Review: Guardians of the Galaxy Vol. 2

Acteurs: , , , , , , , , ,

Speelduur: 137 min.

In de bioscoop vanaf: 26 april 2017

11 total ratings

Zowaar nog grappiger dan de eerste film. Verdere uitdieping van ieders favoriete bende "a-holes". De kosmische uithoek van Marvel's filmuniversum wordt drastisch uitgebreid. De o zo schitterende soundtrack met op kop het nummer van David Hasselhoff. Enkele onvergetelijke cameo's.

De eeuwige Marvel-problemen: het verhaal mist onvoorspelbaarheid en niet-cliché, uitgediepte schurken.

Met ‘Guardians of the Galaxy Vol. 2’ brengt Marvel een ongezien ko(s)mische aflevering in hun filmuniversum en een blockbuster die zowaar nog beter is dan de eerste film! Onze uitgebreide recensie lees je hier!

Posted 24/04/2017 by

Note for our international readers, read the English version of this review here!

Great! We can jack up our prices if we’re two-time galaxy savers!

In 2014 kwam de eerste Guardians of the Galaxy-film van regisseur James Gunn als een donderslag bij heldere hemel. Marvel Studios wisselde haar Earth’s Mightiest Heroes in voor de ko(s)mische avonturen van een voor het grote publiek vrij onbekende team ruimtehelden. Ondertussen zijn namen zoals Star-Lord, (Baby) Groot en Rocket Raccoon niet meer weg te denken uit het geeky jargon. De verwachtingen voor het rechtstreekse vervolg, Guardians of the Galaxy Vol. 2waren dan ook ongezien hoog. En zoals gewoonlijk bij afleveringen in het Marvel-filmuniversum worden die met deze hilarische, emotionele en verdiepende blockbuster op voorzichtige wijze ingelost.

Na de kosmos gered te hebben gaan de Guardians of the Galaxy nu als volwaardige beroemdheden door het leven. Het team, met de immer charmante leider Star-Lord/Peter Quill (Chris Pratt), de dodelijke Gamora (Zoe Saldana), Drax The Destroyer (Dave Bautista)nog steeds immuun voor sarcasme, en het olijke duo van de genetische gemanipuleerde wasbeer Rocket Raccoon (stem van Bradley Cooper) en de schattigste bonsai ter wereld Baby Groot (stem van Vin Diesel),  maakt van die gelegenheid dan ook meer dan gebruik. Tegen een aanzienlijk bedrag (en soms wat verzwegen onkosten) lossen zij immers al je problemen op. Een mislukte deal zorgt ervoor dat de Guardians opnieuw op de vlucht moeten voor niet alleen The Sovereign onder leiding van de schitterende Ayesha (Elizabeth Debicki), maar ook voor Gamora’s zus Nebula (Karen Gillan), Yondu (Michael Rooker) en zijn bende Ravagers.

Niet alles is daarentegen kommer en kwel voor ons favoriete groepje “a-holes”. In volwaardige deus-ex-machina-stijl duikt immers de mysterieuze Ego (Kurt Russell) op, niet alleen de biologische vader van Star-Lord, maar ook een van de oppermachtige Celestials en (waarom ook niet?) een levende planeet. Samen met zijn empatische assistente Mantis (Pom Klementieff) verduidelijken zij Peters werkelijke afkomst…

Waar de eerste film het publiek voor het eerst introduceerde tot de kosmische uithoek van Marvel’s filmuniversum, trekt Guardians of the Galaxy Vol. 2 pas echt alle registers open. Niet alleen worden de al getoonde personages en werelden uitgediept, ook introduceert Gunn opnieuw heel wat iconische concepten en wezens uit de comics. Zo hebben we The Sovereign-planeet onder het bewind van Ayesha, een terugkerende Howard The Duck en de originele Guardians of the Galaxy (in de comics uit de 31e eeuw) met onder andere leider Starhawk/Stakar Ogord (Sylvester Stallone) en Mainframe (ingesproken door niemand minder dan Miley Cyrus). De belangrijkste eigenlijke introductie moet toch die van de Celestials, met name Ego, zijn. Voor het eerst maakt Marvel op film duidelijk wat deze omnipotente wezens in het filmuniversum zijn en wat ze met hun ongelooflijke krachten kunnen. En dan bevat Guardians of the Galaxy Vol. 2 nog enkele belangrijke hints en voormalige fantheorieën die we maar niet zullen onthullen. Naar de verschijning van Nathan Fillion als Wonder Man moet je daarentegen niet zoeken, die wordt verplaatst naar de Blu-Ray extra’s. Uitbreiding van de kosmische mythos? Meer dan check!

Hoewel de verdere uitbouw van Marvel’s buitenaardse speeldveld een groot stuk van de blockbuster inneemt, draait Guardians of the Galaxy Vol. 2 voornamelijk rond familie. Centraal staat de vader-zoon-relatie tussen Star-Lord en zijn pas teruggekeerde vader Ego. Zij vormen meer dan eens het hart van de film en zorgen ook meer dan eens voor een emotioneel moment. Daarnaast krijgen vooral Yondu en zijn ingewikkelde band met Star-Lord, maar ook Nebula en haar nog ingewikkeldere zusterrelatie met Gamora meer aandacht in Guardians of the Galaxy Vol. 2. De twee (voormalige) antagonisten worden zo een pak meer uitgediept en maken stukje bij beetje deel uit van het team. Naar goede gewoonte in een Marvel-blockbuster ontbreekt het de schurken dan weer wel wat aan uitdieping, driedimensionale karakters of gewoon al niet-cliché beweegredenen. Een Marvel-film volgens het boekje, dus.

Bovenal blijft Guardians of the Galaxy Vol. 2 een hilarische blockbuster met getalenteerde komedie-acteurs en een topscenario van cineast James Gunn zelve. Bij het begin van de film wordt met een zowel komische als schattige openingsscène meteen de toon gezet: Baby Groot wordt de scènesteler van dienst. Is het niet door zijn plotse woedeuitbarstingen of schattige puppy-oogjes, dan toveren zijn dansmoves wel een lach op je gezicht. Humor is ook via onder meer de sarcastische opmerkingen van Rocket Raccoon, de immer naïeve Mantis, de running joke rond “Taserface” en die o zo genietbare, wellicht allerbeste Stan Lee-cameo tot nog toe. You’ll get it later.

Jawel, de tweede film is zowaar nog grappiger dan het eerste deel – wat niet hoeft te betekenen dat Thor: Ragnarok nu bijvoorbeeld ook een komedie moet worden -, maar Guardians of the Galaxy was ook bekend vanwege zijn geweldige soundtrack. Ditmaal spelen de gebeurtenissen zich af op de tonen van een Awesome Mix Vol. 2 met 70s klassiekers zoals Mr. Blue Sky van Electric Light Orchestra, Surrender van Cheap Trick en het belangrijke Brandy You’re a Fine Girl van Looking Glass. Een speciale vermelding gaat hierbij uit naar het originele Guardians Inferno van de voor de film niet onbelangrijke David Hasselhoff en The Sneepers. Dansen, dansen, dansen!

Kortom, Guardians of the Galaxy Vol. 2 is opnieuw een schot in de roos. Anders dan bij de eerste film krijgen we met dit vervolg (jammer genoeg) geen al te grote verrassingen voorgeschoteld. Zo zijn de schurken maar magertjes uitgewerkt en blijft het verhaal grotendeels voorspelbaar en uiteindelijk impactloos in het grotere Marvel-universum. Daarentegen heeft regisseur James Gunn wederom meer plaats gekregen van Marvel om zijn eigen ding te doen. Gelukkig maakt zo de ene na de andere hilarische scène, meer kosmische Marvel-mythos en een soundtrack om u tegen te zeggen veel goed! Een beter vervolg op de eerste film kon haast niet en we kunnen niet wachten op de terugkeer van de Guardians in Avengers: Infinity War (2018) en Vol.3!

Marvel’s Guardians of the Galaxy Vol. 2 verschijnt op woensdag 26 april en zal beschikbaar zijn in IMAX 3D.

Alles over Marvel’s ruimtehelden en hun voorgangers lees je in onze START TO READ: Guardians of the Galaxy

Guardians of the Galaxy Vol. 2 post-credits scènes – Spoilers!

1. De eerste post creditsscène toont Kraglin (vertolkt door Sean Gunn, de broer van regisseur James Gunn) die aan het oefenen is met Yondu’s Yaka Arrow. Dat de voormalige rechterhand van Yondu nog even moet oefenen, onthult het daaropvolgende ongeluk met Drax the Destroyer, waarna Kraglin wijselijk wegsluipt…

2. Ter ere van de overleden Yondu brengt Stakar/Starhawk (Sylvester Stallone) opnieuw zijn oude team Ravagers en eigenlijk de “originele” Guardians of the Galaxy (in de comics uit de 31e eeuw) samen. Onder meer Mainframe (ingesproken door Miley Cyrus), Charlie-27 (Ving Rhames) en Aleta Ogord (Michelle Yeoh) maken deel uit van deze groep.

3. Een teleurgestelde Ayesha wordt op het matje geroepen nadat ze haar volledige vloot en troepenmacht verloren is in de strijd tegen de Guardians en Ego. Terwijl ze naar een mysterieuze kokon kijkt, onthult Ayesha dat ze daarentegen een belangrijker plan in het verschiet heeft. Een plan genaamd “Adam”.  Het gaat hier natuurlijk over niemand minder dan Adam Warlock/Him, een van Marvel’s bekendste kosmische personages, die al bevestigd werd voor Guardians of the Galaxy Vol. 3.

4. Een vierde en iets minder belangrijke, maar daarom niet minder gewaardeerde scène toont ieders favoriete pratende plant, Groot. Ditmaal is hij niet langer een baby, maar wel een rebellerende puber. Een duidelijk geïrriteerde Star-Lord probeert tevergeefs een videogamende Groot zijn rommelige kamer te laten opruimen. Die pubers toch!

5. Als een toepasselijke laatste toevoeging zien we opnieuw Stan Lee in een aftands ruimtepak, nog steeds verder pratend met de The Watchers, het buitenaardse ras van kosmische voyeurs, waaronder de bekende Uatu The Watcher. De drie wezens zijn duidelijk verveeld en verlaten Stan, maar de Marvel-legende verzekert hen dat hij nog heel wat meer verhalen te vertellen heeft!