Review: The Mummy

Scenario: , , , , ,

Speelduur: 110 min.

In de bioscoop vanaf: 7 Juni 2017

3 total ratings

Leuke herinterpretatie van "The Mummy" met voldoende actie, horror, humor, een vrouwelijke mummie en leuke prestaties van Tom Cruise & Russell Crowe.

Geforceerde start van het gedeelde "Dark Universe". Het scenario mist focus. Enkele storende personages.

“It comes to life” En dan hebben we het niet alleen over de vrouwelijke mummie in deze knallende blockbuster met Tom Cruise en Russell Crowe, maar ook het “Dark Universe”! Make my Mummy Marvel? Not quite… Lees hier onze recensie van Universal’s nieuwste The Mummy!

Posted 07/06/2017 by

Welcome to a new world of gods and monsters.

Na het huidige succes van Marvel's gedeelde filmuniversum of de navolging van de DC Comics-wereld bij Warner Bros, Spider-Man bij Sony PicturesX-Men bij 20th Century Fox en het MonsterVerse bij Legendary Pictures doet Universal Pictures een nieuwe poging met de reanimatie van hun monsterfilms. Uiteraard was Universal in de jaren 1930-1940 met de eerste monsterfilms een pionier op het gebied van gedeelde filmuniversa. Deze The Mummy – onder regie van franchisebeheerder Alex Kurtzman (Transformers, Star Trek) – is de eerste in lijn binnen een onderling verbonden "Dark Universe", bestaande uit oude filmmonsters, maar dan vertolkt door Hollywoodsterren. Ontwikkelt deze zomerblockbuster met Tom Cruise zich tot de franchisestarter die het hoort te zijn? Niet helemaal.

Tijdens een zoveelste missie stoten de zelfingenomen ex-militair en schattenjager Nick Morton (Tom Cruise) en zijn vriend Chris Vail (Jake Johnson) samen met archeologe Jenny Halsey (Annabelle Wallis) op een mysterieuze tombe in Noord-Irak. Hier laten ze per ongeluk de oude prinses Ahmanet (Sofia Boutella) vrij, die opvallend geïnteresseerd is in Morton en poogt de wereld te veroveren met behulp van de Egyptische god Seth.

Deze catastrofe van wereldvernietigende proporties ontgaat ook niet aan andere gegadigden. Zo worden Morton en co bijgestaan door Dr. Henry Jekyll (Russell Crowe), de leider van Prodigium – een geheime organisatie die de wereld beschermt van magisch-wetenschappelijke gevaren en monsters. Onze wereld wordt immers niet alleen geplaagd door de mummie, maar een hele resem aan bovennatuurlijke dreigingen…

In eerste instantie is The Mummy, uiteraard gebaseerd op de film uit 1932, maar ook de recentere reboot uit 1999 met Brendan Fraser, een typische zomerblockbuster. We krijgen hiermee een enorm indrukwekkende productie met heel wat actiescènes, knap stuntwerk, natuurlijk Tom Cruise en een rommelig verhaal. Het verloop van de film is dan ook voorspelbaar: de nodige actie met horrorelementen wordt afgewisseld met wat humor hier en wat expositie daar. Qua scenario weet The Mummy niet te overtuigen en is het gebrek aan focus of cohesie en strakke regie door Kurtzman duidelijk merkbaar.

Het acteerwerk is eveneens zoals te verwachten in de typische popcornprent. Tom Cruise is opnieuw een charismatische en zeer fysieke protagonist, hier wel zonder al te duidelijk moreel kompas, die voor de nodige humor zorgt. Jake Johnson als de grappige sidekick, die eigenlijk helemaal overbodig en eerder irritant is, en Annabelle Wallis als een ademend plot device, maar o zo nutteloze damsel in distress (wat een verschil trouwens met pakweg Gal Gadot in Wonder Woman) zijn zonder twijfel de zwaarste teleurstellingen. Gelukkig zijn Sofia Boutella als de angstaanjagende mummie en de expositiespuiende Russell Crowe altijd fijn om bezig te zien. Ontwikkeling van de personages (niet de mummie, dus) is er natuurlijk ook maar weinig.

Toch is The Mummy vooral ook de start van het "Dark Universe"-filmuniversum van Universal Pictures, in navolging van hun oorspronkelijke horrorfilms uit de jaren 1930 en 40. Het is duidelijk dat de filmstudio een heuse inhaalrace voert, waardoor deze prent tsjokvol expositiescènes (twee verschrikkelijke monologen aan het publiek aan het begin van de film) en uiteraard genoeg referenties om een piramide mee te vullen. Zandstorm met een gezicht voor de fans van de vorige filmreeks? Check! Hints naar de opkomende projecten voor de nieuwe fans? Dubbel check!

De gelijkenissen met de gedeelde werelden van Marvel Studios of het MonsterVerse van Legendary zijn natuurlijk duidelijk. Een charismatische centrale figuur, vertolkt door een (nu) grote Hollywoodnaam, en een mysterieuze leider van een geheime organisatie die de wereld beschermt? Ongehoord en ongezien! De opbouw van het "Dark Universe" – verpersoonlijkt door Russell Crowe en zijn Prodigium – gebeurt jammer genoeg erg geforceerd en weinig organisch. De kijker wordt continu ingelepeld wat het moet zien, denken en voelen via dialogen die maar al te duidelijk de komende "afleveringen" opzetten.

Kortom, The Mummy is misschien niet de eerste poging van Universal om hun oude filmuniversum nieuw leven in te blazen (denk maar aan Van HelsingThe Wolfman-remake en de valse start met Dracula Untold), maar hopelijk wel de laatste. Zonder twijfel werd er heel wat geld gepompt in de start van het "Dark Universe", wat leidde tot een leuke popcornblockbuster met Tom Cruise vol actie en wat horror. Jammer genoeg plagen scenariële problemen, vooral dankzij een zesdelige rewrite, de film voortdurend en doet het overvolle The Mummy bij momenten denken aan het eveneens zeer geforceerde The Amazing Spider-Man 2Make my Mummy Marvel? Not quite…

Deze The Mummy-reboot ontwikkelt zich vanaf woensdag 7 juni 2017 in de bioscoopzalen.