Review: Outcast – “Bad Penny” (Aflevering 1, Seizoen 2)

Speelduur: ca 50 min.

Een knap begin van het tweede seizoen en een ideale openingsepisode die heel wat interessante plotpunten opzet.

Weinig impactvolle gebeurtenissen.

“Een angstaanjagend goed begin van het tweede seizoen” in Outcast, de horrorreeks gebaseerd op de comic van Robert Kirkman, vanaf vanavond opnieuw op FOX.

Posted 10/04/2017 by

You think the devil is local? Sticks to the Tri-County area?

Het einde van de ene Robert Kirkman-adaptatie wordt al snel opgevolgd door de andere terugkerende televisiereeks. Na de zevende seizoensfinale van The Walking Dead start vanavond op FOX het tweede seizoen van Outcastnog steeds gebaseerd op de populaire exorcisme-horrorcomic van Robert Kirkman en Paul Azaceta. In ons interview met Kirkman en hoofdrolspeler Patrick Fugit hintten beiden al naar een grootser en duisterder vervolg, maar nu bevestigt ook deze eerste aflevering die opzet.

Na een spannende cliffhanger aan het einde van het eerste seizoen zijn Kyle Barnes en zijn dochter Amber nog steeds op de vlucht voor de talloze demonen. Zij zijn immers opgewekt door en op zoek naar de "Outcast". Kyle zoekt daarom opnieuw de hulp op van priester Anderson, die zelf nog strijdt met schuldgevoelens na een meer dan tragische ontmoeting. Ook Kyle's adoptiezus Megan en dochter Holly moeten omgaan met de destructieve krachten in hun leven…

De wereld van Outcast zou opengetrokken worden en dat gebeurt ook in deze openingsaflevering van het tweede seizoen, zowel temporeel als geografisch. Niet enkel in het heden, maar ook tijdens diens jeugd werd Kyle al langdurig geplaagd en achtervolgd door demonen. Daarbij komt dat de wezens die hem en zijn familie nu achterna zitten, overal op hem lijken te wachten. Het moge duidelijk zijn: niet enkel Rome, West-Verginia kampt met demonische entiteiten…

In elke zin van het woord is Bad Penny een overgangsaflevering. Het fungeert als epiloog voor seizoen één en rondt enkele belangrijke plotpunten af, maar zet uiteraard ook nieuwe verhalen en themata op. De jacht op de mysterieuze en dodelijke Sidney wordt verdergezet, Kyle en priester Anderson zoeken een manier om hun traumatische ervaringen te verwerken en al maar meer demonen lijken de kop op te steken. Vooral het verankeren van demonen op onze wereld wordt een interessant plotpunt in het opkomende seizoen.

Als opener levert deze episode wat je maar kan wensen. Losse eindjes worden opgelost, interessante verhaallijnen en concept aangestipt: Outcast blijft een boeiende horrorreeks over het exorcismegenre en levert hier een angstaanjagend goed begin van het tweede seizoen.

Ons interview over het tweede seizoen van Outcast met Robert Kirkman en Patrick Fugit vind je hierOnze recensie van de eerste gebundelde editie van de Outcast-comic vind je hier.

Het tweede seizoen van Outcast gaat op maandag 10 april om 22u30 van start op FOX!