Review: Blade Runner 2049

Soundtrack: ,

Speelduur: 163 min.

In de bioscoop vanaf: 4 Oktober 2017

8 total ratings

Voortdurende visuele en muzikale pracht met gedreven acteerprestaties van Ryan Gosling en Harrison Ford in deze kunstzinnige Hollywoodblockbuster van regisseur Denis Villeneuve. Kortom, een van de beste sequels ooit.

Onevenwichtig tempo.

De mooiste film in jaren? Intelligent? Verslavend? “Blade Runner 2049” van Denis Villeneuve met Ryan Gosling en Harrison Ford is het allemaal en nog zoveel meer… Onze uitgebreide en spoilervrije recensie vind je hier!

Posted 03/10/2017 by

I’ve seen things you couldn’t believe… miracles

We leven in een tijdperk van reboots, prequels en sequels. Een vervolg op een van de beste (sci-fi-)films ooit kon dan ook niet lang uitblijven. Voor Blade Runner 2049 keerde oorspronkelijk regisseur Ridley Scott ditmaal niet terug, maar is het aan meestercineast Denis Villeneuve om zijn visie op de dystopische, neon verlichte neo-noir toekomst in het jaar 2049 te realiseren. Een visie die in samenwerking met acteurs Ryan Gosling en terugkerend icoon Harrison Ford, er eentje werd van respect en durf.

Dertig jaar na Blade Runner (1982) komt een nieuwe en ambitieuze blade runner of replicantenjager van de Los Angeles Police Department, "Officer K" (Ryan Gosling), een langverzwegen geheim op het spoor dat de mensheid en diens al verscheurde maatschappij dreigt te vernietigen. Zijn ontdekking leidt hem ertoe om Rick Deckard (Harrison Ford) op te zoeken.

Niet Ridley Scott, maar wel Denis Villeneuve (Arrival, Sicario, Prisoners) regisseerde deze Blade Runner 2049. Onlangs probeerde de Blade Runner- en Alien-regisseur een van zijn franchises al nieuw leven in te blazen met Alien: Covenant en faalde jammer genoeg. We zijn dan ook blij dat sci-fi-wonderkind en geniaal cineast Denis Villeneuve de regie van deze sequel verzorgde. Net zoals bij Arrival (2016) of Sicario (2015) weet Villeneuve immers de verwachtingen van de studio, namelijk een lucratieve blockbuster, perfect te verzoenen met zijn eigen creatieve visie, namelijk die van een intelligent en sfeervol stukje kunst. Wat de Frans-Canadese regisseur hier deed, valt alleen maar te bewonderen.

En bewonderen zul je! Villeneuve werkt immers opnieuw samen met cinematograaf Roger Deakins, de cameraman bij Villeneuve-films Prisoners (2013) en Sicario (2015). Het resultaat? Continue visuele pracht en verbluffing, scène na scène, shot na shot. Van de kleurrijke neon-schittering en de uitgestrekte woestijnen tot het deprimerende Los Angeles van 2049. Simpelweg, Blade Runner 2049 is de mooiste film in jaren en verplicht IMAX-materiaal!

Maar ook verwonderen valt niet uit te sluiten bij een kijkbeurt van Blade Runner 2049. De filosofische thema's zijn immers terug en opnieuw stelt deze Blade Runner-film, net zoals het origineel, meer vragen dan dat het antwoorden biedt. Met onderwerpen zoals de menselijkheid en slaafsheid van replicants of het belang van gevoelens zoals liefde, geloof en empathie zullen er de komende jaren weer heel wat analyses verschijnen die de filosofische provocaties van Blade Runner 2049 zullen proberen te doorgronden. Wie geen fan was van het wat tragere of onevenwichtige tempo met de aanzetten tot denken in de eerste film, is er dus aan voor de moeite in de sequel.

Wat de diepgaande vraagstukken en verslavende visuele prachten natuurlijk ook vergezelt, is een nu al iconische score van Hans Zimmer, bijgestaan door Benjamin Wallfisch. De muziek van Vangelis valt misschien niet meteen te overtreffen, maar de Christopher Nolan-componist, een van de betere in Hollywood vandaag de dag, doet o zo zijn best. De enerverende, gespannen en beangstigende oorstrelingen complementeren de beelden perfect en proberen de kijker mee te doen nadenken.

La La Land-ster en Hollywoodlieveling Ryan Gosling kan niet alleen dansen en zingen, maar ook nog steeds gewoon ge-wel-dig acteren. Gosling speelt de pannen van het dak als de steeds geloofwaardige en genuanceerde Officer K. – ongetwijfeld een knipoog naar Philip K. Dick, de auteur van Do Androids Dream of Electric Sheep? waarop de Blade Runner-films losjes gebaseerd werden. De terugkerende Harrison Ford, zoals hij ook al deed voor Star Wars: The Force Awakens, levert dan weer een van zijn betere prestaties in jaren en bewijst dat hij hier niet enkel is voor het aanzienlijke loonstrookje. Ook de Nederlandse Sylvia Hoeks, waar we zeker en vast nog meer van zullen zien in de nabije toekomst, of pseudo-Joker Jared Leto als de creatieve magnaat Niander Wallace mogen fier zijn op hun prestaties.

Met Blade Runner 2049 heeft een al gerespecteerde Denis Villeneuve zijn magnum opus afgeleverd. De adembenemende beelden met prachtige CGI, de meer dan geslaagde muziek van Zimmer en Wallfisch, gedreven acteerprestaties van getalenteerde sterren en natuurlijk diepgaande filosofische vraagstukken in een knap geregisseerde film maken van Blade Runner 2049 een van de beste sequels ooit – vlak naast The Empire Strikes Back, Aliens, Terminator 2: Judgement Day of The Godfather Part II.

Ontsnap naar de dystopische toekomst van Blade Runner 2049 vanaf woensdag 4 oktober in de Belgische bioscoopzalen.