Review: Marvel’s The Punisher (Netflix)

Regisseur: , , ,

Speelduur: Dertien afleveringen van ca. 50 min.

Verkrijgbaar vanaf: Vrijdag 17 November

13 total ratings

Hondstrouw aan Marvel's Punisher-comics. Ongelooflijk (en onverwacht) gewelddadig. Maatschappelijk relevant.

Bij momenten stokt het tempo. Voorspelbaar. Gebrek aan een duidelijke antagonist.

Een losse flodder of een knaller van formaat? We kregen al enkele berichtjes van jullie binnen, maar niet getreurd! Hier is onze uitgebreide recensie van Marvel’s The Punisher op Netflix, zowat het gewelddadigste binnen het superheldengenre!

Posted 16/11/2017 by

They die.

Niet Daredevil, maar wel Marvel’s The Punisher was het gespreksonderwerp van dienst na de release van het tweede seizoen rond de bekende blinde vigilante. Een spin-off-reeks op Netflix in de handen van showrunner Steve Lightfoot werd dan ook meteen goedgekeurd en acteur Jon Bernthal kon terugkeren als Marvel’s schietgrage antiheld. Was zijn eigen televisiereeks echter ook zo’n knaller van formaat of eerder een losse flodder?

Na zijn gewelddadige wraakactie op alles en iedereen die ook maar iets te maken had met de tragische moord op zijn familie probeert oorlogsveteraan Frank Castle/The Punisher (Jon Bernthal) zijn leven in New York City ietwat betekenis te geven. Frank, nog steeds getormenteerd door zijn herinneringen, komt tijdens zijn dagelijkse sleur op het spoor van een complot dat niet enkel zijn persoonlijke tragedies aangaat, maar ook de Amerikaanse rechtstaat aanbelangt.

Gelukkig staat Castle er niet alleen voor, dankzij hulp van de nieuwsgierige Karen Page (Deborah Ann Woll) en de mysterieuze klokkenluider en hacker “Micro”/David Lieberman (Ebon Moss-Bachrach). Ondertussen verschijnt ook de rechtvaardige Homeland Security-agente Dinah Madani (Amber Rose Revah) ten tonele en doet ze onderzoek naar dezelfde misdadigers als Castle, terwijl een oude oorlogsmakker van Frank, Billy Russo (Ben Barnes), een eigen veiligheidsdienst uit de grond wil stampen.

Voor dit eerste seizoen put Steven Lightfoot ten eerste uit de mythologie van Marvel’s The Punisher zoals die in de jaren 70 en 80 door Gerry Conway, John Romita Sr., Frank Miller, Steven Grant en met name Mike Baron en tekenaar Klaus Janson werd neergepend. Net zoals in Daredevil is hij hier nog steeds een schietgrage bad-ass en wreker zonder genade. Figuren in de voor- en achtergrond zoals Micro(chip) en Billy Russo – met die ene scène waarop elke lezer zat te wachten – zullen dan ook bekend voorkomen. Daarnaast biedt The Punisher ook (en vooral) een moderne take op zijn verhaal, zonder superhelden en -schurken en sterk geïnspireerd door de The Punisher MAX-reeks van Garth Ennis uit de jaren ’00.

Niet enkel bij de personages en verwijzingen, maar ook door het overdadige geweld is Marvel’s The Punisher trouw aan het bronnenmateriaal. Ondanks de exclusiviteit op Netflix is deze tv-reeks wel degelijk een risicovol project dat zeker en vast voor controverse zal zorgen in Amerika. Van folterpraktijken door zowel illegale als legale instanties, brutale en expliciete kill shots tot liters bloed die in het rond sproeien: dit is het meest gewelddadige project binnen het superheldengenrewe kijken naar jou, Watchmen. Na twee afleveringen krijg je al meer epische gevechten te zien dan in het hele eerste seizoen van Marvel’s Iron Fist en naar het einde van de dertien episodes toe ontaardt de reeks in een ware slachtpartij. De afgehakte hoofden en ledematen krijg je er gratis bij!

You have nothing but a war inside you.

Maar The Punisher gaat over zoveel meer dan dat. Centraal staat natuurlijk het hele verwerkingsproces van Frank Castle en het tragische verlies van zijn familie, alleen maar verergerd door de vele flashbacks naar gelukkigere tijden. Verwacht daarnaast het aankaarten van het huidige politieke klimaat, seksisme, terrorisme, zelfmoordaanslagen, gruwelijke oorlogsmisdaden – weergegeven door Franks “tour of duty” in Afghanistan – en prominent ook posttraumatische stressstoornis bij oorlogsveteranen. Nagels en koppen!

Dat wil niet zeggen dat de reeks zonder fouten is. Enkele van de typische “valkuilen” bij Marvel-reeksen op Netflix keren ook hier terug. Het schrijfwerk kan beter en vooral “sneller”. The Punisher komt (te) traag op gang, presenteert niet meteen een duidelijke antagonist en doet bij momenten te hard zijn best om bepaalde verhaallijnen relevant te houden. Soms voelt de reeks meer aan als een aaneenschakeling van actiescènes en tragere momenten dan een coherent verhaal, dat bovendien zelfs voor niet-comicbooklezers best voorspelbaar is.

Qua acteerwerk zijn er niet meteen hoogvliegers. Jon Bernthal is nog steeds een Punisher die bij uitstek fysiek acteert en een brullende, hijgende en vaak bloedende moordmachine neerzet. De tweede viool van dienst, Ebon Moss-Bachrach als “Micro”, zet dan weer een puike prestatie neer als een gebroken vader die koste wat kost een normaal leven wil. Ben Barnes als Billy Russo probeert ook zijn best te doen zijn personage wat diepgang te geven, maar echt slagen doet hij daarin niet. Amber Rose Revah verdwijnt dan helemaal als sneeuw voor de zon achter haar te cliché rol als de rechtvaardige agente Dinah Madani.

Verwijzingen naar het ruimere Marvel’s filmuniversum hoef je niet in de gaten te houden. Cameo’s van de Avengers of dergelijke zitten er bij de Netflix-series al helemaal niet aan te komen, maar ook Rosario Dawson als Claire Temple zal hier voor het eerst in een Marvel-reeks op Netflix afwezig zijn. De wondere verschijning van Daredevil’s Deborah Ann Woll als reporter Karen Page is dan ook een aangename uitzondering, hoewel het losstaande verhaal van The Punisher eveneens een verademing is.

Marvel’s The Punisher is misschien niet het onweerlegbare succes waarop fans gehoopt hadden, maar de tv-reeks toont wel een losgeslagen antiheld recht uit de comics en houdt zich nooit in. Na de recente controverses en aanslagen viel het maar af te wachten wat The Punisher net zou worden en – ondanks het trage en voorspelbare verhaal – is het een gewelddadige, diepgaande, trouwe en dus geslaagde verfilming van Marvel’s The Punisher geworden. Comakijken, maar!

Marvel’s The Punisher valt vanaf vrijdag 17 november exclusief en integraal op Netflix te bewonderen. Onze recensie van Marvel’s The Defenders, het hoogtepunt van de Marvel-reeksen op Netflix tot nog toe, vind je hier .