Review: T2 Trainspotting

Speelduur: 117 min.

In de bioscoop vanaf: 1 maart 2017

De ultieme nostalgietrip voor fans van 'Trainspotting' met een duidelijke feel good-insteek en een waardige conclusie voor Renton, Sick Boy, Spud en Franco.

De rebelse kantjes zijn er wat af. Minder iconische soundtrack. Enkele overbodige scènes.

Choose a returning cast. Choose a great director. Choose a superfluous, yet worthy sequel! De ultieme nostalgietrip voor fans van ‘Trainspotting’ met een duidelijke feel good insteek en een waardige conclusie voor Renton, Sick Boy, Spud en Franco. Lees hier onze recensie van ‘T2 Trainspotting’!

Posted 28/02/2017 by

First there was an opportunity… Then there was a betrayal.

Twintig jaar. Zo lang is het geleden dat regisseur Danny Boyle zijn verslavende en ultieme Britse jaren 90-film Trainspotting (1996) uitbracht. Met een iconische soundtrack, een beweeglijke montagestijl, een enorm gamma aan emoties, drugs in overvloed, en een absolute topcast groeide de adaptatie van de gelijknamige bestseller van de Schotse auteur Irvine Welsh uit tot één van de beste cinemabelevingen ooit. Nu keren Boyle en acteurs Ewan McGregor, Robert Carlyle, Jonny Lee Miller en Ewen Bremner allen terug voor T2 Trainspotting, een sequel waarin duidelijk veel veranderd is, maar nog meer hetzelfde is gebleven…

T2 Trainspotting 1

Na zijn verraderlijke vertrek in Edinburgh heeft voormalig drugverslaafde Mark Renton (Ewan McGregor) een nieuw leven opgebouwd. Maar Once a mate, always a mate en “Rentboy” besluit na twintig jaar terug te keren naar zijn thuis, familie, maar vooral zijn vrienden. Ook voor hen heeft het leven immers niet stilgestaan. Ten eerste is er de meelijwekkende Spud (Ewen Bremner) die maar niet kan afkicken van drugs allerhande. Dan is er de sluwe en haatdragende Simon “Sick Boy” (Jonny Lee Miller) die nu de pub van zijn tante openhoudt en daarnaast nog enkele minder legale bezigheden heeft. Uiteraard is er ook nog Francis “Franco” Begbie (Robert Carlyle), de immer agressieve woesteling en misdadiger die nog steeds gevangen zit na een mislukte overval. Het miserabele leven van dit melancholische zootje ongeregeld wordt er heel wat interessanter op nu hun oude vriend is teruggekeerd…

T2 Trainspotting is de ultieme nostalgietrip voor fans van het eerste deel. Met een volledig terugkerende cast, waaronder niet alleen de vier centrale figuren, maar ook jeugdliefde Diane (Kelly MacDonald), gaat de sequel een continue conversatie aan met het verleden, maar ook de kijker. Knipogen naar de vorige Trainspotting, met name naar ieders favoriete toilet in Schotland of de achtervolgingsscène op de tonen van Iggy Pops Lust for Life, maar soms ook letterlijk overgenomen flarden film zullen meermaals een herkenbare glimlach op het gezicht van de kijker toveren. Ook de flitsende, in trance brengende montages en het druggebruik mogen uiteraard niet ontbreken in een Trainspotting-film. Gelukkig is het niet alleen nostalgie, waaruit T2 opgebouwd is.

T2 Trainspotting 3

Een release twintig jaar na het origineel geeft het eigenlijk al weg, maar T2 Trainspotting is in eerste instantie een passieproject van Danny Boyle. De film herneemt het melancholisch-euforische verhaal van het origineel en loopt er grotendeels parallel mee, maar voegt er een volwassen “mid life” toon aan toe. De personages zijn, samen met de kijker, ouder geworden en dat merk je ook. Er zijn ook elementen van de eigenlijke sequel van Irvine Welsh op het boek, Porno (2002), aanwezig, maar Boyle maakt geen rechtstreekse adaptatie. T2 heeft een lichtere en meer hoopvolle betekenis dan het sombere eerste deel, met als resultaat scènes zoals de beste overval ooit (1690, je snapt het nadien wel) en een knappe, van moderne updates voorziene “choose life”-speech van Ewan McGregor. Voor vrijwel elk personage, van de emotieloze Begbie, de verslaafde Spud, de haatdragende Simon en de door schuld verteerde Mark biedt T2 het ultieme happy end.

Dat neemt niet weg dat de film op bepaalde vlakken te kort schiet. De volwassen toon van T2 betekent ook dat deze zelfbewuste film minder edgy en vernieuwend is dan zijn voorganger. De rebelse kantjes zijn er wat af. Onder meer de soundtrack lijdt hieronder. Niet dat nummers zoals Silk van Wolf Alice, Radio Gaga van Queen of Shotgun Mouthwash van High Contrast slecht zijn, maar het kan niet tippen aan het iconische origineel. Ook het soms maar losjes samenhangende script, tot op zekere hoogte in navolging van het eerste deel, voegt in T2 wel enkele heel weinig betekenende scènes toe.

T2 Trainspotting 2

In vergelijking met de eerste Trainspotting kan T2 niet anders dan teleurstellen, maar gelukkig werd de film wel een minder gewaagd, maar waardig vervolg op de filmklassieker. De combinatie van de nostalgietrip, dat de T2 ook meermaals erkent en de kijker aanwrijft, en het hoge feel good-gehalte passen dan ook bij de volwassen toon en de opzet van de filmFan van Trainspotting? Dan mag je deze sequel niet missen, maar dat hadden we je wellicht niet moeten zeggen.

T2 Trainspotting valt vanaf woensdag 1 maart 2017 in de bioscoopzalen te bewonderen.