deur voor allerlei leuke knipogen en verwijzingen. Oplettende kijkers zullen zonder twijfel een ras herkennen uit de Guardians of the Galaxy en een van de vorige seizoenen, maar een link met de “Outriders”, de wezens uit Avengers: Infinity War, was er jammer genoeg niet. Toch wel een gemiste kans. Ook de schurk laat wat te wensen over.

Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. is toe aan zijn vijfde en misschien laatste seizoen. Door deze vernieuwende setting voelt de reeks meer dan ooit aan als een must-see-tv-reeks voor Marvel-fans. Natuurlijk wordt ook vastgehouden aan de humor, plotwendingen en charismatische cast. Het resultaat werd uiteindelijk een meer dan geslaagde eerste aflevering die hopelijk de toon heeft gezet voor het komende seizoen!

Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. verschijnt elke vrijdag op de Amerikaanse zender ABC.