Review: Unbreakable (2000)

Speelduur: 106 min.

3 total ratings

Prachtige psychologische deconstructie van het superheldengenre. Geweldige muziek en acteerprestaties van Bruce Willis en Samuel L. Jackson in deze diepzinnige M. Night Shyamalan-film.

Heel weinig (fysieke) actie. De twist is best voorspelbaar.

Brainfreeze keek nog eens terug naar deze onconventionele en deconstructieve superheldenfilm met Bruce Willis en Samuel L. Jackson van regisseur M. Night Shyamalan. Onze recensie van het schitterende “Unbreakable” lees je hier.

Posted 19/02/2017 by

Do you know what the scariest thing is? To not know your place in this world, to not know why you’re here. That’s – that’s just an awful feeling.

Ah, Het jaar 2000. In een tijdperk waar superheldenfilms helemaal nog geen sinecure waren en de allereerste X-Men (2000) nog maar net verschenen was, kwam regisseur M. Night Shyamalan al met Unbreakable, een volwassen take op het genre, dewelke zijn tijd eigenlijk ver vooruit was. Ook nu nog, in een wereld met jaarlijks meerdere superheldenblockbusters toont deze prent met Bruce Willis, net na die eerdere geslaagde samenwerking met Shyamalan op The Sixth Sense (1999), en Samuel L. Jackson dat meer niet noodzakelijk beter is.

Unbreakable 1

Na een tragisch en destructief treinongeluk ontwaakt David Dunn (Bruce Willis) geheel ongeschonden als enige overlevende. Comicbookverzamelaar en kunsthandelaar Elijah Price (Samuel L. Jackson) komt hem op het spoor en vertelt Dunn over zijn ongeloofwaardige theorie. Tegen wil en dank begeleidt hij de “onbreekbare” man stukje bij beetje bij een ontdekkingstocht vanjewelste…

Wat meteen opvalt aan deze vernieuwende superheldenfilm, is het belang van nuance. David Dunn is geen typische held, maar een uitgebluste echtgenoot met fouten en gebreken, vooral dan tegenover zijn zoon en vrouw. Ook Price heeft zo zijn eigen niet helemaal onschuldige motieven om Dunn te helpen. Uiteraard speelt het uitstekende en meer dan geloofwaardige acteerwerk van Bruce Willis en Samuel L. Jackson hier een rol, maar het sterke scenario kan je moeilijk anders dan bewonderen. Geen zwart-wit-figuren in deze film, maar genuanceerde en interessante personages die ook echt zouden kunnen bestaan. Net zoals bij Zack Snyders adaptatie van Watchmen (2009) krijgen we hier een effectieve psychologische superheldendeconstructie, bovendien ondersteund door een prachtige muzikale score door James Newton Howard.

Unbreakable 3

Niet enkel het verhaal maakt van Unbreakable een meer dan puike film, maar ook het script en de regie van Shyamalan. Ondanks zijn tijdelijk mindere periode vanaf pakweg The Happening (2008), The Last Airbender (2010) en After Earth (2013) tot aan The Visit (2016) mogen we niet vergeten dat Shyamalan een goed regisseur was/is. Zo valt niet enkel het minutieus geplande gebruik van kleur (let maar op het groen voor Dunn en paars voor Price) op, maar ook de gekozen camerastandpunten. Zo zie je de glazen weerspiegeling van Samuel L. Jackson wel verdacht veel in beeld…

Maar dat deze onconventionele superheldenprent een Shyamalan-film is, heeft ook “nadelen”. Het psychologische gedeelte heeft continu voorrang, waardoor Unbreakable aan actie moet inboeten. Geen groots fysiek, maar wel een mentaal conflict. Natuurlijk kan ook de verplichte cameo of de beruchte Shyamalan-plotwending niet ontbreken. Wanneer de moeder van Elijah over een comic zegt dat “deze een verrassend einde heeft”, spreekt de cineast daarmee ook het publiek toe.

Unbreakable 2

Sinds zijn release in 2000 heeft Unbreakable de afgelopen jaren een cult following uitgebouwd en staat de film maar al te vaak op lijstjes met beste superheldenfilms. En dat is terecht. Niet alleen behoort Unbreakable tot de beste films, die Shyamalans carrière als Hollywoodregisseur cementeerden, maar is het ook gewoon een interessante en diepgaande take op een maar al te vaak versimpeld genre, bijgestaan door schitterende acteerprestaties en een betoverende muzikale score. Een absolute klassieker in het genre!