Review: Teen Titans – The Judas Contract

Speelduur: 84 min.

Verkrijgbaar vanaf: 31 Mei 2017

Zeer geslaagde adaptatie van een klassieke verhaallijn.

Enkele vreemde verhaalkeuzes. Enkele personages konden iets meer diepgang gebruiken.

Eén van de meest klassieke verhaallijnen uit de legendarische periode van Marv Wolfman en George Pérez op DC’s Teen Titans wordt in een animatiefilm gegoten. Weet DC’s Teen Titans: The Judas Contract het origineel alle eer aan te doen?

Posted 11/04/2017 by

You lasted far longer this time. I meant in training, of course.

Na jaren van geruchten en uitgestelde pogingen, wagen DC Entertainment en Warner Bros. Animation zich dit jaar eindelijk aan een geanimeerde adaptatie van The Judas Contract, voor vele fans hét hoogtepunt van de legendarische run van Marv Wolfman en George Pérez op DC's The New Teen Titans uit de jaren 80. Teen Titans: The Judas Contract is de nieuwe telg in de DC Universe Animated Original Movies-reeks en is naast een adaptatie van de klassieke verhaallijn ook een sequel op de films Son of Batman (2014) en Justice League Vs Teen Titans (2016).

Er staan enkele veranderingen op til voor de Teen Titans. Nightwing en Starfire gaan samenwonen, terwijl het team versterkt wordt door een nieuw lid: de jonge Terra. Ondertussen woedt hun strijd met Brother Blood en zijn H.I.V.E.-terreurorganisatie voort. De grootste dreiging voor de jeugdige helden komt echter opnieuw van huurmoordenaar Deathstroke, die nog een eitje te pellen heeft met de huidige Robin Damian Wayne en een verrader in hun midden heeft geplaatst…

In Teen Titans: The Judas Contract nemen regisseur Sam Liu (Justice League: Gods and Monsters, Batman: The Killing Joke) en scenarist Ernie Altbacker (Green Lantern: The Animated Series) de oorspronkelijke verhaallijn als leidraad, maar wordt alles vlotter in het hedendaagse DC-animatie-universum geplaatst. Dat betekent dus geen Cyborg en een kleinere rol voor Kid Flash en Wonder Girl, die in de film worden vervangen door nieuwere Titans Jaime Reyes/Blue Beetle en Damian Wayne als Robin. Ook de rol van Jericho, de zoon van Deathstroke, blijft beperkt tot slechts een korte cameo, waardoor Deathstroke zelf – ingesproken door de onlangs overleden Miguel Ferrer – minder menselijk en nog manipulatiever overkomt.

The Judas Contract weet goed het grotere verhaal van Robin/Damian Wayne verder te zetten, maar het zijn vooral Nightwing en Starfire die men – aanvankelijk toch – in de schijnwerpers poogt te plaatsen. De film opent dan ook met een actievolle flashback naar hun eerste ontmoeting en dat is ergens vreemd, vermits het toch Terra is die de "judas" in de titel wordt en we in feite nooit haar introductie tot de Titans te zien krijgen. Naarmate de film vordert wordt het verhaal van Nightwing en Starfire wat op de achtergrond gezet en komt vooral de driehoeksverhouding tussen Deathstroke, Terra en Beast Boy centraal te staan. Het is ook hier waar het verhaal piekt. Christina Ricci schittert overigens als de stem van geconflicteerde Terra, terwijl Brandon Soo Hoo met de meeste grappen gaat lopen als de overenthousiaste Beast Boy. Blue Beetle en Raven krijgen dan weer enkele kleine karaktermomentjes, maar hun rollen zijn deze keer ondergeschikt aan die van de andere Titans.

Net zoals in het oorspronkelijke verhaal, worden Brother Blood (ingesproken door een iets te overacterende Gregg Henry) en zijn H.I.V.E. wat onderbelicht als villains van dienst. Ook de transformatie van Dick Grayson van Robin naar Nightwing – één van de hoogtepunten uit het origineel – blijft logischerwijs uit, vermits Dick Grayson in deze versie al een tijdje langer onder de vleugels van Batman vandaan is. True to form, bewijst Nightwing wel opnieuw waarom hij de nummer één Titan is naar het einde toe.

Teen Titans: The Judas Contract weet goed de geest van het originele verhaal te kanaliseren en in een meer hedendaagse context te plaatsen. Ook de vaste huisstijl die DC tegenwoordig voor de animatiefilms gebruikt werkt zeer goed. De prent komt echter moeizaam op gang en – zoals in elke geanimeerde superheldenfilm – moeten bepaalde karaktermomenten en -uitdiepingen inboeten voor meer actiescènes. Ondanks enkele vreemde structurele keuzes in de eerste helft, levert The Judas Contract een vrij trouwe adaptatie van vooral Terra's aandeel in de oorspronkelijke saga en blijft zo toch het belangrijkste uit het werk van Wolfman en Pérez behouden. Tegelijk toont men weer waarom deze versie van de Titans tot de hoogtepunten van DC's vernieuwde animatie-universum behoren en weet men ons weer warm te maken voor meer Teen Titans-films in de toekomst. En meer moet dat eigenlijk niet zijn.

DC's Teen Titans: The Judas Contract is bij ons vanaf 31 mei beschikbaar op DVD.