Review: Agents of S.H.I.E.L.D. – Seizoen 4

Regisseur: , , ,

Acteurs: , , , , , , ,

Speelduur: 22 afleveringen van ca. 40 min.

6 total ratings

Interessante verhaallijnen, vooral dankzij de introductie van Ghost Rider en de terugkeer van Hydra.

Mist duidelijk impact.

Het vierde seizoen van Marvel’s Agents of S.H.I.E.L.D. betekende niet alleen de live-action introductie van de helse badass Ghost Rider en LMDs, maar ook de terugkeer van Hydra in een eigen fascistische digitale wereld. Onze recensie lees je hier!

Posted 17/05/2017 by

To save ourselves, we need to save the world.

Het televisieseizoen 2016-2017 loopt ten einde en dat betekent ook het slot voor het vierde seizoen van Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D. op ABC. De vlaggenschiptitel van Marvel Television, die binnenkort vervoegd zal worden door onder meer Marvel's Inhumans, The Runaways en Cloak & Dagger, pikte zoals gewoonlijk in op de belangrijkste blockbusters zoals Captain America: Civil War (2016) of Doctor Strange (2016) en introduceerde enkele nieuwe gezichten en concepten, zoals Ghost Rider en de LMDs, maar maakte ook duidelijk gebruik van het nieuwe, latere tijdslot.

In de nasleep van het derde seizoen en vooral Captain America: Civil War (2016) en de daaruitvolgende Sokovia Accords is het aan S.H.I.E.L.D. met op kop nieuwe directeur Jeffrey Mace/The Patriot (Jason O'Mara), agent Phil Coulson (Clark Gregg), May (Ming-Na Wen), Fitz-Simmons (respectievelijk Iain De Caestecker en Elizabeth Henstridge), Mack (Henry Simmons) en uiteraard Inhumans Quake/Daisy (Chloe Bennett) en Yo-Yo, om nieuwe gevaren op te sporen en tegen te gaan. Zo komen ze onder meer in contact en/of conflict met de helse Ghost Rider/Robbie Reyes (Gabriel Luna), anti-Inhumangroeperingen, LMD-versies van zichzelf en hun eeuwige vijand: Hydra. Op de achtergrond werkt de geniale dokter Radcliffe stiekem verder aan een eigen geheim project, genaamd AIDA.

Zoals gewoonlijk werden de 22 afleveringen verdeeld onder verschillende verhaallijnen. Centraal stond ongetwijfeld de introductie van Marvel's Ghost Rider – in deze incarnatie de huidige Robbie Reyes en niet de bekendere, ooit nog door Nicolas Cage gespeelde Johnny Blaze. Samen met zijn vlammende ’69 Charger dook de trouw weergegeven, duivelse Rider vooral doorheen de eerste helft van het seizoen op om vervolgens nog even terug te keren in de finale. Terecht maakte Agents of S.H.I.E.L.D. ook gebruik van het latere tijdslot om via de relatief gewelddadige actie te tonen wat voor een angstaanjagende, helse bad-ass Ghost Rider werkelijk is.

Daarnaast focusten de overige twee verhaallijnen op de hoogtechnologische LMDs – hoogst realistische robotversies van de S.H.I.E.L.D.-agenten – en hoe zij voor twijfel onder de rangen zorgden, maar uiteindelijk vooral de volwaardige terugkeer van Hydra in "Agents of HYDRA". In dit epische slot van het vierde seizoen zaten ieders favoriete agenten vast in een alternatieve, Matrix-achtige wereld waarin niet S.H.I.E.L.D., maar wel Hydra de plak sloeg. Uiteraard doet het geheel sterk denken aan het gelijklopende Marvel-comicbookevent Secret Empire. Naast de nieuwe elementen keerden ook concepten waaronder de dreiging van de Inhumans, sporadisch terug. Opnieuw waren er genoeg knipogen naar de comics, maar een volwaardige cross-over met de films en bijhorende iconen zoals Iron Man en Captain America, blijft voorlopig uit. Ondanks de interessante verhalen trof een gebrek aan impact dit vierde seizoen en blijf je met een wrang gevoel achter.

De vraag is daarentegen of Agents of S.H.I.E.L.D. de mogelijke concurrentie van niet alleen Netflix-reeksen zoals Marvel's Daredevil en Marvel's Iron Fist, maar vooral de opkomende series zoals over de Inhumans (eveneens op ABC), Cloak & Dagger en Runaways zal aankunnen. Het concept begint na zijn vierde seizoen immers wat uitverteld te geraken, zeker wanneer fans veeleer roepen om een spinoffreeks rond Ghost Rider. We zijn dan ook uiterst benieuwd naar het reeds bevestigde vijfde seizoen, met uiteraard 22 afleveringen, waar hopelijk Coulsons persoonlijke verhaal opnieuw wordt verdergezet en de eeuwige status quo wat wordt aangepast. Op een nieuwe Slingshot-minireeks zit natuurlijk ook niet meteen iemand te wachten.

Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D. weet zich doorheen het vierde seizoen relevant te houden door de introductie van Ghost Rider en de terugkeer van Hydra. Jammer genoeg is er voorlopig nog geen sprake van echt ingrijpende verhaallijnen en voelt het allemaal ook wat te vertrouwd aan. Gelukkig wist men via het latere tijdslot inderdaad de reeks inderdaad hier en daar wat bij te schroeven, waardoor de wekelijkse aflevering nooit verveelde. Niet dat we niet uitkijken naar het vijfde seizoen, maar televisiereeksen over de Inhumans, Cloak & Dagger en Runaways klinken gewoonweg zoveel interessanter.