Review: Arrow – Seizoen 5

14 total ratings

Back to basics met een thematische terugkeer naar het eerste seizoen! Interessante nieuwe vigilantes. Gewelddadige actie. De beste schurk sinds Deathstroke. Schitterende seizoensfinale.

Soms wat langdradig.

Met de beste schurk sinds Deathstroke, de beste afleveringen in drie jaar tijd en een geheel nieuw Team Arrow innoveerde het gewelddadige vijfde seizoen van Arrow meer dan eens. Was het verhaal van Oliver Queen/Green Arrow dan ook eindelijk weer eens een schot in de roos?

Posted 25/05/2017 by

Confess, Oliver. You don't kill because you have to. So why? Why do you do it? — I want to. I WANT TO! AND I LIKED IT.

Na de seizoensfinales van The Flash en Supergirl was het vandaag tijd voor de laatste episode van het vijfde seizoen van DC's Arrow op The CW, nog steeds de huidige langstlopende superheldenreeks op televisie. Met heel wat nieuwe vigilantes in Team Arrow en de beste schurk sinds Deathstroke uit het tweede seizoen was dit jaar de reeks rond DC's Emerald Archer eindelijk weer eens een duidelijk schot in de roos!

Het gevaar van Damian Darhk is geweken, maar de gevolgen van de dodelijke strijd zijn nog steeds te voelen. Zo is het gemis van de Black Canary/Laurel Lance bij Team Arrow, en vooral Quentin Lance, nog steeds groot en gooiden Speedy/Thea Queen en Spartan/John Diggle de handdoek in de ring. Dat neemt niet weg dat de recente heroïsche acties van de Green Arrow/Oliver Queen heel wat andere vigilantes inspireerden, zodat ook zij nu Star City willen beschermen. Nieuwkomers zijn onder meer Mr. Terrific/Curtis Holt, Wild Dog/Rene Ramirez, Artemis/Evelyn Sharp en metahumans Ragman/Rory Regan en The Canary/Dinah Drake.

Als overdag de drukbezette burgemeester van zijn stad en 's nachts een eenzame Green Arrow tijdens zijn nachtelijke avonturen met Felicity Smoak/Overwatch, kan Oliver de hulp meer dan gebruiken. Wanneer dan nog eens de mysterieuze schurk Prometheus opduikt, die inspeelt op Olivers gewelddadige verleden en voor wiens creatie hij zelf verantwoordelijk zou zijn, wordt niet alleen zijn leven, maar ook zijn nalatenschap als de Green Arrow bedreigd.

Na een ondermaats derde en ronduit slecht vierde seizoen was het argwanend afwachten op de terugkeer van Arrow dit jaar. Gelukkig wist het vijfde seizoen vanaf de eerste aflevering de agressieve sfeer en het ronduit betere verhaal van het excellente tweede seizoen te recreëren. Niet dat moorden noodzakelijk is voor een goed seizoen van Arrow, maar de nieuwe nemesis Prometheus, het belang van "moord en nalatenschap" als terugkerende themata, onverwacht verraad en de verbeterde gevechtschoreografie in een kleinschaliger narratief maakten van dit vijfde seizoen het beste in drie jaar. Ditmaal was immers de stad niet in gevaar, maar wel Olivers ziel…

Tot de hoogtepunten van dit seizoen, en eigenlijk de hele reeks, behoorden zonder twijfel de folteringsaflevering "Kapiushon" en de explosieve seizoensfinale. Dit jaar koppelde de duidelijk gewelddadigere reeks terug naar het eerste (en tweede) seizoen, zowel qua overkoepelend verhaal met aandacht voor Oliver Queens toenmalige acties of de impact van zijn vaders overlijden, maar ook de allerlaatste flashbacks naar zijn periode bij de Bratva in Rusland. Arrow has come full circle.

Voor het eerst in vijf jaar tijd werd er tijdens dit seizoen een grote wissel van de wacht doorgevoerd. Thea, John en tot op zekere hoogte Felicity, hoewel haar relatie met Oliver altijd een terugkerend element zal blijven in Arrow, maken plaats voor en gaan in zee met nieuwkomers zoals Wild Dog, de Canary (ook wel de oorspronkelijke Black Canary uit de comics van DC), Ragman, Artemis en Mr. Terrific. Allen worden ze uiteraard voorzien van een eigen betekenisvol achtergrondverhaal, zodat ze niet enkel vigilante X of antiheld Y zijn. Die wissel leidt bovendien tot een van de beste afleveringen van de reeks tot nog toe en een emotioneel afscheid, namelijk de honderste aflevering van Arrow als onderdeel van de vierdelige Invasion!-cross-over, zowat de enige "grootse" verhaallijn bij Arrow dit seizoen. Een nieuw team betekende nieuwe uitdagingen en nieuwe geweldige avonturen!

Waar de andere reeksen hun mythologie uitdiepten, greep Arrow voortdurend terug naar de vorige seizoenen, de verschillende verhaallijnen en vaak ook bijhorende epische schurken. Denk maar aan de zusterstrijd tussen Nyssa al Ghul en Talia al Ghul, als dochters van Ra's al Ghul en ex-leden van de League of Assassins, of de immer geweldige Malcolm Merlyn, maar ook gastoptredens van Anarchy, Captain Boomerang, Black Siren en jawel, Deathstroke. Toch blijven de 23 afleveringen per seizoen ook voor Arrow een pijnpunt, waardoor de verhaallijnen soms overduidelijk kunstmatig verlengd worden en wat langdradig aanvoelen.

Met seizoen vijf bereikte Arrow opnieuw een hoogtepunt met de beste afleveringen in drie jaar tijd. Hoewel verschillende nieuwe, uitgewerkte vigilantes de reeks vervoegden, bleef duidelijk het verhaal van Oliver Queen (en soms ook wel eens Felicity Smoak) de focus van de reeks. De thematische en narratieve terugkeer naar het begin van Arrow, vertegenwoordigd door een pracht van een booswicht, zorgden voor een voltreffer van jewelste met enkele van de beste episodes tot nog toe. Op naar een even sterk zesde deel!

Alles over Green Arrow lees je in onze START TO READ.