Review: Gotham – Seizoen 3

Regisseur: , , ,

Acteurs: , , , , , , ,

Speelduur: 22 Afleveringen van ca. 40 min.

3 total ratings

Meer superschurken die in essentie trouw zijn aan de comics. Bruce Wayne's metamorfose tot Batman wordt verdergezet. Gewelddadig, maar continu hilarisch en gestoord.

Het gemis van een echte Batman blijft een eeuwig pijnpunt.

“DC’s Gotham blijft simpelweg een van de leukste comicbookreeksen op televisie, als je ervoor openstaat, en is de best mogelijke Batman-reeks, (voorlopig) zonder Batman dan wel.” Onze recensie van het derde seizoen vind je hier!

Posted 08/06/2017 by

An heir to serve as my Knight in the Darkness.

Na onder meer Riverdale, The Flash, Supergirl en Arrow kwam deze week ook een einde aan het derde seizoen van DC's Gotham op Fox. De prettig gestoorde reeks rond een jongere detective James Gordon in Gotham City zonder Batman zette de positieve lijn sinds het tweede seizoen verder en introduceerde opnieuw een hele resem iconische schurken.

Sinds het debacle bij Indian Hill in het tweede seizoen wordt Gotham City geplaagd door een klein leger gestoorde criminelen – al dan niet met superkrachten -, geleid door de sluwe Fish Mooney, sinds kort ook zelf voorzien van gaven. In een overwoekerde stad heeft het Gotham City Police Department onder leiding van Captain Barnes en detective Harvey Bullock, en voormalig detective James Gordon, nu een volhard premiejager, hun handen vol met deze plaag. Ook Oswald Cobblepot/The Penguin wil maar al te graag zijn ultieme nemesis (opnieuw) uit de weg ruimen, ondanks zijn poging om samen met Edward Nygma/The Riddler een greep te houden op de georganiseerde misdaad in Gotham. Op de achtergrond blijft ook de Court of Owls een nefaste impact hebben op de levens van inwoners zoals de jonge Bruce Wayne en zijn mentor/butler Alfred Pennyworth

Zoals de tagline van de eerste seizoenshelft, “Mad City”, al doet uitschijnen, blijft de chaotische aard van Gotham City centraal staan. Waar dat in het eerste seizoen vooral gebeurde via de georganiseerde misdaad en daaropvolgende burgeroorlogen, werd in het vervolgseizoen de aanzet geboden voor een nieuwe katalysator: superschurken. Met booswichten zoals de Mad Hatter, een volwassen Poison Ivy, Penguin, Mr. Freeze, Firefly, Executioner, de Joker, Dr. Hugo Strange en de Court of Owls (maar ook enkele bekende namen die we niet zullen onthullen,) is het best druk geworden in Gotham City. De centrale schurk – zonder eigenlijk de echte booswicht te zijn – is in dit derde seizoen zonder twijfel de Riddler, of liever hoe Edward Nygma, dankzij zijn relatie met de Penguin pas echt de Riddler wordt. Opnieuw krijgen we dit seizoen antagonisten die in essentie trouw zijn aan de comics, maar aangepast worden aan de leefwereld van Gotham.

De tweede helft, onder de noemer "Heroes Will Rise", gaat dan weer sterker in op de strijd van detective James Gordon en vooral Bruce Wayne’s metamorfose tot Batman, die voor het eerst sinds de start van de reeks echte vooruitgang kent. Daarnaast is er ook aandacht voor onder meer Vicki Vale, Harvey Bullock, Leslie "Lee" Thompkins, Selina Kyle en vooral de ongelooflijke bad-ass Alfred Pennyworth, die meer dan eens het hachje van zijn surrogaatzoon redt. Over het algemeen was dit gehele derde seizoen er een van het vinden van jezelf. Denk maar aan de verhaallijnen van James Gordon, Bruce Wayne en Edward Nygma, waardoor het een mooi organisch geheel vormde.

De meer gestoorde toon van het vorige seizoen werd ook duidelijk behouden in dit derde deel, met als resultaat enkele campy scènes en een gezonde dosis humor. Ons favoriete moment moet zo de "grandma-on-drugs" zijn die een bank berooft. Gotham City is een Mad City zonder weerga! Niet enkel komedie, maar ook body horror keert meermaals terug in Gotham. Het derde seizoen was opvallend gewelddadig met enkele grafische scènes en meer bloed dan eender welke comicbooktelevisiereeks dit seizoen (buiten Preacher misschien). Liters bloed en rollende hoofden, dus!

Ja, de tocht van ondertussen politieagent-ex-gevangene-premiejager-detective James “Jim” Gordon tot uiteindelijke bondgenoot van Batman en commissaris van de Gotham City Police Department is nog lang niet afgelopen, zo blijkt. Het derde seizoen van de prequelreeks gaat gewoon verder met de introductie van schurken, voldoende grappen en gewelddadige actie, maar vooral heel wat materiaal uit de Batman-mythos, waaronder zelfs knipogen naar films zoals Batman ReturnsGotham blijft simpelweg een van de leukste comicbookreeksen op televisie, als je ervoor openstaat, en is de best mogelijke Batman-reeks, (voorlopig) zonder Batman dan wel.

Het vierde seizoen van Gotham op Fox gaat dit najaar van start.