Random Article


Snyder-Kut of Snyder-Cut? Waarom DC’s Justice League een Zack Snyder-versie nodig heeft

 

Posted 23/11/2017 by

In Brainfreeze Spreekt! laten we onze schrijvers aan het woord om hun frustraties, gefundeerde meningen, geek-outs en veel meer in epische online rants te steken. Deze reeks columns vormt de uitlaatklep van de Brainfreeze-crew. Vandaag heeft Killian het over DC’s controversiële Justice League-film…

I think something is definitely bleeding.

Als een groot Zack Snyder-fan – pende hij neer met argusogen rondkijkend naar mogelijke omstaanders – keek ik enorm uit naar Justice Leaguede langverwachte team-up-film van Snyder voor Warner Brothers Pictures en DC Entertainment. In dit summum van het DC Comics-filmuniversum zouden onder meer figuren zoals Superman, Batman, Wonder Woman, The Flash, Cyborg en Aquaman elkaar eindelijk ontmoeten. Hype intensifies!

Productieproblemen, tragische wendingen in het persoonlijke leven van de familie Snyder, (soms terecht, ook wel onterechte) kritiek op Batman V Superman: Dawn of Justice (2016) en het succes van Wonder Woman (2017) hadden echter een nefaste impact op de blockbuster en grote concurrent van Marvel’s The Avengers. Uiteindelijk was het ironisch genoeg aan vervangend regisseur Joss Whedon (Avengers, Avengers: Age of Ultron) om de afgelopen maanden in sneltempo een afgewerkt product af te leveren. Vergeet niet dat de productiefase van Justice League al begonnen was voordat Batman V Superman nog maar in de zalen verschenen was…

Sinds 2016 is het bijna een misdaad geworden om een Zack Snyder-fan te zijn. Na zijn meer dan controversiële Batman V Superman: Dawn of Justice (2016), kortweg “BvS“, wordt de regisseur verafschuwd en bespot, ondanks zijn voorliefde voor de personages en respect voor het bronmateriaal. Zijn typische visuele flair en “epische beelden”, ondertussen bijna topoi geworden in een Snyder-film, keren dan ook terug in bijna al zijn werk, namelijk 300 (2007), zijn visitekaartje Watchmen (2009) – een film die ondergetekende al wel zeker twintig keer gezien heeft -, Sucker Punch (2011), Man of Steel (2013) en BvS. Visueel vind ik hem dan ook een meester van het vak. Ja, ik kijk graag naar “badass” bewegende beelden.

Het verhaal zal bij een Snyder-film dan weer altijd voor wat controverse zorgen door zijn voorkeur voor een duister of overdreven ingewikkeld narratief. Vaak probeert de cineast dat verhaal wat aan te dikken met een “Director’s” of zelfs “Ultimate” Cut van zijn films, waarbij via extra scènes en verhaallijnen meer diepgang aan de al lijvige blockbusters wordt toegevoegd. Zo ook bij BvS. Was die Ultimate Edition echt zoveel beter? Niet echt. Fans kregen meer van hetzelfde, maar uiteindelijk bleven dezelfde punten van kritiek en lof overeind.

Volgens mij zou Justice League daarentegen wel een aangepaste Zack Snyder-versie kunnen gebruiken. Jawel, een Snyder-cut – dit terwijl de massa rondom “Snyder-kut” scandeerde.

 

Ten eerste moeten de ondermaatse visuele effecten opgepoetst worden. Voor wie Snyders regie wat kent (of bovenstaande paragraaf gelezen heeft), is dit waarschijnlijk een wat vreemde kritiek. Toegegeven, niet alles ziet er vreselijk uit. Sommige scènes zijn pareltjes en lijken net “echt”, maar zijn bioscoopgangers daar echt nog van onder de indruk? Integendeel, het valt net des te meer op wanneer iets er niet schitterend of levensecht uitziet. In Justice League zouden zo Steppenwolf, Cyborg en enkele CGI-gevechtsscènes naar het einde toe aangepast mogen worden. Natuurlijk kan ook de digitaal verwijderde “Super-snor” van zestien à vijfentwintig miljoen dollar van Henry Cavill als Superman niet ontbreken. Bovenstaande foto, een screengrab uit de bioscoopversie, ter referentie.

Een ander punt van kritiek, puur filmisch gezien, is de slordige en onnatuurlijke montage. Enerzijds zijn er problemen op vlak van de individuele scènes. De continuïteit wordt bij verschillende cuts niet gerespecteerd. De meest opvallende fout is de scène waarin Superman opnieuw tot leven wordt gewekt, die ‘s nachts begint en plots op enkele cuts tijd doorheen de dag wordt verdergezet. Anderzijds voelt de film soms ook te onnatuurlijk aan bij de overgang tussen scènes. We denken onder andere aan jou, plots opduikend Russisch gezin #87. Waar cuts een scène opbouwen, bouwen de verschillende scènes immers de film op en is een zekere samenhang dus zeker nodig.

Zo komen we meteen bij het derde probleem: de toon. Of liever het gebrek aan een duidelijke toon. Zack Snyder en Joss Whedon, de twee regisseurs van Justice League, staan in zekere zin lijnrecht tegenover elkaar. Waar Snyder een duistere, meer epische regiestijl hanteert, zweert Whedon bij de grappigere, meer “karaktergedreven” toon. In Justice League merk je dus ook scène per scène wie wat geregisseerd heeft en waar de toon telkens wisselt. Het stoort. Ook niet-comicbookfans of bioscoopgangers die niet op de hoogte waren van de hele controverse, merkten het tijdens de kijkbeurten van ondergetekende. Op de duistere aspecten uit Snyders BvS, zoals de post-apocalyptische nachtmerriescène met verwijzing naar Darkseid, wordt dan ook niet echt ingegaan in Whedons vrolijkere sequel.

Dat heeft natuurlijk ook een impact op de personages. Zo is Batman niet langer de gewelddadige banneling uit BvS, maar wel een grappenmakende teamspeler. Superman is niet meer op zoek naar zijn doel en plaats in de wereld – ondanks de vorige twee films -, maar is plots de herkenbare goedlachse en zelfzekere superheld die we al meer dan 75 jaar kennen. Wat doodgaan niet allemaal voor je wereldbeeld kan doen! Voor wie het “karaktervooruitgangsargument” wil aanhalen: noem het liever een abrupte post-Wonder Woman koerscorrectie.

Meer materiaal zou ook nieuwe personages zoals Cyborg, Aquaman en The Flash wat meer kunnen nuanceren en contextualiseren. Een volwaardige verhaallijn voor Aquaman of Cyborg zou bijvoorbeeld al fijn zijn. Moest de Scarlet Speedster trouwens echt na elke actie ergens tegenaan lopen of uitschuiven?

 

Meer, verlengde of aangepaste scènes kunnen de algemene overgang van het duistere BvS naar het hoopvolle Justice League allemaal wat spontaner doen gebeuren. Voor de duidelijkheid: Justice League is naar mijn mening nu een bij momenten plezierige en bij momenten epische superheldenprent – wat perfect acceptabel is-, maar een “goede” of “coherente” film werd het niet. Fans zijn op zich al blij om deze personages eindelijk samen te zien, maar ik denk dat Zack Snyder beter kan dan wat we te zien kregen. Net zoals Whedons “eigen” Justice League, in één of ander alternatief universum zonder Man of Steel of BvS, zonder twijfel beter was dan dit eindresultaat.

Justice League loopt momenteel in de bioscoopzalen. De Brainfreeze-recensie vind je hier.

Comments

comments


Killian

 
avatar
"I don't know who you are, but I will find you and write for you."