Review: Game of Thrones – Seizoen 7

Regisseur: , ,

Acteurs: , , , , , , , , ,

Speelduur: Zes afleveringen van ca. 60 minuten. De seizoensfinale duurde uitzonderlijk 79 minuten.

6 total ratings

Verplichte televisie! Een aaneenschakeling van kwalitatieve hoogtepunten. Enkele van de beste afleveringen uit de gehele "Game of Thrones"-reeks.

Vloog voorbij. Het scenario laat bij momenten te wensen over.

Kort maar krachtig! Climax na climax! Vuurspuwende draken! Net zoals zowat iedereen ondertussen keerde Brainfreeze terug naar Westeros en pende het diens verslag neer. Onze recensie van het voorlaatste seizoen van “Game of Thrones” vind je hier!

Posted 28/08/2017 by

You’ll be ruling over a graveyard if we don’t defeat the Night King.

Epische veldslagen, indrukwekkende draken en langverwachte ontmoetingen: het zevende seizoen van Game of Thrones op HBO raasde alweer – maar dit jaar nog meer – voorbij als een sneltrein. Deze voorlaatste reeks afleveringen introduceerde ons opnieuw tot het politieke leven in Westeros en de vele geliefde personages in deze verfilming van George R.R. Martins populaire fantasyboeken. En niet vergeten: Winter has finally come…

In het noorden is Jon Snow/Stark samen met zijn zus Sansa Stark volop bezig met het uitbouwen van een dubbele defensie. Naast de oorlog in het zuiden met de Lannisters en de onderlinge machtspolitiek tussen de verschillende opportunistische families focust de pas uitgeroepen King in the North zich vooral op de nakende winter en opkomende invasie van de White Walkers onder leiding van de Night King. Centraal hierbij is de bemanning van de noordelijke kastelen en natuurlijk het onmisbare Dragonglass. Zijn vriend Samwell Tarly bevindt zich ondertussen in de bibliotheek in The Citadel op zoek naar hulpmiddelen voor Jons strijd. Ook Bran Stark, nu the Thee-Eyed Raven, en Arya Stark, die nog wat losse eindjes aan elkaar moest knopen, gaan verder op hun eigen tocht.

Aan de andere kant van Westeros worden eveneens plannen gesmeed. In King's Landing denken koningin Cersei Lannister en haar broer/minaar Jaime hun volgende stap uit in de oorlog tegen zowel een oprukkende Daenerys Targaryen als de opstandelingen in het noorden. Zij moeten hun ongemakkelijke alliantie met de Tyrells behouden en op zoek naar nieuwe bondgenoten in de vorm van Euron Greyjoy. Ondertussen is Daenerys Targaryen samen met haar "Hand of the Queen" Tyrion Lannister en drie volgroeide draken onderweg naar Dragonstone, haar voorvaderlijk huis. Time to break the wheel!

Met dit zevende seizoen van Game of Thrones gaf het creatieve team ons weer meer van hetzelfde, maar met een leuke twist. Zoals gewoonlijk wordt er weer heel wat gediscussieerd in donkere kastelen en reizen de verschillende groepjes ook nog steeds rond, maar veel van dit soort filler was er deze keer niet. Elk van de zeven afleveringen (en dus geen tien meer) betekende een nieuw hoogtepunt voor de trouwe kijker. Veldslagen en militaire conflicten waren er dan ook in overvloed. Geen filler, maar wel climax na climax!

Absolute hoogtepunten waren naar goeder gewoonte de tweede en voorlaatste afleveringen, respectievelijk Stormborn en Beyond the Wall. Met die eerste kregen we een destructieve strijd tussen de Lannisters en de angstaanjagende Drogon, maar ook en vooral een waardige opvolger voor The Battle of The Bastards uit het vorige seizoenBeyond the Wall herinnerde er dan weer vooral aan dat de White Walkers inderdaad een grote dreiging vormen voor Westeros – vuurspuwende draken of niet. Ten slotte was er ook nog de seizoensfinale The Dragon and the Wolf, de langste aflevering tot nog toe, die een langverwachte ontmoeting toonde tussen de grote huizen, meer hints gaf naar de ware erfgenaam tot de IJzeren Troon en natuurlijk geen enkele seconde teleurstelde.

Toch moest ook dit seizoen het onvermijdelijke einde van de reeks opzetten. De grote spelers – Daenerys Targaryen, Jon Snow/Stark en Cersei Lannister – ontmoetten elkaar, smeedden allianties of bevochten elkaar. Hun politieke plannen werden meermaals aangehaald en de strijd om de Iron Throne is eindelijk "echt" begonnen. Doorheen deze zevende reeks werd dan ook duidelijk dat de stukken op het bord eindelijk op hun plaats staan. De laatste fase van "The Game of Thrones" is begonnen, maar "Winter has come" en de White Walkers gooien roet in het eten.

Maar al die hoogtepunten kwamen wel ten koste van wat algemene geloofwaardigheid – voor zover dat kan in een reeks met gigantische vuurspuwende draken. Het scenario en de bijhorende dialogen waren niet altijd even sterk – met zowaar wat romantische fanfiction; kleinere momenten tussen minder belangrijke personages verdwijnen naar de achtergrond; de reistijd doorheen Westeros is een heuse internetgrap geworden en de draken lijken wel een voortdurende vrijkaart of zijn meer dan eens dei ex machina

Het zevende seizoen van Game of Thrones was kort, maar o zo krachtig. Misschien klopte het niet allemaal, focuste de reeks vooral op de echt belangrijke figuren en misschien was de serie dit jaar "minder slim" en meer een heel lange kwalitatieve Hollywoodblockbuster, maar wat was het weer geweldige televisie! Wij kunnen niet wachten tot de volgende en jammer genoeg laatste avonturen in Westeros!

Onze recensie van het zesde seizoen van Game of Thrones vind je hier.