Review: Life

Speelduur: 103 min.

In de bioscoop vanaf: Woensdag 19 april 2017

Claustrofobisch, angstaanjagend en gruwelijk: de perfecte Alien-film die niet tot de Alien-franchise behoort.

Het verhaal, waaronder ook het "onverwachte" einde, en zijn personages stelt teleur

“Life is de beste Alien-film sinds 1986 die niet tot de Alien-franchise behoort en meer een Alien-episode dan pakweg Prometheus.” Lees hier onze recensie van “Life”, de nieuwe angstaanjagende body horrorprent in de ruimte met Ryan Reynolds en Jake Gyllenhaal!

Posted 17/04/2017 by

We were better off alone.

Binnen twee maanden brengt Ridley Scott de Alienfilmfranchise opnieuw naar de bioscoopzalen, maar vooraleer we daaraantoe zijn, is er eerst nog Life, een geheel nieuwe claustrofobische sci-fi-thriller van Daniel Espinosa (Child 44, Safe House) bij Sony Pictures. Alweer een eerste ontmoeting tussen een onvriendelijke E.T. en een team van onderzoekers, waaronder Jake Gyllenhaal, Ryan Reynolds, Rebecca Ferguson, die uitdraait op een situatie van leven en dood…

In een niet zo verre toekomst hebben zes astronauten  op het International Space Station de eerste tekenen van buitenaards leven op Mars ontdekt. Alleen lijkt dat leven, ook wel "Calvin" genaamd, niet zo onintelligent of goedhartig te zijn als eerst gedacht. Enkele initiële testen laten worden David (Jake Gyllenhaal), Miranda (Rebecca Ferguson), Rory (Ryan Reynolds), Sho (Hiroyuki Sanada), Hugh (Ariyon Bakare) en Katerina (Olga Dihovichnaya) nu opgejaagd door het evoluerende wezen.

En dat zijn nog maar de eerste tien minuten van de sci-fi-thriller. Haast meteen gaat het wetenschappelijke optimisime over tot een angstaanjagende jachtpartij in het International Space Station. "Calvin" zorgt vanaf het begin meteen voor heel wat schrikmomenten, waardoor Life terecht geclassificeerd kan worden als zowel een claustrofobische thriller als bij momenten pure body horror. Het wezen is trouwens heel wat interessanter dan zijn menselijke onderzoekers. Een "oorlogsveteraan", de trotse nieuwe vader, de wijsneus… Het zijn wandelende clichés tot leven gebracht door een overgekwalificeerde cast

Ondanks het mindervalide personage en het "onverwachte" einde is het verhaal continu voorspelbaar. Van de eerste wetenschappelijke ontmoeting, het initiële slachtoffer tot het finale gevecht: Life volgt zijn iconische voorganger in het genre, Alien (1979), meer dan eens letterlijk. Wie een origineel of vernieuwend relaas verwachtte, is er dus aan voor de moeite. Bovendien leent de film ook sterk aan bij Gravity (2013) qua prachtige visuele effecten, denk de ruimte en vooral de evolutie van het wezen, en natuurlijk het belang van gewichtloosheid. Een hommage aan twee belangrijke sci-fi-films? Een rip-off? De grens is soms flinterdun.

Kortom, wie ook maar de synopsis of iets van promotiemateriaal had bekeken, kon wel zien aankomen wat Life zou worden: een zoveelste cliché bloedbad in de ruimte. Gelukkig weet de film zich nog grotendeels te onderscheiden van het gros aan voorgangers als een ideale mix tussen Gravity en Alien. Met meer verdiende horrormomenten dan de meeste horrorfilms ontpopt Life zich toch tot de beste Alien-film sinds 1986 die niet tot de Alien-franchise behoort en is het meer een Alien-film dan pakweg Prometheus (2012). En neen, Life is geen Venom-prequel.

Life landt op woensdag 19 april in de bioscoopzalen.