Review: Star Trek Discovery – “The Vulcan Hello” (Aflevering 1, Seizoen 1)

Speelduur: 45 min.

Verkrijgbaar vanaf: Maandag 25 september

11 total ratings

Toegankelijke en moderne interpretatie van de "Star Trek"-reeks. Visueel indrukwekkend.

Zal fans van de oudere reeksen niet helemaal bekoren.

“To boldly go where no man has gone before”? Jammer genoeg niet met deze reeks, want J.J. Abrams deed het eerst al. Lees hier onze recensie van de eerste aflevering van het toegankelijke “Star Trek: Discovery”!

Posted 25/09/2017 by

We come in peace.

De afgelopen jaren boekte de Star Trek-franchise weer heel wat succes in de bioscoopzalen dankzij J.J. Abrams. Bryan Fuller en Alex Kurtzman maken daarom graag gebruik van dat succes om eindelijk nog eens een volwaardige televisiereeks te maken, Star Trek: DiscoveryVannacht ging de sci-fi-serie in première op het Amerikaanse televisienetwerk CBS en Netflix en een recensie kon dan ook niet uitblijven.

Op een doordeweekse routinemissie komt de crew van het Federatieschip, de U.S.S. Shenzhou, in contact met een mysterieus zwevend artefact nabij de grens van de neutrale Federatieruimte. Aan onder meer Kapitein Philippa Georgiou (Michelle Yeoh), Commandant Michael Burnham (Sonequa Martin-Green) en wetenschapper Saru (Doug Jones) om de situatie op gepaste wijze in te schatten. Uiteraard is er ook een rol weggelegd voor die eeuwige vijand: de Klingon.

Voor de eerste maal in twaalf jaar is Star Trek weer eens op televisie te zien. Wat aanpassingen door pakweg Dark Universe-grondlegger Alex Kurtzmann konden dan ook niet uitblijven. Hoewel de reeks zich een tiental jaar afspeelt voor de avonturen van de U.S.S. Enterprise met Captain Kirk en Commander Spock (en zich dus ook binnen die wereld afspeelt), valt meteen de invloed van de Star Trek-filmfranchise op. Flitsende spots en algemene spanning zijn dan ook schering en inslag in deze eerste aflevering. Met oog op meer gelijkheid is de hoofdrolspeelster ditmaal niet een mannelijke kapitein, maar wel een vrouwelijke commander. In Star Trek: Discovery is het dus allemaal wat anders, maar voelt tegelijkertijd ook vertrouwd aan.

Eastereggs en namedrops zoals die van Kahless the Unforgettable uit de "Original Series", zijn een must voor Discovery, maar tegelijkertijd probeert de reeks ook nieuwe fans aan te spreken. Informatie ten top in deze piloot met op kop de culturele verschillen en gebruiken bij de (nieuwe) Klingons, de Vulcans en de mensen. Fenomenen zoals racisme en culturele superioriteit worden dan ook lichtjes aangestipt in deze eerste aflevering.

De televisiereeks speelt zich misschien niet af in de Kelvin-wereld van de recente Star Trek-films van J.J. Abrams, maar de productiekost en -waarde zouden je kunnen doen twijfelen. De vreemde werelden, de ruimteschepen, de geavanceerde technologie: het ziet er allemaal zo realistisch en geloofwaardig uit. Veel actie is er weliswaar niet in deze opener – wat voor fans van de films misschien teleurstellend is, maar voor fans van de tv-series net bejubeld zal worden.

Star Trek: Discovery belooft een controversiële televisiereeks te worden. Er is misschien net niet genoeg "J.J. Abrams" om de filmfans te bekoren, maar een te groot "blockbustergevoel" om liefhebbers van de vorige Star Trek-reeksen aan te spreken. Interessant is deze moderne en toegankelijke interpretatie wel, met zijn boeiende thema's en knappe visuele effecten, maar is dat genoeg? "To boldly go where no man has gone before"? Jammer genoeg niet met deze reeks, want J.J. Abrams deed het eerst al.

Star Trek: Discovery verschijnt elke maandag op Netflix.