Review: Riverdale – Seizoen 1

Regisseur: , ,

Speelduur: Dertien afleveringen van ca. 45 min.

Dramatisch, geheimzinnig en verslavend popcornvermaak! Geloofwaardige cast.

Springt nogal losjes om met de Archie Comics-mythos.

Geen superhelden in deze toegankelijke comicbookverfilming van de Archie Comics op The CW! Met “Riverdale” krijgen we een nieuwe geheimzinnige tiener-dramareeks, in navolging van pakweg “Gossip Girl” en “Pretty Little Liars”. Onze Brainfreeze-recensie lees je hier!

Posted 12/05/2017 by

Our story is about a town; a small town and the people who live in the town. From a distance, it presents itself like so many other small towns all over the world…safe, decent, innocent. Get closer though and you start seeing the shadows underneath. The name of our town is “Riverdale”.

Met Riverdale voegde het Amerikaans televisienetwerk The CW nog een stripverfilming aan hun al uitgebreide aanbod toe. Na de DC-adaptaties Arrow, The Flash, Legends of Tomorrow en Supergirl is het nu de beurt aan de bekende Archie Comics, dewelke door Greg Berlanti in een nieuw jasje gestoken worden voor deze televisieserie. Verwacht je aan tieners, drama en heel wat intriges…

Op 4 juli gebeurde er in het altijd rustige Riverdale een onrustwekkende verdwijning. Een boottochtje tussen Cheryl Blossom (Madelaine Petsch) en haar broer Jason resulteerde in de dood van haar tweelingbroer. Nu de zomer afgelopen is, wordt het tijd voor Archie Andrews (K.J. Apa), zijn eeuwige beste vriendin Betty Cooper (Lili Reinhart) en haar “gay best friend” Kevin Keller (Casey Cott) om terug te keren naar school. Voor deze tieners is er de afgelopen maanden heel wat gebeurd, maar ook op school wordt hun leefwereld er niet bepaald makkelijker op. Met de opvallende nieuwkomer Veronica Lodge (Camila Mendes), ingeweken vanuit New York naar het kleine stadje, en de onverwerkte ruzie met Jughead Jones (Cole Sprouse), de voormalige beste vriend van Archie, maar ook de bitchy Cheryl, verscheurd door het verlies van haar tweelingbroer, zijn conflicten nooit ver weg. In Riverdale heeft iedereen immers wel zijn of haar geheimen…

Riverdale gaat in eerste instantie in op heel wat teenage drama binnen de dramatische leefwereld van Archie, Betty, Jughead en Veronica. Relaties tussen leerlingen en docenten, driehoeksrelaties, passionele geheimen en zelfs moord: de mysteriereeks met elke week wel weer een nieuw probleem heeft het allemaal! Ook de ouders moeten niet voor hun kinderen onderdoen qua intriges. Veel filosofische inhoud moet je dan ook niet verwachten van de reeks, maar zonder twijfel biedt het wel – in navolging van pakweg Gossip Girl en Pretty Little Liars – een fijn tussendoortje.

Daarnaast is Riverdale ook een moderne herinterpretatie van de Archie (Comics)-comic. Van de iconische driehoeksrelatie tussen Archie, Betty en Veronica, maar ook het muzikale talent van Josie and the Pussycats, hoofdrol Archie (met zijn latere groep The Archies) en uiteraard de gehele cast aan bekende personages: respect voor het bronmateriaal is er zeker. Dat bepaalde personages uit de comics, zoals de nieuwe "Miss Grundy", helemaal herwerkt worden, nemen we er graag bij. Toch neemt The CW haar vrijheid door het allemaal wat meer te dramatiseren en interessant te houden voor een nieuwe generatie, net zoals de comicbookreboot uit 2015 deed. De onderlinge dramatiek levert dan ook stof voor de betere afleveringen, zoals het uitstekende The Lost Weekend. De niet onknappe acteurs en actrices, die trouwens hun tienerrollen geloofwaardig overbrengen, spelen hier ongetwijfeld ook een rol in.

Over de acteurs en actrices gesproken: KJ Apa is een uitstekende Archibald "Archie" Andrews die zowel creatief als sportief is en een aantrekkelijke hoofdfiguur vormt. Vanuit zijn perspectief volg je de eerste episodes om vervolgens over te gaan naar het verhaal rond zijn beste vriend Jughead Jones, knap vertolkt door Cole Sprouse. Ook Lili Reinhart als de naïeve, maar goedhartige Elizabeth "Betty" Cooper en Camila Mendes als de zelfzekere Veronica Lodge groeien doorheen het eerste seizoen in hun rollen. Apa, Sprouse, Reinhart en Mendes maken van deze personages echte personen, wiens verslavende avonturen je niet wil of kan missen.

Kortom, met Riverdale heeft The CW een slimme keuze gemaakt. Enerzijds zijn comicbookverfilmingen “in”, anderzijds zijn de Archie Comics zo bekend en toegankelijk dat kijkcijfers geen probleem mogen vormen. Verwacht gewoon niet te veel van de televisiereeks rond Archie, Betty en Veronica, want op de interessante personages, heel wat geheimen en dramatisch popcornvermaak na blijft er van Riverdale niet veel meer over. En dat is best oké!

Riverdale valt bij ons integraal op Netflix te bekijken.