Review: Rick and Morty – Seizoenen 1 & 2

Filmstudio: , ,

Speelduur: 21 Afleveringen van 22 minuten

3 total ratings

Absurd. Geniaal. Hilarisch. Tragisch

Lang wachten op nieuw materiaal...

“Rick and Morty is simpelweg een van de beste en slimmere animatiereeksen op televisie en verplicht kijkmateriaal voor elke geek!” In aanloop naar het derde seizoen vind je hier onze recensie van de eerste twee seizoenen! Wubba lubba dub dub!

Posted 29/07/2017 by

Wubba lubba dub dub!

In 2013 verscheen op Adult Swim de allereerste aflevering van Rick and Morty van de hand van Justin Roiland en Dan Harmon. Ondertussen gaat binnenkort het derde seizoen van deze wetenschappelijke komedie rond verveeld genie/ dronkaard Rick, zijn sociaal minder capabele kleinzoon Morty en hun disfunctionele familie van start. Daarom keken wij nog eens terug naar de eerste twee seizoenen van de sci-fi-sitcom, Rick and Morty.

Na meer dan twintig jaar keert de gestoorde en continu dronken, maar steeds geniale wetenschapper Rick Sanchez terug naar zijn ongelukkige dochter Beth, haar belabberde echtgenoot Jerry en hun kinderen, de rebelse puber Summer en weing intelligente, doch goedhartige Morty. Samen met zijn kleinzoon gaat Rick te pas, en vooral te onpas op allerlei gevaarlijke en hilarische avonturen doorheen andere werelden, andere tijdlijnen en zelfs andere dimensies. Zo veroorzaken ze meer dan eens nefaste gevolgen voor hun disfunctionele familie en voornamelijk Mortys overdreven gemiddelde vader Jerry…

Op het eerste zicht is Rick and Morty een zoveelste vluchtige animatiereeks met heel wat goedkope "volwassen" grappen en enkele stereotiepe personages. Niets is minder waar. Waar televisiereeksen zoals pakweg The Simpsons of South Park maar al te lang blijven stilstaan, kiest Rick & Morty ervoor om vooruitgang te boeken met het verhaal. Relaties of personages veranderen, beslissingen worden genomen en (zeker niet altijd positieve) levenslessen meegegeven: diepgang biedt de reeks genoeg. Onder het motto "Science makes sense, family doesn't." biedt Rick & Morty meer dan genoeg humor, maar tegelijkertijd ook meer dan eens tragische en emotionele familieverhalen.

Nobody exists on purpose, nobody belongs anywhere, everybody's gonna die. Come watch TV?

Waar Dan Harmon zich als showrunner van Community nog moest inhouden, worden samen met medebedenker Justin Roiland alle registers opengetrokken. Het over het algemeen slimme script zorgt ervoor dat elke aflevering tsjokvol easter eggs en verwijzingen zit naar bekende films, zoals Alien, The Purge of Inception, popcultuur, filosofische opvattingen of heel subtiel ook naar vorige afleveringen. Meerdere kijkbeurten zijn dan ook meer dan aangeraden, zeker de verplichte episode over buitenaardse televisie die elk seizoen terugkeert. Grappen, geïmproviseerd of niet, en gore zijn er uiteraard ook in overvloed, maar steeds blijft Rick & Morty "de slimmere en creatieve versie van South Park", zonder ooit echt ongegrond voor shock value te kiezen.

De animatiestijl onder toezicht van James McDermott zal voor vaste kijkers van The Simpsons meteen herkenbaar aanvoelen, een reeks die de makers ook aanhaalden als belangrijke visuele inspiratiebron. Beeldgewijs steunt Rick and Morty vooral op de originele en creatieve designs van de vele buitenaardse wezens en andere werelden, meer dan eens de basis voor een goede grap, net zoals natuurlijk het sterke stemmenwerk.

Absurd. Geniaal. Hilarisch. Tragisch. Het satirische, maar constant originele Rick and Morty is vele dingen en weet dankzij diens creativiteit, vele grappen en geniale plotwendingen constant te entertainen en verrassen. Rick and Morty is simpelweg een van de beste en slimmere animatiereeksen op televisie en verplicht kijkmateriaal voor elke geek!

Het derde seizoen van Rick and Morty gaat officieel van start met de tweede aflevering op zondag 30 juli.