Review: The Nice Guys (2016)

Soundtrack: ,

Speelduur: 116 min.

4 total ratings

Continu hilarisch. Een van de beste neo-noir en buddy cop-films tot nog toe. Het komische talent van en de chemie tussen Russell Crowe en Ryan Gosling.

Minder subtiel dan Shane Blacks "Kiss Kiss Bang Bang".

In “The Nice Guys” met Ryan Gosling en Russell Crowe perfectioneert regisseur Shane Black zijn favoriete filmgenre: een neo-noir buddy cop-komedie, met duidelijke stijlinvloeden van Quentin Tarantino! Lees hier onze Brainfreeze-review van de opkomende cultklassieker!

Posted 17/01/2017 by

Dad, there’s like whores here and stuff — Sweetheart, how many times have I told you? Don’t say “and stuff”.

Met films als Lethal Weapon 1-2 (1987, 1989) en Kiss Kiss Bang Bang (2005) op zijn conto is het altijd uitkijken naar een nieuwe buddy cop-film van regisseur-scenarist Shane Black (Iron Man 3). Ditmaal wist hij steracteurs Ryan Gosling en Russell Crowe te strikken voor het hilarische, maar constant zelfbewuste detectivedrama The Nice Guys.

hero_The-Nice-Guys-2016

Het jaar is 1977, de plaats Los Angeles, (waar anders in een Shane Black-film?). Wanneer de doorwinterde en sarcastische klootzak Jackson Healey (Russel Crowe) een zaak over de verdwijning van een jong meisje probeert op te lossen, ontmoet hij de onsuccesvolle privédetective Holland March (Ryan Gosling) en zijn puberende dochter Holly (Angourie Rice). Tegen wil en dank raken zij verstrengeld in het onderzoek naar de onrustwekkende dood van pornoster Misty Mountains…

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: The Nice Guys is een van de grappigere films van de afgelopen jaren. Het scenario van Black staat zoals gewoonlijk bol van de hilarische dialogen met obsceen taalgebruik en doet bij momenten zelfs denken aan Tarantino’s Pulp Fiction (1994), maar moet daardoor wat aan subtiliteit inboeten. Daarnaast is er ook heel wat ruimte voor visuele humor met als resultaat onder meer een van de beste liftscènes uit de filmgeschiedenis, enkele geweldige trips en een pornofilm met een plot!

maxresdefault

Naast onder meer het recreëren van de typische jaren 70-stijl qua kledij, wagens en vooral een geweldige soundtrack weet The Nice Guys zich te onderscheiden door de unieke combinatie van Russell Crowe en Ryan Gosling, beiden niet meteen bekend vanwege hun komische talenten. De chemie spat van het scherm en is iets waar we maar niet genoeg van kunnen krijgen. Ook relatieve nieuwkomer Angouri Rice levert een meer dan puike prestatie als de tiener met attitude.

Kortom, dankzij de constante, maar nooit storende humor en het knappe werk van Crowe en Gosling werd The Nice Guys een geweldig en zelfbewust neo-noir period piece. Met deze prent levert Shane Black dus alweer een schitterende, zo niet een van de beste buddy cop-films aller tijden af. Dat The Nice Guys dan ook amper zijn budget heeft terugverdiend, is haast onbegrijpelijk en zonder twijfel onterecht.

Shane Blacks The Nice Guys met Russell Crowe en Ryan Gosling is nu beschikbaar op DVD en Blu-ray.