Review: Legion – Seizoen 1

Regisseur: ,

Speelduur: Acht afleveringen van ongeveer 40 min.

6 total ratings

Een van de beste Marvel-televisiereeksen tot nog toe. Indrukwekkende en psychedelische mutantenactie. Muzikaal en visueel verfrissende verfilming van het X-Men-personage.

De verschillende tijd- en plaatssprongen doorheen David's geest kunnen in het begin verwarrend zijn. De kleinschalige opzet van "Legion" betekent een gebrek aan een groots einde. Naar het einde toe verliest de reeks wat vaart.

Het eerste seizoen van de meest eigenzinnige en psychedelische Marvel-reeks is ten einde, maar was Legion op FOX, een spin-off van X-Men, concurrentie voor het Marvel-bastion op Netflix? Brainfreeze bekeek de reeks rond de aan mentale problemen leidende zoon van Professor Xavier…

Posted 31/03/2017 by

He may be the most powerful mutant we’ve ever encountered

legionDe afgelopen jaren wist Netflix met hun kwalitatieve Marvel-reeksen zoals Daredevil, Jessica Jones, Luke Cage en recent nog Iron Fist een stevig bastion en volwaardig keursmerk uit te bouwen. Aan Marvel Television, FX Productions en showrunner Noah Hawley (Fargo) om dat kwaliteitsmonopolie te doorbreken met Legionde allereerste volledige live-action serie gebaseerd op Marvel's X-Men. De reeks vertelt in acht afleveringen het verhaal van David Haller, een aan schizofrenie en andere psychische stoornissen lijdende jongeman die zijn leven voornamelijk in psychiatrische instellingen spendeerde – maar zomaar even één van de machtigste mutanten op Aarde zou kunnen zijn.

Na een zelfmoordpoging, treffen we David Haller (Dan Stevens) wederom aan in een instelling. In het "Clockwork" Psychiatric Hospital (see what they did there?) zien we zijn dagdagelijkse activiteiten en omgang met de andere patiënten, waaronder de optimistische Lenny (Aubrey Plaza) en de mysterieuze en teruggetrokken Syd Barrett (Rachel Keller), met wie hij meteen een klik voelt, maar zelf ook zo haar problemen heeft.

Wanneer Syd plots verdwijnt, wordt duidelijk dat in David's wereld niet is wat het lijkt en dat er meer aan zijn mentale toestand is dan aanvankelijk gedacht. David wordt al snel onderzocht en vastgehouden door de geheimzinnige overheidsorganisatie Division 3. Gelukkig weet de krachtige mutant te ontsnappen naar zijn zus Amy (Katie Aselton). Of toch niet? Uiteindelijk ontmoet de hopeloze David een groep mutanten, waaronder Ptonomy (Jeremie Harris), Cary (Bill Irwin) en leidster Melanie Bird (Jean Smart) – een vrouwelijke versie van Professor Xavier, zeg maar – die samen met hem zijn ongelooflijke krachten proberen te begrijpen en controleren. Maar wat met die duistere kant in David, ook wel "the Devil with the Yellow Eyes"?

In de comics werd David Haller voorgesteld in 1985 in Marvel's New Mutants-reeks en is hij uiteraard de zoon van X-Men-oprichter Professor Charles Xavier en Gabrielle Haller. Hier zou hij (samen met zijn verschillende persoonlijkheden, elk met andere krachten) uitgroeien tot één van de machtigste mutanten op de planeet, maar vanwege zijn mentale problemen vaak een dreiging tot de X-Men – en de gehele mensheid – vormen. In de afgelopen jaren werd hij echter iets meer afgeschilderd als een antiheld, zoals onlangs nog in Marvel's bejubelde en even eigenzinnige X-Men: Legacy-reeks.

Ondanks enkele kleine verwijzingen naar de comics – zoals die "duivel met de gele ogen" -, het hoofdpersonage, een adaptatie van supervillain de Shadow King en het bestaan van mutanten houdt de Legion tv-serie zich (nog) niet bezig met de grotere X-Men-wereld. Er wordt weliswaar gehint naar David's beroemde vader, maar een volwaardige cameo van Patrick Stewart als de Professor was er voorlopig nog niet in het eerste seizoen van de reeks. Verwacht dus ook niet dat bekende X-Men als Cyclops, Wolverine of Storm spontaan opduiken.

Legion is eerst en vooral dus een goede en originele televisiereeks. Dat het creatieve team van de succesvolle Fargo tv-serie hierachter zit, valt dan ook te merken aan de unieke opbouw, de interessante muzikale en visuele vertelstijl en de bombastische, flitsende montagestijl. Alles staat in teken van het centrale thema: David's gespleten en gebroken psyche, die meer dan eens op psychedelische manier wordt getoond. De naam van Rachel Kellers personage Syd Barrett is overigens niet toevallig. Zij werd vernoemd naar de Britse muzikant en mede-oprichter van Pink Floyd, wiens surreële muziek een duidelijke inspiratie vormde voor de reeks. Naar het einde van het seizoen toe is het nieuwe er wat af, mede door de kleinschalige opzet en strijd om David's geest, en verliest Legion wat vaart.

Acteertalent is er bovendien met hopen in deze X-Men-spin-off. Dan Stevens (Downton Abbey, Beauty and the Beast) schittert als een gebroken, maar hoopvolle David Haller, die alle stadia van panische angst tot heuglijke euforie doorwandelt. Ook doorbrekende actrice Rachel Keller (Fargo) vervult haar rol als de mysterieuze Syd met verve. Samen verkopen zij en hun sterke acteerprestaties zonder twijfel het op zich best ongeloofwaardige concept.

Na de succesvolle Marvel-reeksen op Netflix hebben we er met Legion bij FOX een nieuwe topper bij, die zonder twijfel kan concurreren met Marvel's Jessica Jones, Luke Cage en Iron Fist. De onevenwichtige vergelijking met Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D besparen we die reeks liever. Zonder relevante thema's zoals druggebruik en mentale stoornissen uit de weg te gaan, wel kleine hints naar de X-Men-films, en een intiem verhaal te tonen biedt de geestverruimende televisiereeks knap ogende en klinkende mutantenactie. Kortom, het eerste seizoen van Legion is een psychedelische serieversie van X-Men: First Class (2011) en wellicht meteen één van de beste en meest eigenzinnige Marvel-televisiereeksen tot nog toe.

Alles over Legion en Marvel's mutanten lees je in onze START TO READ: Legion en START TO READ: X-Men.