Review: The Hitman’s Bodyguard

Speelduur: 118 min.

Actievol, hilarisch en schitterende chemie tussen Reynolds en Jackson.

O zo voorspelbaar. Cliché personages. Enkele vreemde wendingen. Niets nieuws onder de zon.

Motherf*cker! Samuel L. Jackson en Ryan Reynolds schitteren samen in deze cliché en voorspelbare, maar o zo genietbare actiekomedie! Onze recensie van The Hitman’s Bodyguard vind je hier!

Posted 06/09/2017 by

Motherfucker!

Op een team-up tussen hun Marvel-personages Deadpool en Nick Fury moeten we nog even wachten, maar in The Hitman's Bodyguard onmoeten Hollywoodsterren Ryan Reynolds en Samuel L. Jackson elkaar wel al. Samen dragen zij deze explosieve actiekomedie, onder regie van Patrick Hughes (The Expendables 3).

Na een mislukte missie gaat het lijfwacht Michael Bryce (Ryan Reynolds) niet meer voor de wind. Hij verloor zijn exclusieve status en vriendin Interpol-agente Amelia Roussel (Elodie Yung), maar krijgt eindelijk een kans om zich opnieuw te bewijzen. In minder dan 24 uur moet Bryce berucht huurmoordenaar Darius Kincaid (Samuel L. Jackson) vanuit Engeland naar Den Haag, Nederland brengen. Die laatste moet immers getuigen in een belangrijk internationaal proces tegen de bloeddorstige dictator van Wit-Rusland, Vladislav Dukhovich (Gary Oldman).

Met The Hitman's Bodyguard krijgen we in een teleurstellend einde van de blockbusterzomer een actievolle komedie volgens het boekje. Aan de typische genreclichés, ondermaatse visuele effecten of vreemde plotwendingen ontsnapt de film dan ook niet. De aaneenschakeling van actie, obsceen taalgebruik en opvallend veel viscerale gruwel zorgt er gelukkig voor dat The Hitman's Bodyguard nooit verveelt en gewoon een leuke popcornblockbuster werd.

Over het algemeen neemt The Hitman's Bodyguard zich dan ook niet al te serieus en weet het wat het wil zijn. Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte is voor overkoepelende thema's. Zo wordt het belang van liefde en relaties, maar ook de onvoorspelbaarheid van het leven meer dan een paar keer weinig subtiel aangestipt. Niet dat dat echt veel uitmaakt in een film als The Hitman's Bodyguard, maar we appreciëren de moeite.

Qua acteerwerk valt vooral de chemie tussen "motherfucker schreeuwende" Samuel L. Jackson en de immer charmante Ryan Reynolds op. Zij dragen zonder twijfel de hele film en verzekeren een aangename kijkervaring. Elodie Yung en Salma Hayek vertolken daarentegen wandelende clichés en hun bordkartonnen personages overstijgen doen ze nooit. Gary Oldman neemt zijn rol dan weer misschien iets te serieus en lijkt bij momenten in een andere film rond te lopen. Het draagt allemaal bij tot de charme van The Hitman's Bodyguard.

"Goed" kan je The Hitman's Bodyguard niet noemen, maar de hersenloze actie en de chemie tussen Reynolds en Jackson neemt genoeg van de speeltijd in om van deze blockbuster een leuk avondje film te maken. Net voldoende f-bombs, onverhulde knipogen en hilarische oneliners van de twee leads, dus!