Review: The Flash – Seizoen 3

14 total ratings

Een emotioneel en kleinschaliger verhaal met een sterke focus op de drie centrale figuren. Geslaagde uitbreiding van Team Flash met Tom Felton als Julian en Keiynan Lonsdale als Kid Flash. Er wordt speels omgegaan met tijdreizen, de verschillende alternatieve dimensies en de gedeelde superheldenwereld.

Savitar was niet zo'n bijster interessante, maar jammer genoeg wel voorspelbare nemesis voor The Flash.

Het einde van DC’s The Flash snelde alweer naar ons toe. Onze recensie van het derde seizoen – met onder meer “Flashpoint”, Kid Flash en Invasion!, maar ook speelse omgang met tijdreizen en de gedeelde superheldenwereld – vind je hier!

Posted 24/05/2017 by

Don't like the future, Flash? Change it

Na het tweede seizoen van Supergirl snelde het einde van het derde seizoen van The Flashde televisiereeks rond DC's Scarlet Speedster(s), ons toe. De populaire superheldenserie op The CW ruilde dit jaar grootse blockbusteractie in voor een kleinschaliger en emotioneel verhaal, maar had ook tijd voor verschillende mini-events zoals "Flashpoint", het Grodd-tweeluik, de muzikale cross-over met Supergirl en heel wat andere tijdreizende avonturen!

Met het grootse gevecht met Zoom achter de rug en een poging tot de ideale realiteit met de "Flashpoint"-wereld, gecreëerd wanneer hij zijn moeder redde van de Reverse-Flash, moet de onbaatzuchtige Barry Allen/The Flash afrekenen met de gevolgen van zijn tijdreizende escapades. Wanneer dan nog eens een nieuwe nemesis opduikt in de vorm van de moordlustige Savitar, naar eigen zeggen de god van de snelheid, die vanuit de toekomst op Iris jaagt, en allerlei figuren in Barry's privéleven superkrachten krijgen, is het aan The Flash om orde op zaken te krijgen en vooral zijn geliefde Iris West te beschermen…

Niet alleen Barry, maar ook vaste waarden zoals detective Joe West, Cisco Ramon, die een superheldencarrière als Vibe ambieert, en Caitlin Snow, die haar destructieve toekomst als Killer Frost probeert te vermijden, moeten omgaan met de gevolgen van "Flashpoint". Nieuwkomers bij Team Flash in hun strijd tegen Savitar zijn de argwanende Julian Albert, de optimistische "H.R." Wells vanop Earth-19 (jawel, alweer een andere Wells) en natuurlijk ditmaal volwaardige Speedsters Wally West/Kid Flash en Jesse "Quick" Wells vanop Earth-2.

Het derde seizoen van The Flash was er een van "mini-events" en cross-overs. Starten deden we met het ingrijpende Flashpoint, naar de gekende verhaallijn uit de comics, dat de zaadjes zou planten voor de latere dynamiek doorheen de reeks. De verfilming van de epische comicbookverhaallijn uit 2011 was misschien niet helemaal wat we ervan verwachtten en heel wat minder indrukwekkend, toch wist het de kern te behouden en het verhaal vooral te gebruiken voor het aanpassen van de status quo. De drie kernleden van Team Flash, met op kop Cisco als Vibe en Caitlin als potentiële Killer Frost, werden het zwaarst aangepakt, met enkele schokkende implicaties voor de komende seizoenen. Daarna kwam Invasion!de vierdelige cross-over op The CW, op gang om vervolgens over te gaan in het "Attack on Gorilla City"/"Attack on Central City"-tweeluik, waarin Team Flash naar Earth-2 trekt om Gorilla Grodd te verslaan, en de muzikale cross-over met Supergirl, tussen de voormalige Glee-sterren in "Duet". Hoedje af voor de scenaristen, die filler over het algemeen doorheen de 23 afleveringen wisten te vermijden!

Niet enkel de verschillende verhaallijnen zorgden voor voldoende variatie doorheen het drukke derde seizoen. Na de introductie van het multiversum gaat The Flash volop mee in het ingewikkelde, maar o zo vermakelijke concept van tijdreizen en alternatieve werelden. Morele (en eigenlijk ook scenariële) problemen worden wel vermeld, maar soms is de nood zo hoog dat de Scarlet Speedster wel eens naar een andere tijdlijn, een voor hem vreemde wereld of pakweg een dag in 2024 reist om te praten met overleden figuren of soms zelfs zichzelf. Zo krijgen we ook verschillende personages of alternatieve versies te zien in bijvoorbeeld "The Once and Future Flash". Tijdreizen en dimensie-hoppen is fun!

Tijdreizen betekent daarentegen ook problemen bij het scenario. Waarom kan Flash nu eens wel, dan eens niet iets ingrijpend doorheen de geschiedenis aanpassen? Waarom dan toch nog bepaalde tripjes naar de toekomst of het verleden ondernemen? En wat voor een impact hebben deze dan? In een reeks zoals The Flash (of pakweg het tweede seizoen van DC's Legends of Tomorrow) kan je niet anders dan je verstand af en toe op nul te zetten en mee te gaan in het verhaal. Zelfs dan zijn sommige "twists" zoals de ware identiteit van Savitar of diens onvermijdelijke slachtoffer, gewoonweg te voorspelbaar. Gelukkig zijn er nog genoeg oprechte verrassingen die we hier maar niet zullen verklappen.

Uiteraard bevat het derde seizoen van The Flash weer heel wat leuke gastoptredens en verwijzingen voor de fans van het DC Comics-bronmateriaal. Denk maar aan de Flashpoint en Crisis on Infinite Earths-verhaallijnen, de iconische Rogues, zowel terugkerend als nieuw, zoals Reverse-Flash, de immer vermakelijke Captain Cold, Mirror Master, The Top, Abra Kadabra vanop Earth-19 of figuren zoals Magenta, King Shark en Music Meister. Ook aan helden is er geen gebrek met Vibe, Kid Flash, Gypsy of Jesse Quick en af en toe eens een sporadisch optreden van Golden Age-Flash Jay Garrick vanop Earth-3. The Flash is ondertussen al lang niet meer de enige die de mysterieuze Speed Force gebruikt, zoals het eigenlijk ook hoort volgens de comics.

In het derde seizoen van The Flash zagen een duidelijk verschil in aanpak tegenover het tweede seizoen, waar vooral de Speedster-mythos werd uitgediept. Met meer aandacht voor de kernpersonages van de superheldenreeks, namelijk Barry, Cisco en vooral Caitlin, werd dit het emotioneelste tot nog toe, zowel positief als negatief. Uiteraard blijft The Flash ook een van de grappigere en meer dramatische series boordevol superheldenactie! Al bij al een solide derde seizoen, dat de dynamiek in The Flash duidelijk ingrijpend en permanent veranderde…

Alles over The Flash lees je in onze START TO READ.