Review: The Walking Dead – “Mercy” (Aflevering 1, Seizoen 8)

4 total ratings

Actievol! Spannend! Duister!

Weinig impactvol.

Volgende week gaat het achtste seizoen van “The Walking Dead” opnieuw van start! Onze recensie van die honderdste aflevering – bovendien het startpunt van de “All-Out War”-verhaallijn – vind je hier!

Posted 20/10/2017 by

There is only one person who has to die. And I will kill him myself. I will.

Met het achtste seizoen van The Walking Dead op FOX belooft het conflict tussen Rick en Negan drastisch te escaleren. De groepen uit Alexandria, The Kingdom en Hilltop nemen ditmaal echter het heft in eigen handen en willen de Saviors definitief van de kaart vegen. De zombies worden steeds meer bijzaak en het wordt duidelijk dat de levenden de voornaamste dreiging zijn…

Na een matig, maar dodelijk einde van het zevende seizoen herdenken Rick Grimes en co hun slachtoffers en bereiden ze zich volop voor op een aanval op Negan en zijn Saviors. Samen met de immer dramatische King Ezekiel van The Kingdom en Maggie, nog steeds de leidster van de Hilltop, spoort Rick zijn troepen aan en trekken ze ten strijde naar de hoofdbasis van hun vijanden.

Ondertussen is het aan Carol en Tara om een tweede aanval te voorzien terwijl Daryl en Morgan op een eigen moordpartij trekken bij de wachtposten van de Saviors. Ook de overgelopen lieutenant van Negan, Dwight, blijft een belangrijke aanwinst voor Rick en co. Tijd voor een “All-Out War”!

Waar de voornaamste kritiek voor The Walking Dead vaak het gebrek aan actie is, gaat dat punt voor deze eerste aflevering van het achtste seizoen zeker en vast niet op. Het begin van deze losse adaptatie van de “All-Out War”-verhaallijn uit de comics gaat meteen van start met heel wat conflicten en een aaneenschakeling van spannende momenten. Dat de troepen van Rick een geoliede oorlogsmachine vormen, komt het tempo alleen maar ten goede. De plotse overgangen naar de stille momenten, zoals we al wel gewoon zijn van The Walking Dead, zorgen dan weer voor een leuke afwisseling.

Thematisch valt vooral de (nog) duisterdere wending van de reeks op. Wanneer een nieuwe overlevende zich nu aanbiedt bij Rick, opent hij het vuur – ondanks de kritiek van zijn zoon Carl. Zijn eigen mensen betekenen daarentegen nog steeds de wereld voor hem, zoals blijkt uit zijn grote speech. Andere pluspunten waren de mooie knipoog naar de allereerste aflevering van The Walking Dead en natuurlijk de immer heerlijke Jeffrey Dean Morgan als Negan.

Mercy is een debuut zoals we dat ondertussen gewoon zijn van de langlopende tv-reeks: een knaller – letterlijk dan – van jewelste. Hopelijk weet The Walking Dead zijn spannende momenten te behouden en keldert het tempo dus niet doorheen deze “All-Out War”. Op naar nummer twee!

Het achtste seizoen van The Walking Dead gaat op maandag om 22u30 van start bij FOX. FOX is in Vlaanderen te zien op kanaal 13 van Telenet, op kanaal 192 bij Proximus in de Entertainment Channel tv-bundel en op post 15 bij Orange.

Ons interview met Greg Nicotero, fan-favorite Norman Reedus (ook wel Daryl Dixon) en Jeffrey Dean Morgan (ook wel Negan) lees je hier.