Review: Cosplay Melee – “A Night at the Space Opera” (Aflevering 1, Seizoen 1)

Speelduur: Zes afleveringen van ca. 40 min.

Respect voor cosplay. Weet de diversiteit goed weer te geven.

Cosplay Melee zal zelf maar een weinig divers publiek aanspreken op Syfy.

Na het debacle dat “Heroes of Cosplay” was, waagt Syfy zich aan een nieuwe competitieve realityshow rond cosplay, “Cosplay Melee”. Brainfreeze keek en zag dat het goed was: DIT is hoe je een cosplay-televisiereeks maakt! Onze recensie lees je hier!

Posted 25/03/2017 by

It's time to suit up!

Op de Belgische en Nederlandse conventies kan je er de afgelopen jaren niet aan onstnappen: cosplay is hot! Ook Amerikaanse televisiezender Syfy heeft die internationale ontwikkeling opgemerkt en besloot een nieuwe reeks rond het concept te creëren: Cosplay Melee!

In Cosplay Melee nemen wekelijks vier cosplayers van het hoogste kaliber het tegen elkaar op in een epische strijd van creativiteit, kostuums en unieke personages. De eerste (losse) schiftingsronde, waarin deelnemers in slechts acht uur een zo indrukwekkend mogelijk accessoire moeten ontwerpen, bepaalt wie met een voordeel doorgaat en extra kans maakt op maar liefst $10.000. Enkel en alleen diegene die in amper twee dagen tijd een prachtig kostuum kan creëren, goedgekeurd door juryleden Yvette Nicole Brown (Community, The New Edition Story), de bekende cosplayster LeeAnna Vamp and kostuumontwerper Christian Beckman (The Hunger Games, TRON: Legacy), wordt de ultieme cosplayer.

Ongetwijfeld zal de tijdsdruk en stress verbonden aan het ineensteken en namaken van een kostuum uit je favoriete film, game, comic of televisieserie voor menig cosplayer bekend in de oren klinken, maar Cosplay Melee gaat nog verder door de thematische restricties, die elke aflevering verschillen, en noodzakelijke originele insteek. Bovendien moeten de deelnemers niet alleen op hun personages lijken, maar ze ook simpelweg zijn. Ook acteren hoort immers bij cosplayen. Deze week waren dat agente Grace, laatbloeier Fred, student Xavier en kostuumdesigner Alicia: diversiteit ten top dus

Cosplay Melee is zeker en vast een leuk initiatief en vooral een leuke twist op de vele wedstrijdprogramma's, hier dan met een geeky invalshoek. Dat het programma meteen een grote doelgroep zal aanspreken of mensen zal introduceren tot cosplay, is weinig waarschijnlijk. De realityreeks wordt immers uitgezonden op SyFy, maar desalniettemin biedt Cosplay Melee je wel de kans om die prachtige kostuums ook eens buiten de Comic Cons te bewonderen! En anders dan het afgevoerde Heroes of Cosplay neemt deze reeks het concept wel volledig serieus.

De eerste aflevering van Cosplay Melee verscheen op dinsdag 21 maart op Syfy. Meer informatie vind je hier.