Review: Stranger Things 2

6 total ratings

Duisterder en grootser. Nostalgische jaren 80. Nog steeds tsjokvol referenties.

Het nieuwe is er wat af.

Het is zover! Het vervolg op cultsensatie “Stranger Things” valt vanaf vandaag te bingewatchen op Netflix! Lees hier alvast onze uitgebreide, spoilervrije recensie!

Posted 27/10/2017 by

These aren’t nightmares. It’s happening.

Vorig jaar lieten The Duffer Brothers hun achtdelige sci-fi-horrorreeks Stranger Things op de wereld los. Jaren 80-nostalgie ten top en de Netflix Original groeide al snel uit tot een culthit vanjewelste. Met Stranger Things 2 probeert men aan de torenhoge verwachtingen te voldoen en het onverwachte succes van het eerste deel natuurlijk losjes over te doen. Verwacht dus opnieuw een reeks tsjokvol referenties, mysterieuze superkrachten en angstaanjagende monsters!

Oktober, 1984. Eén jaar na de verdwijning van Will gaat het dagelijkse leven in Hawkins weer zijn gangetje. Ieders favoriete kwartet Mike, Lucas, Will en Dustin hangen wat rond in de arcadehallen, spelen allerlei board- en videogames en amuseren zich te pletter; Wills neurotische moeder Joyce (Winona Ryder) heeft rust gevonden in de vorm van haar nieuwe vriend (Sean Astin) en van de geheime overheidsorganisatie valt niet te veel meer te merken.

Sheriff Jim Hopper (David Harbour) voert daarentegen in het geheim onderzoek uit en stoot op enkele  mysterieuze zaken. Ook Will is nog flink aangedaan door zijn gevangenschap in de duistere “Upside Down”-wereld en lijdt aan post-traumatische stress. Hawkins wordt al snel weer flink door elkaar geschud en kan een van telekinetische krachten voorziene Eleven zeker en vast opnieuw gebruiken. En wat met dat mysterieuze schaduwmonster dat Will maar blijft achtervolgen?

Geheel in de geest van het eerste deel is ook dit tweede seizoen voornamelijk een coming-of-age-verhaal van de centrale vriendengroep. Mike, Will, Lucas en Dustin moeten opnieuw bovennatuurlijke dreigingen uit de wereld helpen en kunnen dat ook maar alleen samen doen – gelukkig worden ze daarbij we vanuit niet-zo-onverwachte hoek geholpen. Hun eerste nemesis, de Demagorgon, maakt hier wel plaats voor een Cthulhu-achtig wezen dat meer dan alleen het Amerikaanse dorpje Hawkins bedreigt. Vriendschap en horror, dus.

Die vriendschap is natuurlijk alleen maar geloofwaardig wanneer die tot leven wordt gebracht door talentvolle acteurs. Dat de cast uit het eerste seizoen – met op kop kindsterren Finn Wolfhard, de hilarische Gaten MatarazzoCaleb McLaughlin en Noah Schnapp, maar ook de altijd boeiende Winona Ryder en David Harbour -, kon acteren, wisten we natuurlijk al. De toevoeging van Lord of the Rings- en Goonies-ster Sean Astin  en Sadie Sink als de badass Max kan natuurlijk ook alleen maar bejubeld worden.

Doet het nog steeds denken aan It? Natuurlijk, maar de aaneenschakeling van jaren 80-referenties maken nog steeds veel goed. Aandachtige (en niet zo aandachtige) kijker zullen ongetwijfeld knipogen naar Alien, The Terminator, Stephen King-boeken of Ghostbusters opmerken. Om nog maar over die doordringende 80s-soundtrack te zwijgen! Party like it’s 1984!

Waar Stranger Things 2 wel afstapt van de eerste reeks, is op vlak van schaal. Naast meer en duisterdere scènes in het “Upside Down” en een grootser monster wordt ook het verhaal opengetrokken. De horrorexperimenten op Eleven waren immers niet de eerste, enige of laatste die werden uitgevoerd en stukje bij beetje kom je doorheen dit tweede seizoen meer te weten over de slachtoffers en hun superkrachten. Kortom, de Stranger Things-mythos wordt uitgebreid.

Stranger Things 2 betekent in de eerste plaats vooral “meer van hetzelfde”. De geliefde personages, de komische situaties en hun eighties-omgeving: veel is er niet veranderd. Onder het motto “Bigger means better” pakken The Duffer Brothers daarentegen wel zwaar uit en gaan ze zo volop voor een grootser en duisterder verhaal. Dat neemt echter niet weg dat het knusse, het nieuwe en het onverwachte er wat van af is. Beter dan het debuutseizoen van Stranger Things is deze tweede reeks afleveringen dan ook niet geworden.

Stranger Things 2 valt vanaf vandaag integraal en exclusief op Netflix te bekijken.