Review: Gotham – “A Dark Knight: Pax Penguina” (Aflevering 1, Seizoen 4)

Speelduur: 45 min.

Een iconische interactie tussen James Gordon en "vigilante" Bruce Wayne. Grappig. Gewelddadig

Verrast nooit.

Het comicbooktelevisieseizoen start met de terugkeer van “Gotham”! In het vierde seizoen betreedt “The Dark Knight” het strijdtoneel, maar zijn ook figuren zoals Penguin, Scarecrow en James Gordon opnieuw van de partij. Onze Brainfreeze-review vind je hier!

Posted 22/09/2017 by

How about we grab a bite… Tonight?

Aftrappen doet het nieuwe televisieseizoen met de terugkeer van Gotham op Fox. De prequelreeks rond Gotham City, detective James "Jim" Gordon en Bruce Wayne krijgt immers een vierde seizoen en belooft daarbij weer heel wat iconische Batman-schurken te tonen – ditmaal misschien zelfs Batman zelf! Met als ondertitel "A Dark Knight" gaat de jeugdige duistere ridder immers op pad om de misdaad te bestrijden.

In de nasleep van het derde seizoen herstelt Gotham City zich nog steeds na de chaos. Veel tijd heeft de stad en diens G.C.P.D-korps echter niet, wanneer een reeks mysterieuze misdaden erop wijzen dat niemand minder dan "The Scarecrow" teruggekeerd is. Aan James Gordon en Harvey Bullock om uit te zoeken of Jonathan Crane inderdaad nog leeft.

Ondertussen probeert ook The Penguin zijn greep op de onderwereld te verstevigen en zelfs legaliseren dankzij de oprichting van zijn eigen club, the Iceberg Lounge. Zijn grootse opening wordt echter al snel verstoord. Ten slotte kan ook Bruce Wayne de ondergang van zijn stad niet langer aanzien en, na zijn ontmoeting met Ra's Al Ghul, begint hij daarom aan zijn voorbestemde taak als Gotham's nachtelijke wreker.

Het vierde seizoen van Gotham belooft dat seizoen te worden waar Bruce Wayne zijn eerste stappen zet om de "Dark Knight" te worden. Van "Batman", de benodigde training of de vele gadgets is nog geen sprake, maar de jonge David Mazouz amuseert zich duidelijk kostelijk tijdens zijn langverwachte metamorfose tot het iconische DC Comics-personage. Niet alleen Bruce Wayne, maar ook The Penguin stapt duidelijk in de richting van zijn comicbooktegenhanger, als eigenaar van de criminele nachtclub, "the Iceberg Lounge". O, en Catwoman heeft nu een zweep.

Bovendien is Gotham nog steeds dezelfde hilarische en best gewelddadige comicbookreeks die zichzelf niet al te serieus neemt. Wanneer vingers eraf worden geblazen en criminaliteit gelegaliseerd wordt met papieren vignettes, maar dat allemaal op een luchtige wijze gebeurt, weten we dat de reeks (gelukkig) niets veranderd is. De sterke elementen uit het vorige seizoen worden dus behouden en over-the-top schurken zoals Scarecrow doen daar alleen maar goed aan.

Opnieuw belooft Gotham misschien niet de beste, maar wel een van de leukste comicbookreeksen op televisie te worden. Met Scarecrow, the Penguin, James Gordon en Bruce Wayne als vigilante start het vierde seizoen alvast goed en toont het weer heel wat Batman-referenties – met als hoogtepunt die nachtelijke ontmoeting tussen Gordon en Wayne. Misschien zijn er geen al te grote verrassingen in deze eerste aflevering, maar als het werkt, werkt het.

Het vierde seizoen van Gotham verschijnt elke donderdavond op de Amerikaanse zender Fox.