3 total ratings

Torture porn! Een rasechte sequel.

Het is op zoveel manieren (nog steeds) bandwerk. Het acteerwerk en het scenario laten bij momenten te wensen over.

Over een “Escape Room” gesproken! Ook wij hadden nog wel eens zin in een spelletje en gingen naar de achtste Saw-film kijken! Lees hier onze spoilervrije recensie van “Jigsaw”!

Posted 30/10/2017 by

You know what happens if we don’t play by the rules.

In 2004 werd de wereld geïntroduceerd tot de Sawfranchise, die een ongezien populaire combinatie van “torture porn” en moraliteit toonde. Zeven films met lugubere martelspelletjes later eindigde de Halloween-mainstay in 2010. Reboots, prequels en sequels zijn “in” en dus verschijnt deze Halloween daarom de achtste Saw-prent, Jigsaw. Maar willen we dat spelletje nog wel spelen?

Tien jaar na de dood van berucht seriemoordenaar – of is het “extreem therapeut”? – John “Jigsaw” Kramer gaat opnieuw een mysterieus en fataal spel van start. Vijf geketende figuren ontwaken op een afgelegen locatie en moeten de angstaanjagende en ironische vallen en raadsels zien op te lossen. Kunnen ze de levensles en onderliggende moraal inzien om zo Jigsaws puzzels te overleven en een bloederige dood te vermijden?

Ondertussen wordt detective Halloran opgeroepen om de moordzaken te onderzoeken en na te gaan wie het spel deze keer heeft uitgedokterd. Gaat het hier om één van de vele Jigsaw-fanatiekelingen of is John Kramer inderdaad teruggekeerd?

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: Jigsaw is een rasechte sequel – geen reboot en ook geen prequel. Centraal staat immers nog steeds de figuur van John Kramer en zijn nalatenschap. Zijn verhaal wordt verder uitgediept en enige voorkennis van de vorige films is dus toch wel vereist. Verwijzingen naar en parallellen aan de bekende delen volgen links en rechts en zijn vooral voor langdurige fans leuke knipogen. Jammer genoeg volgt ook het verhaal de typische “Saw-structuur” en zal niemand ooit echt verrast zijn – ondanks de pogingen naar het einde toe.

Waar Saw natuurlijk vooral bekend voor is, is voor Jigsaws modus operandi: het gebruik van ongelooflijk uitgedachte, maar niet altijd even praktische (en hier gelukkig minder vergezochte) death traps. Volg de regels van het spel en je blijft leven. Doe dat niet en het wordt een slachtpartij. Typisch daarbij zijn nog steeds de narratieve plotgaten en natuurlijk de irrationele slachtoffers en hun onlogische gedrag. Altijd best eens goed rondkijken wanneer je in een moordkamer staat en controleren of de deuren niet (relatief) makkelijk opengaan!

Tja, we kunnen niet anders dan zeggen dat Jigsaw een achtste Saw-film is. Dat betekent dus heel wat bloed, soms ingewikkelde verhaalstructuur, maar niet veel meer dan dat! Door de hechte band met de vorige delen is Jigsaw trouwens niet zo’n bijster goed instappunt als je zou denken. Gezien de duur van de films is een marathon dan ook aangeraden – zeker omdat dit deel zijn budget toch meer dan zal terugverdienen en de negende film volgend jaar wel zal verschijnen.

Aanschouw de Jigsaw-horror vanaf woensdag 1 november in de bioscoopzalen!