Review: Kingsman – The Golden Circle

Filmstudio: , ,

Speelduur: 141 min.

In de bioscoop vanaf: 28 September 2017

4 total ratings

De wereld van Kingsman wordt uitgebreid met meer actie en fun personages.

Het nieuwe is er wat af.

Manners Maketh Man. Ook in Amerika. De Kingsmen zijn terug en werken samen met hun Amerikaanse tegenhangers in Kingsman: The Golden Circle, het boordevol actie, maar even stijlvolle vervolg op Kingsman: The Secret Service…

Posted 21/09/2017 by

Country roads. Take me home.

In 2015 blies Kingsman: The Secret Service een frisse wind doorheen het spionagegenre op het witte doek. De blockbuster van Matthew Vaughn (X-Men: First Class, Kick-Ass) werd gebaseerd op de gelijknamige comic van Mark Millar (Kick-Ass, Civil War, Wanted) en Dave Gibbons (Watchmen) die verscheen bij Marvel's Icon-imprint en leverde een meer dan geslaagde hommage/parodie op de spionagefilms van weleer, alsook één van de betere comicbookadaptaties van dat jaar. Terwijl men nu bij Image Comics met Kingsman: The Red Diamond een sequel op de comic uitbrengt, keren Vaughn en zijn vaste scenariste Jane Goldman eveneens terug voor een apart vervolg op de film – dat deze keer niet werd gebaseerd op een al bestaande comic.

In Kingsman: The Golden Circle wordt de wereld van Kingsman danig uitgebreid. Een jaar nadat de jonge Eggsy (Taron Egerton) bij de prestigieuze Britse spionage-organisatie werd ingelijfd, de wereld redde en de mantel van zijn mentor Harry Hart (Colin Firth) overnam als Galahad, duikt er een nieuwe dreiging op. Poppy Adams (Julianne Moore) en haar geheime Golden Circle delen Kingsman een zware klap toe. Eggsy dient samen met zijn tech support Merlin (Mark Strong) naar de VS te trekken, waar ze op het spoor komen van Statesman, de Amerikaanse tegenhanger van Kingsman, en voor een wel zeer grote verrassing komen te staan…

We vergeleken de eerste Kingsman-film in onze review met de eerste Kick-Ass, overigens ook een adaptatie van een Mark Millar-comic door Matthew Vaughn. Wat Kick-Ass was voor de superheldenfilm, was Kingsman voor de spionagethriller. Deze Kingsman: The Golden Circle is dan meer zoals Kick-Ass 2. Meer van hetzelfde dus, grootser, maar toch een tikkeltje minder. Het nieuwe is er misschien wat af, zeker wanneer je de vele callbacks naar de vorige film meerekent, maar daartegenover staat dan weer dat men meer kanten kan opgaan met de inmiddels gekende personages uit het eerste verhaal – wiens paden hier heel wat interessante wendingen maken.

Terwijl Eggsy (Taron Egerton) duidelijk gegroeid is als een ervaren, maar nog lichtjes roekeloze Kingsman-agent, zijn het weer vooral Colin Firth als de uit de dood teruggekeerde Harry Hart en Mark Strong als een deze keer volledig opengebloeide Merlin die de show stelen. In The Golden Circle mag er dan wel een grote focus liggen op Statesman, de Amerikaanse tegenhanger van Kingsman, de Britten krijgen het meeste screentime en spelen de rest van de cast naar huis.

Dat wil niet zeggen dat de introductie van Statesman een gemiste kans is, integendeel. Waar Kingsman een geheime spionage-organisatie is vermomd als kledingmakers, zijn de Statesmen de whiskybusiness ingegaan – met heel wat leuke gevolgen. Gekende acteurs als Jeff Bridges (Iron Man, The Big Lebowski), Channing Tatum (Magic Mike, G.I. Joe), Halle Berry (X-Men, Swordfish) en vooral Pedro Pascal (Game of Thrones, Narcos) als agent Jack Daniels/Whiskey komen niet erg veel in beeld, maar amuseren zich kostelijk als de schijnbaar steeds halfdronken, maar nog steeds enorm stijlvolle agenten van Statesman. Wie zich eveneens zeer goed amuseert, is Sir Elton John. De zanger speelt een uitvergrote versie van zichzelf in een misschien iets te lang uitgerokken cameo.

Bij de villains keert Edward Holcroft terug als Eggsy's bij Kingsman buitengesmeten rivaal Charlie en zet Julianne Moore als Poppy Adams een over-the-top gestoorde versie van een jaren 50 Peggy Sue type neer. Moore doet wat ze kan met de rol, maar haar beperkte schermtijd en uitdieping van het personage zorgen ervoor dat ze toch iets minder memorabel is dan Samuel L. Jackson als Richmond Valentine uit de vorige prent. Spijtig.

In Kingsman: The Golden Circle gaat het er iets serieuzer aan toe dan in de vorige film. Er is nog steeds heel wat prettig gestoorde humor, maar de moppen komen iets minder goed aan. Desalniettemin krijgen verschillende personages heel wat heroïsche momenten. In de actiescènes gaat Vaughn nog steeds voor supersnelle close-ups gemixt met slow-motion in de wijde shots. Net zoals in de vorige film, maakt het de gevechten soms een tikkeltje moeilijk te volgen.

Kingsman: The Golden Circle behoudt alle ingrediënten die van Kingsman: The Secret Service zo'n succes maakten en doet er nog een schepje bovenop. Verwacht dus heel wat over-the-top humor en R-rated spionage-actie met quirky personages. Was je fan van de eerste, dan word je met deze sequel op je wenken bediend.

Kingsman: The Golden Circle knalt op 28 september de bioscoopzalen binnen.