Review: Split

Speelduur: 117 min.

In de bioscoop vanaf: 22 februari 2017

Shyamalan is back! Een van de beste acteerprestaties van James McAvoy tot nog toe. Emotionele uitdieping van zowel de dader als het slachtoffer.

Het verhaal moet wat aan vaart inboeten in de tweede act.

Een return to form van regisseur M. Night Shyamala en 23 bovenmenselijke acteerprestaties van James McAvoy: ‘Split’ is een van de betere en angstaanjagende ontvoeringsfilms van de laatste jaren! Onze spoilervrije recensie lees je hier!

Posted 21/02/2017 by

The broken are the more evolved.

Wanneer regisseur M. Night Shyamalan (The Sixth Sense, Unbreakable, Signs) een nieuwe film uitbrengt, is dat altijd spannend. Met successen zoals The Sixth Sense en Unbreakable, maar ook zwakke of ronduit slechte projecten zoals The Happening (2008), The Last Airbender (2010) en After Earth (2013) valt het altijd af te wachten waar zijn nieuwe blockbusters ergens eindigen. Gelukkig is zijn meest recente, bloedstollende bovennatuurlijke thriller Split met een schitterende Jason McAvoy een absolute return to form.

Split 2

Wanneer drie jonge meisjes Casey (Anya Taylor-Joy), Claire (Haley Lu Richardson) en Marcia (Jessica Sula) ontvoerd worden, moeten ze samen trachten te ontsnappen van hun mysterieuze en psychisch gestoorde ontvoerder Kevin (James McAvoy), wiens lichaam gedeeld wordt door 23 unieke persoonlijkheden, die elk met interne problemen kampen…

Met Split brengt Shyamalan waar hij goed in is: een psychologische thriller met bovennatuurlijke elementen. Zonder enig moment te verliezen wordt de kijker meteen in de actie gegooid en ontdek je samen met de slachtoffers meer en meer over de mysterieuze antagonist. Het is dankzij dit concept van Kevin als de kidnapper met een dissociatieve identiteitsstoornis en Shyamalans focus hierop, dat Split zich weet te onderscheiden van heel wat andere typische kat-en-muis-achtervolgingfilms.

Split 3

En het is niemand minder dan James McAvoy die het hele concept weet te verkopen. Hij acteert de pannen van het dak en wisselt zonder problemen tussen zijn 23 persoonlijkheden. Van een achtjarige jongen of homoseksuele kledingontwerper tot een geschiedenisprofessor of strenge moederkloek: McAvoy doet het allemaal en geeft via zijn emotionele neerzetting de figuren elk hun eigen karakter. Zonder twijfel levert McAvoy hier één van de betere prestaties uit zijn acteercarrière.

Daarnaast maakt het script van Shyamalan ook ruimte voor nuance. Zowel de schurk als het slachtoffer worden uitgediept en kennen elk hun eigen tragische achtergrondverhalen en trauma’s. Het is dan ook dankzij deze uitdieping van de personages dat het verhaal je meermaals bij de keel grijpt. Naar de tweede act toe verliest het verhaal wel even zijn vaart, mede door enkele flashbacks, maar dat wordt gelukkig opgelost met een strak geregisseerde climax en vooral een typische, hier meer dan geslaagde “Shyamalan-plotwending”.

Split 1

Na The Visit herbevestigt Split de langverwachte terugkeer van M. Night Shyamalan. Zijn geslaagde regie en de emotionele uitdieping van de personages/persoonlijkheden, maar vooral de bovenmenselijke acteerprestatie(s) van James McAvoy maken van de film een niet te missen spannende, maar simpele psychologische thriller. Bovendien zal de onthulling aan het einde langdurige Shyamalan-fans meer dan tevreden stellen.

Split valt vanaf woensdag 22 februari in de bioscoopzalen te bekijken.

SPOILERS EN IMPLICATIES: DE SHYAMALAN-PLOTWENDING VOOR ‘SPLIT’ VIND JE HIER TERUG.