Review: Marvel’s The Gifted – “eXposed” (Aflevering 1, Seizoen 1)

Speelduur: 45 min.

4 total ratings

Knappe combinatie van superkrachten, maatschappelijke problemen en respect voor het bronmateriaal!

We missen de bekende X-Men.

Vergeet Marvel’s Inhumans! Voor mensen met speciale genen en bijhorende krachten kijk je naar X-Men-spin-off The Gifted! Lees hier onze recensie van de pilootaflevering – later vanavond op FOX in Nederland!

Posted 05/10/2017 by

Just a couple of freaks, just like you

Filmstudio 20th Century Fox brengt ondertussen al bijna twintig jaar blockbusters uit rond Marvel's X-MenJammer genoeg hadden ze niet altijd evenveel succes of waren ze meer dan eens onderdeel van een ongelooflijk ingewikkeld en onderling tegenstrijdig filmuniversum. Met Legion kregen we dan een eerste, meteen geslaagde en gewaagde psychedelische mutantenreeks. The Gifted – losjes gebaseerd op de comics van Marvel – belooft nu een meer traditionele televisiereeks te worden zonder aan X-Men-mythos te moeten inboeten.

In The Gifted ontmoeten we de Struckers: vader Reed Strucker (Stephen Moyer), een openbaar aanklager die mutanten vervolgt, zijn vrouw en verpleegster Caitlin (Amy Acker) en hun twee kinderen, de pubers Andrew (Percy Hynes White) en Lauren (Natalie Alyn Lind). Elk hebben ze hun typische menselijke problemen. Zo wordt Andie zwaar gepest op school, houdt Lauren zich bezig met haar vriendje en het bal en weet Reed niet goed wat te doen met een nieuwe mutante op het werk. Tijdens het schoolbal wordt Andrew weer stevig aangepakt door pestkoppen, slaan de stoppen door en manifesteren zich bovenmenselijke krachten: jawel, hij is drager van het X-gen.

Veel keuze heeft de Strucker-familie niet wanneer de Amerikaanse overheidsorganisatie Sentinel Services een klopjacht begint op hun beide kinderen, elk met indrukwekkende en unieke, maar gevaarlijke gaven. Zij roepen de hulp in van het ondergronds mutantenverzet, onder leiding van Marcos Diaz/Eclipse (Sean Teale), John Proudstar/Thunderbird (Blair Redford), Lorna Dane/Polaris (Emma Dumont) en nieuwkomer Clarice Fong/Blink (Jamie Chung).

The X-Men? The Brotherhood?

Verwacht geen optredens van Cyclops, Storm, Magneto of Wolverine, maar The Gifted speelt zich weldegelijk af binnen de wereld van de X-Men. In een alternatieve tijdlijn zijn de bekende mutanten immers verdwenen. Dat wil niet zeggen dat de reeks geen verwijzingen bevat naar Marvel's Merry Mutants. Het verkrijgen van de krachten, hoe het x-gen werkt, de voorgangers van de Sentinels bij Sentinel Services, de Stan Lee-cameo of het deuntje van X-Men: The Animated Series als beltoon: het klopt allemaal en past binnen een wereld gebaseerd op de X-Men en hun comics.

Mutantenkrachten vliegen misschien wel in het rond, maar blijven kijken doe je voor het verhaal van de Struckers. De hechte band tussen de vier personages wordt meteen duidelijk in de eerste aflevering en de Struckers komen zo over als een geloofwaardige familie voor wie je alleen maar het beste wil. Een ander belangrijk punt waardoor The Gifted zich onderscheidt van andere "tieners met superkrachten"-reeksen, is de nadruk op racisme. De term "mutie" gaat hand in hand met "terrorisme". Sociale commentaar onder de tagline "You can't escape what you are" behoort dus ook tot deze "superhelden"-serie met een boodschap.

Met The Gifted lijkt FOX alweer een winnaar in handen te hebben. Met Marvel's Inhumans – ook rond een groep mensen met genetische aanleg tot superkrachten, gehaat door de mensheid – en de bijhorende teleurstelling in gedachten toont deze X-Men-reeks zonder X-Men hoe je superkrachten, maatschappelijke problemen en respect voor het bronmateriaal combineert. Is het even innovatief en verrassend als Legion? Neen, maar het lijkt ons nog steeds verplichte kost voor fans van de X-Men-films, maar ook de comics, dus!

De eerste aflevering van The Gifted verschijnt op donderdag 5 oktober om 22u00 op de Nederlandse zender FOX en wordt nadien herhaald op zondag- en maandagnacht.