Review: Dunkirk

Speelduur: 106 min.

In de bioscoop vanaf: 19 Juli 2017

6 total ratings

Meeslepend en emotioneel! Constant spannend dankzij het IMAX-formaat en sounddesign van Hans Zimmer. Innovatieve vertelstructuur van Christopher Nolan. Sterke acteerprestaties.

De focus op de oorlog zelf betekent ook een gebrek aan karakteruitdieping.

Met “Dunkirk” brengt Christopher Nolan een emotioneel, overweldigend en meeslepend, maar vooral onconventioneel en innovatief oorlogsepos en wellicht een van de beste films van het jaar! Onze spoilervrije recensie vind je hier!

Posted 18/07/2017 by

Home.

Met Dunkirk neemt meesterlijk regisseur Christopher Nolan (The Dark Knight Trilogy, Interstellar, The Prestige en Inception) het oorlogsgenre onder handen. Samen met zijn gebruikelijke componist Hans Zimmer en bekende castleden zoals Tom Hardy en Cillian Murphy, maar ook nieuwkomer Harry Styles, realiseerde hij na twee jaar werk zijn nieuwste intellectuele blockbuster. Het resultaat is een indrukwekkend, dramatisch en beklijvend oorlogsepos, dat zonder twijfel een van de absolute hoogvliegers binnen het genre wordt.

Frankrijk, eind mei 1940, Wereldoorlog II. Duizenden Geallieerde soldaten zitten vast op het strand in Duinkerke en worden ingesloten door hun Duitse tegenstanders. Het laatste redmiddel lijkt een grootschalige, maar risicovolle evacuatie langs de Noordzee door zowel de Britse vloot als de lokale inwoners. Ondertussen blijven de Duitsers de Franse, Britse en Belgische troepen bestoken en bombarderen, zodat niet alleen een hele hoop mensenlevens verloren gaan, maar ook het laatste restje hoop al snel verdwijnt…

Van begin tot einde: Dunkirk is in eerste geval een beklijvend en emotioneel oorlogsepos. De film is chaotisch, brutaal en houdt zich nooit in. Zonder zich te wenden tot groteske verminking of afgerukte ledematen weet de dramatische blockbuster, gebaseerd op de historische missie en evacuatie van Duinkerke bijgenaamd "Operatie Dynamo", een constant en overstijgend gevoel van angst en terreur op te wekken. De menselijke personages fungeren hier vooral als slachtoffers en proberen de vijand niet te overwinnen, maar wel te overleven. Hun gevoelens en emoties hebben uiteraard een plaats, maar anders dan Saving Private Ryan (1998), Pearl Harbor (2001), Hacksaw Ridge (2016) of Flags of Our Fathers (2006) dat gaat over personages in een vreselijke situatie, gaat Dunkirk over die vreselijke situatie.

Verwacht daarentegen geen gebruikelijke blockbuster of oorlogsfilm. In navolging van Memento (2000), The Prestige (2006) en natuurlijk Inception (2010) toont regisseur Christopher Nolan zich alweer een meesterlijk cineast door te spelen met het scenario en de gebruikelijke vertelstructuur. Ongetwijfeld zal Dunkirk daarom ook niet door iedereen geapprecieerd worden en zullen ook meerdere kijkbeurten aangewezen zijn. Heel soms is het verwarrend en – bewust – net iets te overweldigend, maar steeds zet het aan tot nadenken. Dat Dunkirk Nolans tweede kortste film tot nog toe is, is dan ook geen probleem.

Op muzikaal vlak toont Hans Zimmer alweer waarom hij een van de beste componisten in Hollywood is. Voor Dunkirk kozen Nolan en hij voor een subtielere score zonder de gebruikelijke melodieën. Deze film focust  daarentegen op het sound design, gekenmerkt door een constant getik dat bijdraagt tot de spanning, en natuurlijk de vele geweerschoten en granaatinslagen.

Visueel is Dunkirk een pareltje zonder weerga. Dat komt vooral door het IMAX-beeldformaat met bijhorende kwaliteit. Nolan koos immers grotendeels voor een 70 mm-camera om zo, net zoals bij het geluid van Zimmer, het overweldigende van de oorlog te benadrukken. Meer (en ook scherper) beeld betekent ook meer terreur, gruwel en emotie. Gelukkig keerde Intersterllar-cinematograaf Hoyte van Hoytema terug en realiseerde hij zo weer enkele prachtige beelden en iconische shots.

Ten slotte is er nog het acteerwerk. Ondanks – of misschien net door – de enorme cast met namen zoals Tom Hardy, Kenneth Branagh en Cillian Murphy zijn er geen absolute uitschieters. Dunkirk gaat immers niet over één enkel groepje soldaten of belangrijke personages, maar wel steeds het overkoepelende oorlogstafereel. De individuele levens en bijhorende tragedies zijn eigenlijk casestudies om de tragiek van de hele missie weer te geven. Nooit overschaduwen de acteurs de gebeurtenissen, maar sterke prestaties neerzetten doen ze wel – ondanks de weinige dialoog. Jawel, ook Harry Styles deed wat hij moest doen. In Dunkirk is de hoofdrolspeler van dienst zonder twijfel de oorlog zelve.

Kortom, Dunkirk is een emotioneel, overweldigend en meeslepend, maar vooral onconventioneel oorlogsepos, dat gaat over de evacuatie in Duinkerke, niet zozeer over een specifieke groep personages die je beter leert kennen. Karakteruitdieping moet je dus niet meteen verwachten, wellicht het enige grote minpunt van de film. Op visueel vlak, dankzij het IMAX-formaat, en auditief vlak, dankzij het schitterende sound design van Hans Zimmer, weet Dunkirk eveneens te vernieuwen. Dat Christoper Nolans Dunkirk goed ging zijn, hadden we wel verwacht, maar deze blockbuster is er eentje for the ages en zien we ongetwijfeld terug op de volgende editie van de Oscars!

Dunkirk barst op woensdag 19 juli los in de Belgische bioscoopzalen.