Review: “Crisis on Earth-X” – Cross-over tussen Supergirl, The Flash, Arrow, DC’s Legends of Tomorrow

Regisseur: , , ,

Acteurs: , , , , , , , ,

Speelduur: Vier afleveringen van ca. 40 minuten

4 total ratings

O. Zo. Leuk! Al je favoriete helden in één epische, grappige, actievolle en emotionele "film" van twee uur en half!

Voorspelbaar. Onlogisch. Ondermaatse CGI.

De helden van Arrow, The Flash, Supergirl en Legends of Tomorrow ontmoetten elkaar opnieuw in de beste “tv-film” over superhelden tot nog toe en vochten tegen alternatieve nazi-versies van zichzelf! Lees hier onze uitgebreide recensie van “Crisis on Earth-X”!

Posted 29/11/2017 by

Hail victory!

Het is ondertussen een jaarlijkse traditie geworden, die cross-overs tussen de DC Comics-tv-reeksen op The CW. Na de kleinere verhalen en vorig jaar het indrukwekkende Invasion! ontmoeten Supergirl, Arrow, The Flash en DC’s Legends of Tomorrow elkaar opnieuw. Wat kan je doen om een buitenaardse invasie te overtreffen? Simpel. Laat de wereld aangevallen worden door nazi-versies van de superhelden vanop een andere planeet!

Earth One. Alles staat in teken van het huwelijk tussen Barry Allen/The Flash en Iris West. Op de gastenlijst staan onder meer Team Flash-leden Joe West, Wally West/Kid Flash, Cisco Ramon/Vibe, Caitlin Snow/Killer Frost en Harrison Wells, maar ook Arrow-vrienden Oliver Queen/Green Arrow, Felicity Smoak, Supergirl-gasten Kara Danvers/Supergirl en haar zus Alex, en Legends-teamleden Sara Lance/White Canary, Jefferson Jackson en Martin Stein (samen Firestorm), Mick Rory/Heat Wave en zovéél anderen.

Het gelukkige moment wordt echter verstoord door ongewenste partycrashers: een leger nazi’s onder leiding van Fürher Oliver Queen, Übergirl en de Reverse-Flash. Zij hebben het gemunt op onze aarde en plannen een heuse invasie vanop hun Earth-X…

Met Crisis on Earth-X waren we toe aan de achtste afleveringen van respectievelijk het derde seizoen van Supergirl, het zesde van Arrow, het vierde van The Flash en en ten slotte het derde seizoen van DC’s Legends of Tomorrow. Nog meer dan bij Invasion! werd deze Crisis een vierdelige minireeks – eigenlijk een tv-film met een eigen theme en intro! – in plaats van een geforceerde ontmoeting tussen de verschillende tv-reeksen. Door de indrukwekkende ensemblecast voelde de cross-over, gebaseerd op Earth-X (of Earth-Swastika), een preCrisis on Infinite Earthswereld uit de DC-comics waar Nazi-Duitsland Wereldoorlog II won en bekende helden dus ook een heel andere weg insloegen, meer dan ooit aan als een echte comicbookverfilming.

Er is dit jaar duidelijk meer tijd gestoken in de gevechtsscènes. Zoals je kan verwachten met nazi’s als schurken, een twintigtal superhelden en een speelduur van meer dan twee uur en half werd er weer stevig geknokt. Hoogtepunten waren de confrontaties tussen de alternatieve versies van allerlei helden en schurken en natuurlijk de nieuwste held: The Ray. Toch was er ook ruimte voor diepgaandere thema’s zoals verlies en de tweede Wereldoorlog, met onder andere aandacht voor de lugubere concentratiekampen en massagraven.

Gelukkig bleef Crisis on Earth-X ook luchtig en grappig. Van de girl-talks, verhalen over toekomstige huwelijken, onverwachte nieuwe romances en hilarische oneliners of callbacks: meer dan eens moesten we luidop lachen. Ook de continue knipogen waren weer aanwezig. Onze favorieten moeten toch wel “Running Home to You”, ditmaal gezongen door Supergirl, dat mysterieuze meisje/kelner en die Kingdom Come-, Die Hard- en Terminator-verwijzingen zijn. De aandacht voor details was simpelweg ongelooflijk.

Niet alles was daarentegen rozengeur en maneschijn bij dit huwelijk van de eeuw. Het plot was vaak voorspelbaar en meer dan eens onlogisch. Productietrucjes, zoals de afwisselende maskers voor de schurken en helden, of ondermaatse CGI (vooral dan bij die eerste scène voor The Ray) staken ook meer dan eens de kop op. Verpeste dat ooit de cross-over? Neen! Ergens vinden we het bij een productie zoals deze die zichzelf niet serieus neemt, zelfs charmant.

Man, wat hebben we genoten van Crisis on Earth-X! Het script was misschien niet veel soeps, maar de epische superheldenactie, hilarische momenten en hartverscheurende scènes maakten zoveel goed. En eerlijk? Het is gewoon zo leuk om al die personages uit Arrow, The Flash, Legends en Supergirl nog eens samen te zien…