Review: Rick and Morty – Seizoen 3

Regisseur: ,

Speelduur: Tien afleveringen van ca. 20 minuten

3 total ratings

Een bijna perfecte mix van drama, humor en "crazy shit". Duisterder dan de vorige twee seizoenen.

Het nieuwe is er wat af.

“Net zoals een gemiddeld seizoen van Game of Thrones vloog het alweer voorbij en is het nu misschien wel weer twee jaar wachten op nieuw materiaal. En dat doet pijn.” Onze recensie van het derde seizoen van “Rick and Morty” vind je hier!

Posted 02/10/2017 by

I'm Pickle Rick!

Na bijna twee jaar ging in 2017 eindelijk het derde seizoen van Rick and Morty van start. Toepasselijk genoeg werd op één april een eerste aflevering vrijgegeven, waarna vanaf juli de negen overige episodes wekelijks werden vrijgegeven op Adult Swim. Veel langer konden we niet meer wachten op de knotsgekke avonturen van verveeld genie/ dronkaard Rick, zijn sociaal minder capabele kleinzoon Morty en hun disfunctionele familie…

In het derde seizoen van deze wetenschappelijke komedie gaan Rick en Morty opnieuw op allerlei avonturen. Terwijl ze onder meer bekomen van Rick's gevangenschap, maar ook (en vooral) de scheiding van Beth en Jerry, gaan ze op bezoek in een Mad Max-esque versie van de aarde, wordt Rick een nu al iconische augurk, ontmoeten ze de "Guardians of the Galaxy", bevechten ze het kwaad in zichzelf en keren ze terug naar hun eigen herinneringen. En dat allemaal met genoeg maatschappijkritiek!

Het is niet zo dat Rick and Morty zich dit jaar plots heeft heruitgevonden. De beloofde zestien afleveringen (die misschien nog in de kerstperiode verschijnen) zagen we nog niet tegemoetkomen, maar het tiendelige seizoen stond opnieuw garant voor geanimeerde kwaliteit. Elke aflevering zat tsjokvol referenties naar allerlei populaire properties, zoals de Marvel-films, videogames, heel wat tv-reeksen en natuurlijk de vorige seizoenen van Rick and Morty. In combinatie met de knotsgekke opzet van de verschillende avonturen was het derde seizoen opnieuw een sterk stukje televisie.

Maar de creatie van Justin Roiland en Dan Harmon is natuurlijk gekend voor zoveel meer dan de typische kwinkslag-humor. Maatschappelijke problemen komen in veelvoud voor, zonder ook de meest schunnige, deprimerende of ronduit verontrustwekkende momenten uit de weg te gaan. De problematische vader-dochter-relatie tussen Beth en Rick werd zo stevig uitgediept, kannibalisme gecombineerd met incest kwam uitvoerig aan bod, om de verschillende verbale aanvallen op de Amerikaanse overheid nog maar even te vergeten. We denken dan vooral aan grapjes rond de presidenten, waaronder het bestaan van een "Lincoln"-slavencolosseum. Dit seizoen was inderdaad een pak duisterder. Gelukkig vergeet Rick and Morty ook zichzelf niet onderuit te halen en is er dus meer dan voldoende gezonde zelfspot aanwezig.

Fans van Rick and Morty konden hun hart ophalen bij de làngverwachte terugkeer van hun geliefde reeks. Het derde seizoen was misschien niet het beste tot nog toe, maar leverde opnieuw een bijna perfecte mix van drama, humor en "crazy shit" en was dus het wachten meer dan waard. Net zoals een gemiddeld seizoen van Game of Thrones vloog het alweer voorbij en is het nu misschien wel weer twee jaar wachten op nieuw materiaal. En dat doet pijn.

Het vierde seizoen van Rick and Morty verschijnt wellicht in 2019.