Review: King Arthur – Legend of the Sword

Speelduur: 126 min.

In de bioscoop vanaf: 10 Mei 2017

12 total ratings

Typische Guy Ritchie-regiestijl met veel aandacht voor de actie en humor.

Rommelige regie. Tempoproblemen. Voorspelbaar oorsprongsverhaal dat hengelt naar vervolgdelen.

Met King Arthur: Legend of the Sword krijgen we “Guy Ritchie’s grappige Koning Arthur-verhaal”, maar tegelijkertijd ook een voorspelbare fantasy-blockbuster die bij momenten doet denken aan magische miskleunen zoals “Dungeons & Dragons” en “Warcraft”. Onze recensie lees je hier!

Posted 09/05/2017 by

You're no longer a myth.

Ondertussen – na meer dan honderd hervertellingen – kent iedereen wel de sage van Koning Arthur en zijn ridders van de Ronde Tafel in Camelot. Na recent de liefdevolle take op het verhaal met First Knight (1995) en de semihistorische poging met King Arthur (2004) is het ditmaal aan regisseur Guy Ritchie (Lock, Stock and Two Smoking BarrelsSnatchSherlock Holmes, The Man from U.N.C.L.E.) en Warner Bros. om van King Arthur: Legend of the Sword een volwaardige fantasyfranchise te maken, in navolging van Lord of the Rings en WarcraftDeze avontuurlijke blockbuster en grimmige reboot van het verhaal heeft jammer genoeg meer gemeen met die laatste…

Onbewust en ontnomen van zijn geboorterecht door zijn oom en nu tirannieke vorst Vortigern (Jude Law), groeit een jonge Arthur Pendragon (Charlie Hunnam) op in de bordelen in Londen. Aan zijn lot kan hij echter niet ontsnappen. Wanneer Arthur getest wordt om het magische zwaard Excalibur uit de rots te trekken, verandert zijn hele leven en is het tijd voor de jonge krijger om zijn erfenis op te eisen – of de legendarische koning in wording dat nu wil of niet…

Met King Arthur: Legend of the Sword krijgen we een zoveelste fantasy-blockbuster met een gekend oorsprongsverhaal en de duidelijke bedoeling om een franchise uit te bouwen. Originaliteit (in een grotendeels gekend verhaal) is er dus maar weinig, waardoor de uitvoering des te belangrijker wordt. Jammer genoeg kampt Legend of the Sword met tempoproblemen, mede door flashbacks (vaak naar eenzelfde scène), uitvoerige montages en een verhaal dat maar weinig karakterdiepgang toelaat. Vortigern is slecht, Arthur is goed. Kortom, we weten waar dit naartoe gaat.

Maakt Guy Ritchie iets meer van Legend of the Sword dan de gemiddelde generisch middeleeuwse actiefilm? Bij momenten gelukkig wel. Naar goede gewoonte krijgen we hier typische Ritchie-regie bij de (weliswaar niet altijd even duidelijke) actiescènes, met als gevolg heel wat dynamische beelden – bij momenten shaky cam -, en slow-motion, maar ook een gestileerde regiestijl. De gevechten zien er over het algemeen goed uit, vooral dankzij de geslaagde magie en fantasy-elementen via CGI. Natuurlijk keert ook de typische Guy Ritchie-humor terug, hier vaker wel dan niet via expositie geleverd door Hunnam als Arthur, en moet ook het opvallende componeerwerk en de soundtrack door Daniel Pemberton, met onder meer, jawel, Led Zeppelin, vermeld worden.

Het acteerwerk in een film zoals King Arthur: Legend of the Sword is zoals verwacht niet meteen iets om over naar huis te schrijven. Hoofdrolspeler Charlie Hunnam doet meer dan zijn best als de mythische koning Arthur en weet meer dan eens voor de nodige humor te zorgen, maar wordt kleingehouden door het o zo voorspelbare verhaal en rommelige script. De andere noemenswaardige naam hier is Jude Law, die al meermaals met Ritchie samenwerkte, en hier zowat zijn meest campy vertolking neerzet – wat ook mag en moet binnen een dergelijke fantasy-blockbuster. Acteurs en actrices zoals de ondermaatse Astrid Bergès-Frisbey als "the Mage", Djimon Hounsou als Sir Bedivere, Aidan Gillen (Littlefinger uit Game of Thrones) en vooral Eric Bana als koning Uther Pendragon worden dan weer crimineel ondergebruikt.

Verwacht simpelweg niet te veel van King Arthur: Legend of the Sword. Hoewel de film geregisseerd wordt door Guy Ritchie en deze hier en daar zijn typische regiestijl toont, beperkt het voorspelbare en lange oorsprongsverhaal, maar ook de rommelige en visueel chaotische actie de grappige fantasy-blockbuster. Uiteindelijk werd Legend of the Sword inderdaad "Guy Ritchie's Koning Arthur-verhaal", maar tegelijkertijd ook een prent die op meer dan één vlak doet denken aan magische miskleunen zoals Dungeons & Dragons (2000) en Warcraft (2016)

King Arthur: Legend of the Sword hakt zich op 10 mei een weg naar de bioscoop.