Review: Marvel’s Runaways – Seizoen 1 (Afleveringen 1-3)

5 total ratings

Een leuke mix tussen van "Riverdale", "Stranger Things" en "X-Men". Aandacht voor elk personage. Trouw aan de Marvel-comics.

Zestien hoofdpersonages is misschien wat te veel van het goede.

Wat krijg je als je “Stranger Things”, “X-Men” en “Riverdale” op een hoop gooit? Marvel’s Runaways! Lees hier onze recensie van dit nieuwste teenage drama met superkrachten!

Posted 21/11/2017 by

They’re teenagers. The last thing they’re interested in is what their parents are doing.

De afgelopen jaren bouwde Netflix, de marktleider wat betreft het streamen van tv en film, een heus Defenders-universum uit, met deze maand nog het langverwachte Marvel’s The PunisherConcurrent en video-on-demand-dienst Hulu pikt nu in samenwerking met Marvel Television in op dat succes. Marvel’s Runaways werd meteen goedgekeurd voor een eerste seizoen en is de eerste Marvel-exclusive voor Hulu.

Wanneer zes o zo verschillende tieners in het Marvel-universum – Alex Wilder, Nico Minoru, Karolina Dean, Molly Hernandez, Chase Stein en Gertrude Yorkes – erachter komen dat hun ouders lid zijn van een geheime superschurkengroep “The Pride”, gaan de tieners op onderzoek uit. Terwijl ze de schone schijn proberen vol te houden, leren de zes van krachten voorziene pubers meer over zichzelf, elkaar en worden ze een nieuwe familie.

Runaways is natuurlijk gebaseerd op de gelijknamige eerste Runaways-comicbookreeks uit 2003 door auteur Brian K. Vaughan (Saga, Y The Last Man) en tekenaar Adrian Alphona. Net zoals in hun verhaal zijn het hier de natuurlijke leider Alex Wilder (Rhenzy Feliz), de o zo geïsoleerde magiër Nico Minoru (Lyrica Okano), de buitenaardse Karolina Dean (Virginia Gardner), de telepathische Gert(rude) Yorkes (Ariela Barer), de geniale Chase Stein (Gregg Sulkin) en de onschuldige, maar bovenmenselijke sterke Molly “Hayes” Hernandez (Allegra Acosta) die het superheldenbestaan verkiezen. Op zich geen veranderingen hier, buiten de band tussen Gert en Molly als adoptiezussen.

Hoewel aan het concept uit de comics weinig veranderd wordt, is de opzet van de Runaways-tv-reeks helemaal anders. In navolging van Riverdale op The CW zet de serie stevig in op mysterie en de individuele tieners. Niet de superkrachten, maar wel de pubers die met zichzelf en hun leeftijdsgenoten in de knoop liggen, staan dus centraal. Hun speciale vaardigheden komen dan ook voorlopig weinig aan bod – gezien het budget misschien geen al te slechte keuze – en maken plaats voor alledaagse problemen, drama en humor. Ook Vaughan zette in zijn Runaways-comic natuurlijk sterk in op de personages waar je als lezer (en hier kijker) om gaat geven.

Waar de meeste superheldenfilms lijden onder onderontwikkelde schurken, lijkt Runaways wat meer tijd te spenderen aan zijn “Pride”-groep. De premisse van een machtsbeluste groep ouders, verwant aan een obscure religie, in strijd met hun kinderen is iets waarop de serie meer dan eens inspeelt. De ouders worden uitvoerig voorgesteld en hebben elk een eigen motief en karakter. De onvermijdelijke spanning tussen onze “Pride Breakfast Club” en hun ouders is dan ook de belangrijkste narratieve motor voor Runaways. Door de aandacht voor maar liefst zestien personages kan het weliswaar soms wat veel worden.

Over de visuele effecten, het uiteindelijke doel van de reeks of latere creatieve beslissingen valt voorlopig nog maar weinig te zeggen. Marvel’s Runaways is momenteel een leuk tussendoortje en kan je het best zien als een mix tussen RiverdaleStranger Things en de X-Men-films. Onweerlegbaar succesvol, verrassend of vernieuwend kan je Runaways niet noemen, maar wat het doet, doet het goed.

Marvel’s The Runaways verschijnt vanaf dinsdag 21 november op het Amerikaanse Hulu-netwerk.