7 total ratings

Bloederige horror, geloofwaardige vriendschap en een reële oorzaak voor coulrofobie in deze coming-of-age-horrorfilm!

Een tikkeltje te lang. Heeft wat tempoproblemen.

“Stranger Things” met ballen! Vergeet de tv-minireeks, vanaf nu is dit dé “It”-verfilming bij uitstek! Onze recensie van deze angstaanjagende r-rated Stephen King-prent vind je hier!

Posted 06/09/2017 by

You'll float, too.

De boeken van Stephen King en verfilmingen daarvan gaan al jaren hand in hand. Van absolute meesterwerken zoals Carrie (1976), The Shawshank Redemption (1994), The Green Mile (1999) tot minder schitterende films zoals The Mangler (1995) of Sleepwalker (1992): sinds de jaren 70 werd menig Stephen King-werk tot leven gebracht. Nu we het tijdperk van de reboots, sequels en prequels hebben bereikt, kan ook de horrorklassieker bij uitstek, It, niet langer zonder een hedendaagse update. De reboot, gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1986, is in handen van regisseur Andy Muschietti (Mama) en kon al rekenen op de onverwachte goedkeuring van King himself.

Al decennia lang wordt het Amerikaanse Derry, Maine geplaagd door mysterieuze verdwijningen. Elke dertig jaar duikt immers een mysterieuze en bloeddorstige, vormveranderende entiteit op – o.a. als Pennywise the Clown (Bill Skarsgård) met een bloedrode ballon – die de inwoners teistert. Wanneer ook de kleine Georgie verdwijnt, besluit het groepje sociale outcasts "The Loser's Club", onder leiding van zijn oudere broer Bill (Jaeden Lieberher), het heft in eigen handen te nemen en het wezen te bevechten.

We zagen het al min of meer in de trailers, maar deze reboot is inderdaad een angstaanjagende r-rated horrorprent geworden. Pennywise is een berekende en charismatische moordenaar, die tot in de perfectie wordt vertolkt door Bill Skarsgård. Hij speelt zijn rol met verve, is een liefdeskind van Heath Ledgers Joker en Tim Curry's versie en ongetwijfeld een prima vervanger van pakweg Will Poulter die eerder gecast werd in deze reboot. It is een van de meer effectieve horrorfilms van de afgelopen jaren dankzij deze Pennywise en het afstappen van jumpscares ten voordele van visuele verontrustwekkende beelden.

Wanneer het boek van King meer dan 1000 pagina's omvat, is het logisch dat It keuze's moest maken en qua verhaal geen hondstrouwe verfilming is geworden. Het relaas over de volwassenen werd dan ook geschrapt en een strikte focus op de kinderen behouden. Qua sfeer omvat It natuurlijk wel de essentie, namelijk het verliezen van onschuld en de melancholie van het boek, maar toont het ook de onvoorwaardelijke vriendschap en liefde in een erbarmelijke situatie. Je komt misschien voor de bloederige horror, maar je blijft voor de tragische en grappige, maar steeds menselijke "The Loser's Club" en hun coming-of-age-verhaal – de tempoproblemen in deze net iets te lange verfilming nemen we er maar bij.

Niet alleen de horror of het sfeervolle verhaal, maar vooral het geloofwaardige acteerwerk valt op in It. Jaeden Lieberher als de stotterende Bill, Jeremy Ray Taylor als de mollige Ben, Sophia Lillis als het enige meisje en ooit seksueel misbruikte Beverly, een schitterende Finn Wolfhard (Stranger Things) als de luidruchtige Richie, Wyatt Oleff als de Joodse Stanley,  Chosen Jacobs als de Afro-Amerikaanse Mike en Jack Dylan Grazer als de aan smetvrees lijdende Eddie: nooit zetten ze hun personages als stereotypen neer – ondanks de beperkte screentime van sommigen.

Oplettende lezers hebben de parallellen met Netflix-sensatie Stranger Things ondertussen al wel gespot: een groepje gepeste kinderen krijgt in de jaren 80 te maken met een verdwijning en moet een angstaanjagend monster uit de weg ruimen. It was er natuurlijk wel eerst en de uitvoering van Muschietti – met meer bloederige horror, geloofwaardige vriendschap en een reële oorzaak voor coulrofobie – is gelukkig ijzersterk en maakt van deze remake een effectieve, melancholische horrorfilm. Stranger Things met ballen, dus!

It sluipt vanaf woensdag 6 september de bioscoopzalen binnen.