Review: Thor – Ragnarok

Acteurs: , , , , , , , , ,

Speelduur: 130 min.

In de bioscoop vanaf: 25 Oktober 2017

12 total ratings

Epische rollercoaster vol leuke humor en easter eggs. Bromance tussen Thor en Hulk. Geweldige actiescènes.

Balans tussen grappige en serieuzere stukken is soms zoek. Heel wat personages, waaronder alweer de villain, worden onderbelicht. Het duurt even vooraleer de film op gang komt.

Het einde der tijden nadert voor Asgard! “Thor: Ragnarok”, de nieuwe Marvel-blockbuster onder regie van Taika Waitti, herenigt onder meer Thor, Loki en de Hulk en levert één van de leukste superheldenfilms van het jaar op. Lees hier onze recensie van waarschijnlijk de meest atypische Thor-film tot hiertoe…

Posted 19/10/2017 by

We know each other. He’s a friend from work!

Met Thor: Ragnarok zijn we toe aan de inmiddels zeventiende film in het Marvel Cinematic Universe van Marvel Studios en het derde solo-avontuur met Chris Hemsworth als de Asgardiaanse dondergod. Regisseur Taika Waititi (Boy, What We Do in the Shadows) maakte tegelijk de donkerste en toch grappigste Thor-film tot hiertoe, maar levert het ook een goede superheldenblockbuster op?

Twee jaar na de gebeurtenissen van Avengers: Age of Ultron en vier jaar na Thor: The Dark World, reist Thor (Chris Hemsworth) nog steeds doorheen de kosmos op zoek naar de Infinity Stones en probeert hij de orde tussen de Nine Realms te behouden. Ondertussen zit zijn geadopteerde broer Loki (Tom Hiddleston), vermomd als All-Father Odin (Anthony Hopkins), op de troon van Asgard, is de echte Odin vermist op Aarde en is poortwachter Heimdall (Idris Elba) ondergedoken. Wanneer echter Hela (Cate Blanchett), godin van de dood, opnieuw opduikt en aast op de troon van Asgard, stort Thor’s wereld in. Zonder zijn hamer Mjolnir komt hij samen met Loki terecht op de chaotische planeet Sakaar. Hier moet hij een gladiatorenduel tegen zijn Avengers-teammaat Hulk (Mark Ruffalo) winnen en een manier zoeken om terug naar Asgard te geraken, vooraleer het koninkrijk volledig onder de voet wordt gelopen door Hela en de profetie van Ragnarok – het einde der tijden voor de Asgardiaanse goden – wordt waargemaakt…

In Thor: Ragnarok wordt nog meer dan in de vorige solofilms rond de Asgardiaanse dondergod de brug gelegd tussen het Marvel-universum zoals we dat kennen uit de Avengers-films en de meer kosmische uithoek van de Guardians of the Galaxy-films. Terwijl men in het begin wat tijd spendeert in het inmiddels vertrouwde Asgard en er ook een tripje naar de Aarde wordt ondernomen (met een smakelijke cameo van Benedict Cumberbatch als Doctor Strange in volledige Sorcerer Supreme-modus), komt deze derde Thor-film pas echt op gang wanneer de dondergod op de buitenaardse planeet Sakaar terechtkomt. Hier is hij geen God of Thunder, maar slechts een Lord of Thunder.

Net zoals de werelden uit de Guardians of the Galaxy-films is deze versie van Sakaar een gewelddadige, doch zeer kleurrijke sci-fi omgeving waar de gladiatorenspelen van de Grand Master (Jeff Goldblum) – overigens de meer excentrieke broer van de Collector (Benicio Del Toro) uit GotG – het levensbloed van de planeet vormen.

Voor Thor: Ragnarok put Marvel inspiratie uit de verschillende Ragnarok-verhaallijnen uit de Thor-comics en uiteraard ook het bejubelde Planet Hulk, waar de groene gigant naar Sakaar werd gestuurd en een slaaf, gladiator en uiteindelijk koning werd. Regisseur Taika Waititi geeft er echter zijn eigen, iets meer kleurrijke draai aan en laat alles ook passen in het Marvel-filmuniversum.

Ragnarok bevat dan ook heel wat easter eggs naar de vorige Thor– en Avengers-films, alsook de The Mighty Thor-comics van comicbooklegende Walt Simonson, maar is toch een heel atypische Thor-prent geworden. Weg is Natalie Portman als Thor’s geliefde Jane Foster (yep, ze zijn uit elkaar) en ook van Erik Selvig of de praatzieke Darcy uit de vorige films is (gelukkig) geen sprake meer. Jaimie Alexander valt nergens te bespeuren als Lady Sif, de rol van Anthony Hopkins als Odin wordt beperkt gehouden en Thor’s kompanen van de Warriors Three zijn, spijtig genoeg, niet meer dan kanonnenvoer in drie van de meest overbodige en pijnlijke cameo’s uit de geschiedenis van het Marvel-filmuniversum.

Wie wel terugkeert in een welgekomen grotere rol, is Idris Elba als poortwachter Heimdall. Ook Tom Hiddleston is weer van de partij als Loki, god der leugens en bedrog, maar zijn rol begint hier een tikkeltje afgezaagd te worden. Loki wordt hier meer als comic relief beschouwd en nergens is hij nog de dreiging of tragische figuur die hij in de vorige films was. Chris Hemsworth mag als Thor nogmaals tonen waarom hij geboren werd om de Marvel-dondergod te spelen, terwijl ook zijn nieuwgevormde bromance met Mark Ruffalo als Bruce Banner en een ietwat meer spraakzame versie van de Hulk tot één van de hoogtepunten van de film gerekend mag worden.

Bij de nieuwe gezichten vallen vooral Tessa Thompson en Jeff Goldblum op als respectievelijk een stevig drinkende en eigenzinnige versie van de Asgardiaanse Valkyrie en een zeer excentrieke Grand Master op. De Guardians of the Galaxy-invloed is sterk merkbaar bij deze twee. Cate Blanchett komt als Hela dan weer recht uit de comics gewandeld en haar motivatie onthult de meer bloederige geschiedenis van Asgard en Odin, maar alweer kent een grote Marvel-filmschurk te weinig diepgang. Ondertussen zijn we dit echter meer dan gewoon en is deze versie van Hela – met invloeden van Gorr The God Butcher, Amora The Enchantress en zelfs Neil Gaimans Angela – toch nog één van de meer memorabele Marvel-filmschurken van de afgelopen jaren.Ook Karl Urban weet te overtuigen in zijn beperkte screentime als Skurge The Executioner en jawel, hij krijgt wel degelijk zijn moment in de zon. Fans van de Thor-comics van Walt Simonson weten waarover we spreken. Clancy Brown overtuigt in het begin van de film nog niet meteen als de stem van de vuurdemon Surtur, maar op het einde wordt veel goedgemaakt en worden de fans van de demoon op hun wenken bediend. Regisseur Taika Waititi heeft waarschijnlijk de meest hilarische rol als Korg, een rotsachtige Kronan en gladiator op Sakaar die we ook kennen uit Planet Hulk. Het contrast tussen Korg’s stoere uiterlijk en het piepstemmetje van Waititi levert enkele van de meest hilarische momenten op.

Thor: Ragnarok levert met een gigantische cast en heel wat verschillende locaties die elkaar in sneltempo opvolgen een spectaculaire rollercoaster op. De film komt pas echt tot zijn recht wanneer we op Sakaar terechtkomen en de bromances tussen enerzijds Hulk en Thor, anderzijds Loki en Thor, de focus van de prent worden. Een absoluut hoogtepunt is het gladiatorengevecht tussen de groene gigant en de dondergod, maar ook het climactische eindgevecht mag er zijn.

Waar Thor: Ragnarok het iets minder goed doet, is in een balans te vinden tussen de serieuze en de hilarische momenten. De film kent heel wat leuke gags en is zelfs één van de grappigste Marvel-films tot hiertoe, maar vaak nemen deze de aandacht weg van de toch wel serieuze dreigingen die villains als Hela en Surtur vormen. Ragnarok is, zoals het ook altijd was in de comics, een eindpunt en nieuw begin voor de Thor-franchise en daar horen ook enkele tragische gebeurtenissen bij. Telkens wanneer er wat meer diepgang, emotie of zelfs dood in de film gebracht wordt, komt er haast meteen daarna een slapstickgrap. En zoiets stoort bij momenten enorm. Taika Waititi kan tot één van de meer eigenzinnige regisseurs in het traditioneel vrij stroeve Marvel Studios gerekend worden, maar weet niet zo goed de balans tussen een lach en een traan te vinden zoals James Gunn dat deed in de Guardians of the Galaxy-films. Spijtig, want de personages in Thor: Ragnarok zijn eindeloos interessanter.

Betekent dat dat Thor: Ragnarok een mindere aflevering in de Marvel-saga is? Neen, helemaal niet. Integendeel zelfs. We kunnen zelfs stellen dat dit veruit de meest herbekijkbare Thor-prent van de drie is en misschien wel onze favoriete Marvel Studios-film dit jaar. Hoewel Thor: Ragnarok opgebouwd is volgens de traditionele en vandaag de dag zeer voorspelbare Marvel-formule, voelt het geheel toch ietwat verfrissender aan dan de vorige afleveringen van het MCU. Voeg daarbij dan nog eens de geweldige cast, special effects, humor en easter eggs en je hebt alweer een knaller van een Marvel-blockbuster en een absolute must-see. Aanrader!

Thor: Ragnarok hamert zich op 25 oktober een weg naar de bioscoopzalen.

Thor: Ragnarok post-credits scènes – Spoilers!

1. De eerste post creditsscène toont een teder moment tussen Thor en Loki, waarin ze de toekomst van het Asgardiaanse volk en hun terugkeer naar de Aarde bespreken. Hun ruimteschip wordt dan onderschept door een gigantisch ruimtetuig… Thanos, anyone?

2. Een tweede scène toont Jeff Goldblum als de Grand Master op Sakaar, na de revolutie die tegen hem plaatsvond. Hij spreekt zijn voormalig volk toe en claimt dat ze allen, waaronder hijzelf, een bewonderswaardige rol gespeeld hebben. Daarna verklaart hij hun strijd gelijkspel.