Review: Trainspotting (1996)

Speelduur: 93 min.

De aanpak en weergave van het controversiële onderwerp. Sterke acteerprestaties van onder meer Ewan McGregor en Robert Carlyle. Een iconische soundtrack.

Niets!

“Choose Life.” Brainfreeze keek nog eens terug naar de verslavende kijkervaring over verslaafden, waaronder Ewan McGregor, en eigenlijk zowat de ultieme Britse jaren 90-film. Lees hier onze recensie van Danny Boyle’s ‘Trainspotting’!

Posted 27/02/2017 by

Choose Life.

De iconische openingsscène met de Life-speech van Ewan McGregor met Lust for Life van Iggy Pop op de achtergrond zal menig filmfan wel kennen. Binnenkort verschijnt T2 Trainspotting in de bioscoopzalen en is het dus het ideale moment om nog eens terug te kijken naar Trainspotting, de iconische en energieke drugsfilm gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Irvine Welsh die – na Shallow Grave (1994) – regisseur Danny Boyle en Schots acteur Ewan McGregor pas echt op de kaart zette.

Trainspotting 1

Trainspotting vertelt het verhaal van junkie Mark Renton (Ewan McGregor) en zijn kleurloze bestaan in de onderwereld van Edinburgh. Samen met zijn zogenaamde mates, de immorele “Sick Boy” (Jonny Lee Miller), de altijd vriendelijke Spud (Ewen Bremner), de onschuldige Tommy (Kevin McKidd) en woeste psychopaat Francis “Franco” Begbie (Robert Carlyle) begaat hij allerlei misdaden, uiteraard afgewisseld door het nodige heroïnegebruik. Rentons leven verandert daarentegen drastisch wanneer hij de bevallige Diane (Kelly MacDonald) ontmoet.

Zonder twijfel brengt Boyle hier een harde film over een controversieel onderwerp. Het druggebruik resulteert meer dan eens in enkele ongemakkelijke of ronduit misselijkmakende, maar steeds iconische scènes met uitvoerig geweld, seks, scheldpartijen en uiteraard de vele shots heroïne. Gelukkig brengt Trainspotting ook de blije momenten in het leven van de junkies in beeld. In feite gaat de film vooral over het belang van keuzes. De keuze om je leven in handen te nemen, de keuze om de vicieuze cirkel te doorbreken of net de keuze om op te geven en te bezwijken aan de levensstijl. In Trainspotting gaan zo euforie en melancholie op energieke wijze hand in hand, vaak vergezeld van een beweeglijke montagestijl om de trip te visualiseren.Trainspotting 2

That lassie got glassed, and no cunt leaves here till we find out what cunt did it.

Maar het uitgebalanceerde verhaal met een ruim gamma aan emoties wordt voornamelijk gerealiseerd door een absolute topcast. Jonny Lee Miller als de egoïstische en immorele Sick Boy, Ewen Bremner als de goedhartige Spud en Kelly MacDonald als de speelse Diane zetten uiteraard sterke prestaties neer, maar sterren van dienst zijn vooral Ewan McGregor als een sympathieke Mark Renton en Robert Carlyle als de strijdlustige Francis “Franco” Begbie. Zij maken van deze protagonisten personages waaraan je in slechts een negentigtal minuten belang hecht, waarop je verliefd op wordt of waarvoor je medelijden voelt tijdens hun (over)leven in het achtergestelde Edinburgh.

De soundtrack. Maar weinig films worden zo herinnerd voor hun iconische soundtrack als Trainspotting. De tijdsgeest van 1996 en de opkomende alternatieve Britse elektromuziek, maar ook jaren 70 popmuziek en jaren 90 Britpop, gevat in de vele liedjes, groeide uit tot een waar popcultuurfenomeen. Ook vandaag nog. Wie kent er nummers zoals Perfect Day (Lou Reed)Lust for Life (Iggy Pop), Sing (Blur), Temptation (New Order) of die absolute hit, Born Slippy van Underworld immers niet?

Trainspotting 3

Kortom, Trainspotting is een verslavende kijkervaring over verslaafden en eigenlijk zowat de ultieme Britse jaren 90-film. Sterk acteerwerk, een van de beste soundtracks ooit, een gewaagd en controversieel onderwerp op een evenwichtige manier behandeld: Trainspotting is simpelweg een van de beste films ooit.