Review: Game of Thrones – Dragonstone (Aflevering 1, Seizoen 7)

Speelduur: 61 minuten

6 total ratings

Game of Thrones is terug! Nieuwe allianties en plannen beloven Westeros drastisch te veranderen in het zevende seizoen.

Vooral opzet.

Wat waren wij blij toen we die epische intro opnieuw hoorden: HBO’s Game of Thrones is terug en “Winter has come”! Onze spoilervrije recensie van de eerste aflevering van dit voorlaatste seizoen vind je hier!

Posted 17/07/2017 by

Shall we begin?

Na meer dan een jaar wachten sinds het einde van het zesde seizoen keerde eindelijk Game of Thrones op HBO terug. Het zevende seizoen ging gisteren van start en introduceerde ons opnieuw tot het politieke leven in Westeros en de vele geliefde personages in deze verfilming van George R.R. Martins populaire fantasyboeken. En niet vergeten: Winter has come…

In het noorden is Jon Snow/Stark samen met zijn zus Sansa Stark volop bezig met het uitbouwen van een dubbele defensie. Naast de oorlog in het zuiden met de Lannisters en de onderlinge machtspolitiek tussen de verschillende opportunistische families focust de pas uitgeroepen King in the North zich vooral op de nakende winter en opkomende invasie van de White Walkers onder leiding van de Nightking. Centraal hierbij is de bemanning van de noordelijke kastelen en natuurlijk het onmisbare Dragonglass. Zijn vriend Samwell Tarly bevindt zich ondertussen in de bibliotheek in The Citadel op zoek naar hulpmiddelen voor Jons strijd. Ook Bran Stark, nu the Thee-Eyed Raven, en Arya Stark, die nog wat losse eindjes aan elkaar moest knopen, gaan verder op hun eigen tocht.

Aan de andere kant van Westeros worden eveneens plannen gesmeed. In King's Landing denken koningin Cersei Lannister en haar broer/minaar Jaime hun volgende stap uit in de oorlog tegen zowel een oprukkende Daenerys Targaryen als de opstandelingen in het noorden. Zij moeten hun ongemakkelijke alliantie met de Tyrells behouden en op zoek naar nieuwe bondgenoten in de vorm van Euron Greyjoy. Ondertussen is Daenerys Targaryen samen met haar "Hand of the Queen" Tyrion Lannister en drie volgroeide draken onderweg naar Dragonstone, haar voorvaderlijk huis.

Met behulp van enkele flashbacks naar het zesde seizoen, wat best acceptabel is na meer dan een jaar wachten op nieuw materiaal, worden we in deze eerste aflevering opnieuw voorgesteld aan de belangrijkste spelers, hun plannen en de opkomende conflicten. Grote verrassingen zijn er voorlopig nog niet, maar de stukken op het bord staan bijna op hun plaats. "The Game of Thrones" laat nog even op zich wachten, maar interessant en kwalitatief is Game of Thrones constant.

Ondanks het gebrek aan "grootse momenten", op die laatste scène na, biedt deze seizoensopener wel enkele knappe kleinere scènes en geweldige callbacks naar de eerdere seizoenen, waaronder een hilarische montage, een tragische verwijzing naar het bezoek van The Hound aan een arme familie in het vierde seizoen en uiteraard the Red Wedding. Laten we ook die ongemakkelijke cameo van Brits zanger Ed Sheeran niet vergeten…

Het zevende seizoen van Game of Thrones opende zoals verwacht met heel wat opzet voor wat komen zal, zonder de interesse van de kijker te verliezen. Ondertussen zijn figuren zoals Jon, Cersei of Daenarys zo bekend en geliefd dat zelfs een tragere, maar uiteraard goed uitgevoerde aflevering zoals deze continu boeiend blijft en vraagt naar meer.

Het zevende seizoen van Game of Thrones gaat verder op elke zondag op HBO. Onze recensie van het zesde seizoen vind je hier.