Review: Marvel’s Inhumans – The First Chapter (Afleveringen 1-2)

Speelduur: 77 min.

In de bioscoop vanaf: Tijdelijke vertoning vanaf woensdag 31 augustus tot en met dinsdag 5 september

Verkrijgbaar vanaf: 26 september

7 total ratings

De live-action introductie van echte Inhumans! De acteurs - met Iwan Rheon op kop - doen hun best.

Teleurstellend. Rommelig script. Weinig origineel. IMAX-formaat benadrukt de ondermaatse digitale effecten.

Marvel’s versie van “Game of Thrones”, maar dan Onmenselijk slecht en met een discount-Loki? Of eerder een gemiste kans voor deze geliefde creaties van Stan Lee en Jack Kirby? Lees hier onze uitgebreide en spoilervrije recensie van “Marvel’s Inhumans” in IMAX!

Posted 02/09/2017 by

You're talking about betraying your brother. You're talking about treason.

Op vlak van televisie zijn comicbookfans de afgelopen jaren enorm verwend. Naast het tiental DC Comics-tv-reeksen boekt ook Marvel succes met Agents of S.H.I.E.L.D., het Defenders-universum op Netflix en X-Men-series The Gifted en Legion. In samenwerking met ABC Studios verschijnt binnenkort ook Marvel's Inhumansde nieuwste comicbookreeks rond de iconische kosmische, koninklijke familie van Attilan, gecreëerd door Stan "The Man" Lee en Jack "The King" Kirby. Dat Marvel groots op de reeks inzet, moge duidelijk zijn en letterlijk genomen worden door deze exclusieve IMAX-screenings en de volwassen insteek met heel wat intrige. De Marvel-versie van Game of Thrones, zeg maar!

In Marvel's Inhumans worden we voorgesteld aan de koninklijke familie van Attilan: koning en leider Black Bolt (Anson Mount), die met zijn stem bergen in tweeën kan splijten, koningin Medusa (Serinda Swan) met het levende haar, de sluwe halfbroer van Black Bolt Maximus The Mad (Iwan Rheon), tacticus Karnak (Ken Leung), die zelfs in de sterkste structuren zwakheden kan spotten, de impulsieve, levensluchtige en van paardenhoeven die aardbevingen kunnen veroorzaken voorziene Gorgon (Eme Ikwuakor), Medusa’s zus Crystal (Isabelle Cornish), die de aardse elementen kan controleren, en de amfibie-achtige Triton (Mike Moh).

Deze leiders van het aloude ras van de Inhumans worden na een militaire coup opgesplitst en zijn verplicht te vluchten vanop de duistere kant van de maan naar de aarde. Opgesplitst en verward komen ze in Hawaï terecht (niet meteen de slechtste plek om als politieke vluchtelingen terecht te komen, trouwens) waar ze niet alleen hun familie en recht om te regeren, maar misschien zelfs de mensheid moeten redden.

De Inhumans verschenen voor het eerst in Marvel's Fantastic Four #45 (1965) en werden gecreëerd door Stan Lee en Jack Kirby. Het eeuwenoude ras komt voort uit genetische experimenten van de buitenaardse Kree en de leden verkrijgen hun superkrachten via een proces genaamd Terrigenesis. Doorheen de jaren nam het belang van figuren zoals Black Bolt, Crystal of Medusa alleen maar toe en werden ze een van de gevestigde groepen in het reguliere 616-universum van Marvel Comics. Dat ze een belangrijke speler zijn en hun live-action introductie best op zich heeft laten wachten, kan dus wel gezegd worden.

Daarom vertelt Marvel's Inhumans eindelijk dit epische verhaal van een nieuwe kosmische uithoek binnen het Marvel-filmuniversum, net zoals Guardians of the Galaxy deed of in Agents of S.H.I.E.L.D. al gehint werd – tussen die laatste reeks en Inhumans zijn er bovendien losse verbanden. Jammer genoeg weet deze televisiereeks ons nog niet meteen te overtuigen. Was een achtdelig tv-avontuur inderdaad de betere keuze in plaats van pakweg de grootse Marvel Studios blockbuster die vorig jaar afgelast werd? Het IMAX-formaat doet wat het moet doen en zorgt voor enkele knappe visuals, zeker bij de scènes op de aarde, maar qua verhaal laat de reeks zeker te wensen over.

Showrunner Scott Buck, vooral gekend van zijn werk op Marvel's Iron Fist op Netflix, trapt ook hier opnieuw in zijn gekende valkuil. Het scenario van Inhumans is gewoon niet zo sterk: sommige plotlijnen worden herhaald en herhaald – denk maar aan Maximus' positie binnen de familie -, anderen te weinig aangestipt, zoals de genetische oorsprong van de "Inhumans", maar ook de keuze van de reeks voor een verhaal op aarde is weinig origineel. Enkele karakterscènes tussen de familieleden, vooral dan Black Bolt, Medusa en Maximus, zijn bovendien niet genoeg om meteen een band te krijgen met de personages en wat ze net doormaken. Toegegeven, Marvel's Inhumans heeft nog zes afleveringen om dat voor elkaar te krijgen.

Ondanks het rommelige script doen de acteurs wat ze kunnen. Misschien zien we hier geen Oscar-waardige prestaties, maar slechter dan het acteerwerk op de The CW-reeksen is het zeker en vast niet. Hoogvliegers van dienst zijn Game of Thrones-veteraan Iwan Rheon als de sluwe Maximus – de discount-Loki van de reeks, maar dat is vooral te wijten aan het scenario – en Anson Mount als zwijgzame koning Black Bolt, die o zo zijn best doet. Laagvlieger van dienst moet jammer genoeg Ken Leung als "vreemde eend in de bijt"-Karnak zijn. Typische televisiereeksgebreken zijn bovendien de meeste digitale effecten en de vreemde gevechtsscènes, hier nog sterker benadrukt op het witte doek. Ergens toch jammer.

Zonder enige twijfel is Marvel's Inhumans het meest teleurstellende dat Marvel al in de bioscoopzalen uitbracht. Wanneer je erkent hoe belangrijk en geliefd deze comicbookpersonages zijn én er eigenlijk een volwaardige bioscoopfilm gepland was, kan je niet anders dan teleurgesteld zijn met het resultaat. Voorlopig komt het tweede seizoen van DC's Legends of Tomorrow – wellicht de beste DC Comics-tv-reeks vorig televisieseizoen – nog het best in de buurt van wat je net mag verwachten, los van het anthology-formaat van Legends: actie, wat humor, weinig indrukwekkende gevechten en zeer matige digitale effecten. Marvel's Inhumans verdiende(n) beter…

Meer over deze Marvel-mainstays vind je in onze uitgebreide Inhumans-specialMarvel's Inhumans loopt nu tijdelijk en exclusief bij Kinepolis Brussel in IMAX om vervolgens eind september in première te gaan op ABC op 26 september.