Review: Spider-Man – Homecoming

Scenario: , , , , ,

Acteurs: , , , , , , ,

Speelduur: 133 min.

In de bioscoop vanaf: 19 Juli 2017

9 total ratings

Meest aan de comics getrouwe Spider-Man-film tot nog toe. Tom Holland is de beste Spider-Man. Vrij goed uitgediepte centrale schurk. Hilarische Captain America-serials. Spiritueel vervolg op Iron Man (2008) en The Avengers (2012).

Te herkenbare formule. Verwaarloosbare score van Michael Giacchino. Weinig indrukwekkende actiescènes. Impactloos.

Met Sony en Marvel’s “Spider-Man: Homecoming” krijgen we de beste Spider-Man-film sinds het begin van de Sam Raimi-trilogie in 2002-2004. Onze uitgebreide, spoilervrije recensie vind je hier! Our Spidey-senses are still tingling!

Posted 30/06/2017 by

Can't you just be a friendly neighborhood Spider-Man?

Met Spider-Man: Homecoming zijn we – na Sam Raimi's Spider-Man-trilogie en The Amazing Spider-Man 1-2 – toe aan de derde bioscoopversie van de populairste Marvel-superheld: Spider-Man. Aan regisseur Jon Watts (Cop Car) om deze coproductie van Sony Pictures en Marvel Studios met acteur Tom Holland – na zijn debuut als de webspinner in Captain America: Civil War – te verzorgen. Maar hoe verging het de allereerste soloblockbuster rond de populaire webspinner in het Marvel-superheldenuniversum met onder meer de Avengers en de Guardians of the Galaxy?

Na zijn grootse avontuur in Captain America: Civil War heeft een 15-jarige Peter Parker/Spider-Man (Tom Holland) het nog steeds moeilijk om de balans te vinden tussen zijn leven als de webslingerende held Spider-Man en zijn dagelijkse sleur op zijn middelbare school Midtown High in Queens, New York City. Samen met zijn beste vriend Ned (Jacob Batalon) en Michelle (Zendaya) probeert de onpopulaire Peter zijn schooltijd te overleven, terwijl hij ook nog eens worstelt met zijn ontluikende gevoelens voor Liz (Laura Harrier) en de bezorgdheid van zijn tante May (Marisa Tomei).

Zijn jonge carrière als Spider-Man zet hij nu verder onder toezicht van Happy Hogan (Jon Favreau) met het oog op de goedkeuring van zijn grote voorbeeld Tony Stark/Iron Man (Robert Downey Jr.). Als het daarentegen aan The Vulture/Adrian Toomes (Michael Keaton), zijn zwaarbewapende bende en hun hoogtechnologische wapens ligt, zal daar maar weinig van in huis komen…

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: Homecoming is de meest "Spider-Man" Spidey-film tot nog toe. Het dubbelleven van Peter Parker als Spider-Man en de bijhorende verantwoordelijkheden staan natuurlijk centraal, waarbij Homecoming gelukkig perfect een balans vindt tussen beide kanten van zijn drukke leven. De film focust daardoor op de kleine momenten en toont veeleer een "friendly neighborhood Spider-Man" in New York City in een nieuw losstaand verhaal. Het bekende oorsprongsverhaal wordt hier dan ook vergeten ten voordele van een kleinschalig, door de films van John Hughes geïnspireerde "coming-of-age"-relaas met enkele onverwachte plotwendingen. De keerzijde hiervan is dat Homecoming vrij impactloos blijft.

Op slimme wijze haakt dit intieme narratief ook in op de populairste afleveringen van Marvel's filmuniversum, Iron Man (2008) en The Avengers (2012). In veel opzichten is Homecoming een spiritueel vervolg op deze films door de vele verwijzingen, waaronder het belang van de buitenaardse Chitauri-technologie, enkele leuke gastoptredens en vooral de hilarische Captain America-serials en -instructievideos met Chris Evans. Zo is Homecoming zonder twijfel de grappigste Spider-Man-film tot nog toe met heel wat humor en vooral heel wat slimme dialogen. Op visueel en muzikaal vlak zijn er jammer genoeg geen al te grote verrassingen – op een korte, inventieve vlog na – met dus de gebruikelijke geslaagde speciale effecten en ditmaal een verwaarloosbare score van Michael Giacchino (Doctor Strange), ondanks de leuke herinterpretatie van het iconische jaren 60-themesong en de focus op de New Yorkse punkpioniers The Ramones, dewelke ook hun eigen versie van de Spider-Man Theme hebben.

Ondanks zijn introductie in Captain America: Civil War was het natuurlijk afwachten om zien hoe Tom Holland zijn taak als Peter Parker/Spider-Man in zijn eigen film volbracht, zeker in vergelijking met voorgangers Tobey Maguire en Andrew Garfield. Waar Maguire een perfecte Peter was en Garfield een excellente Spidey, weet Holland een geslaagde combinatie van de twee neer te zetten. Enerzijds heb je zijn acrobatische en hilarische praatzieke Spider-Man, anderzijds toont de Britse acteur zich ook als een ietwat kinderlijk en onervaren, maar enthousiaste en continu plichtsbewuste Peter Parker. Over het hoogtechnologische Spider-Man-pak van Tony Stark (met bijpassende A.I.) moeten fans zich trouwens niet al te veel zorgen maken. Nooit stoort het en bovendien heeft het thematisch een belangrijke betekenis in Homecoming. Het moge duidelijk zijn, met Tom Holland heeft Marvel een ideale vaandeldrager gevonden voor Phase 4 en het post-Avengers: Infinity War-tijdperk.

Andere leden van de indrukwekkende (en subtiel etnisch diverse) cast zijn onder meer een terugkerende Marisa Tomei als een niet onknappe, bezorgde Aunt May, Jacob Batalon als de hilarische en nieuwsgierige Ned Leeds, Laura Harrier als de slimme en charmante Liz en Zendaya als de heerlijk sarcastische Michelle. Op de achtergrond duiken ook af en toe Angourie Rice als Betty Brant en Tony Revolori als de moderne interpretatie van pestkop Flash Thompson op. Laten we natuurlijk ook Jon Favreau als controlefreak Happy Hogan en uiteraard Robert Downey Jr. als Tony Stark/Iron Man niet vergeten, hier duidelijk een serieuzere mentorfiguur, in navolging van de comics. Geen zorgen over zijn aandeel in de film trouwens, Homecoming voelt nooit aan als een team-up, maar bevat veeleer een terugkerende cameo van Iron Man.

Een goede held heeft niet alleen nood aan een sterke ondersteunende cast, maar vooral ook een evenwaardige antagonist. Met Michael Keaton als Adrian Toomes/The Vulture kent opnieuw een klassieke Spider-Man-booswicht zijn live-action introductie. In Homecoming krijgen we zo eindelijk nog eens een relatief uitgediepte schurk, wiens overgang van goedmenende burger naar vliegende moordenaar misschien niet iets te abrupt gebeurt. Zijn Vulture verzorgt enkele indrukwekkende gevechten met Spider-Man, ondanks de teleurstellende climax, en is de beste Spider-Man-schurk sinds Alfred Molina's Doc Ock in Spider-Man 2 (2004). Ook onder de crew en contacten van Toomes zullen comicbookfans enkele klinkende namen herkennen waaronder Jackson Brice/Shocker I (Logan Marshall-Green), Herman Schultz/Shocker II (Bokeem Woodbine), Phineas Mason/The Tinkerer (Michael Chernus), Aaron Davis/Prowler (Donald Glover) en Mac Gargan (Michael Mando). Heel wat schurken dus, maar ze spelen eerder bijrollen en zijn ondergeschikt aan Keaton als de Vulture.

Zoals verwacht biedt Homecoming een gezonde mix tussen de eerste Amazing Spider-Man-comics van Stan Lee en Steve Ditko en de Ultimate Spider-Man-reeks van Brian Michael Bendis en Mark Bagley, met tal van easter eggs voor de fans en een webspinner die duidelijk deel uitmaakt van het Marvel Cinematic Universe – maar waar tegelijk ook een uitgebreide mini-filmwereld rond kan gebouwd worden. Iets dat de vorige Spider-Man-filmreeksen nog misten.

Uiteindelijk is Spider-Man: Homecoming een prima coming-of-age-verhaal rond Peter Parker/Spider-Man, net zoals de allereerste Spider-Man-film, met een sterke cast, knappe visuele effecten, voldoende actiescènes en een gezonde portie humor. Zonder twijfel is de film daardoor een typische, kleinschalige "Marvel Studios"-blockbuster met enkele onverwachte plotwendingen, maar voelt de prent daardoor ook af en toe te herkenbaar, te voorspelbaar en te inhoudloos aan – zeker in vergelijking met de Spider-Man-films van Sam Raimi. Stiekem hoopten we toch op wat meer inhoud, maar zonder twijfel is Homecoming een geweldige Spider-Man-superheldenactiefilm.

Marvel en Sony's Spider-Man: Homecoming slingert op woensdag 19 juli onze bioscoopzalen binnen. Meer over de post-credits scènes vind je hieronder!

Alles over Spider-Man lees je in onze START TO READ.

Klik hier voor onze uitgebreide reviews van de allereerste Spider-Man-trilogie van Sam Raimi (2002-2007)The Amazing Spider-Man (2012) en The Amazing Spider-Man 2 (2014) van regisseur Marc Webb.

Spider-Man: Homecoming post-credits scènes – Spoilers!

1. De eerste post creditsscène toont Michael Keaton als Adrian Toomes/The Vulture die nu in de gevangenis zit. Op de wandelgangen wordt hij aangesproken en bevraagd door Mac Gargan (Michael Mando), met schorpioen-tattoo, naar de echte identiteit van Spider-Man. Toomes zegt hem duidelijk dat hij die niet kent, vooraleer hij naar de bezoekersruimte trekt waar zijn familie op hem wacht.

2. Een tweede scène doet Captain America terugkeren in een derde instructievideo. Steve Rogers (Chris Evans) spreekt de kijker hier rechtstreeks aan en geeft hen enkele moraliserende lessen over "geduld" mee. Soms is het het lange wachten immers niet waard. En ja, dat is natuurlijk een niet zo subtiele knipoog naar alle Marvel-fans die nog in de zaal zitten.