Review: Doctor Who – Seizoen 9 (+ Christmas Specials)

3 total ratings

Terugkeer Davros, Missy en River Song. Visueel sterk, The Doctor speelt gitaar.

"Sleep No More" is de saaiste aflevering ooit

Het negende seizoen van Doctor Who zit er alweer op. Lees hier onze review van het recentste seizoen en zijn kerstspecials…

Posted 03/01/2017 by

I am the Doctor and I save people!

In 2005 besloot BBC de sci-fi serie Doctor Who, na 16 jaar van het scherm te zijn verdwenen, eindelijk terug te brengen. De serie, die debuteerde in 1963, een nieuwe kans geven was een keuze waar enig risico aan verbonden was. Na een mislukte poging om de vlam en interesse terug te doen opflakkeren met een film, was het terugbrengen van de sci-fi klassieker een enorme gok bij de BBC. De nieuwe Doctor Who was gelukkig een succes en verkreeg al snel een groot fandom. Logischerwijs kreeg deze (oorspronkelijk) éénmalige serie meerdere vervolgseizoenen en elk jaar een extra kerstspecial. Hoewel Christopher Eccleston prima werk leverde als de negende Doctor, stopte hij al na één seizoen en regenereerde hij vervolgens als David TennantMatt Smith en de huidige Doctor Peter Capaldi. Nu de laatste kerstspecial erop zit, overlopen we even het negende seizoen en diens kerstspecials.

doctor-who-season-9-finale-rcap-hell-bent

We vallen meteen met de deur in huis. Het negende seizoen is veel beter dan het vorige. Dit is het seizoen dat mensen zullen haten of mensen juist fantastisch zullen vinden. Er zijn fans die het niet hebben voor Steven Moffat als showrunner, maar dit seizoen bevat toch wel enkele pareltjes. Peter Capaldi is echt The Doctor in dit seizoen en komt veel meer op de voorgrond. De droge toch charismatische persoonlijkheid die Capaldi aan de gekende Time Lord geeft is een plezier om naar te kijken. Het seizoen start onmiddellijk met de terugkeer van zijn twee aartsvijanden, Missy (Michelle Gomez) en Davros (Julian Bleach), schepper van de Daleks. Verder in het seizoen krijgen we een welkome gastrol van Maisie Williams (Game of Thrones) die zich verspreidt over vier afleveringen, en een verrassende en bevredigende terugkeer van River Song (Alex Kingston) in de kerstspecial “The Husbands of River Song”. Natuurlijk zien we ook de terugkeer van Clara Oswald (Jenna Louise Coleman. De rol van Companion wordt volgend seizoen ingevuld door Matt Lucas en Pearl Mackie. Peter Capaldi moet sommige afleveringen toch op zichzelf dragen, wat hij fantastisch doet, aangezien de schrijvers niet veel aandacht geven aan de gastpersonages. Dit is één van de weinige minpunten die te merken zijn dit seizoen. Behalve de aflevering “Sleep No More”, was dit een prima seizoen dat eigenlijk weinig fout kon doen.

dw-flood2

2016 stond vooral in het teken van de Doctor Who spin-off ClassDoctor Who zou Doctor Who niet zijn zonder kerstspecial dus dit jaar was er afgelopen jaar toch één aflevering op tv, “The Return of Doctor Mysterio” – waarin de show het superheldengenre opzoekt. Als je fan bent van zowel Doctor Who als superhelden, is deze special zeker iets voor jou. De aflevering bevat veel verwijzingen naar vooral DC’s Superman, behalve dat superheld Grant/The Ghost (Justin Chadwin) in het dagelijkse leven een babysit is in plaats van een reporter. We zien hier ook de terugkeer van Nardole uit de vorige kerstspecial. Het leverde een verrassend grappige en vermakelijke aflevering op, iets wat de trailers niet lieten blijken.

before_the_flood

Het negende seizoen van deze briljante sci-fi serie heeft veel geleerd uit zijn fouten van het vorige seizoen. The Doctor weet beter te overtuigen, de verhaallijnen zijn beter en de makers hebben veel nieuwe dingen aan de serie toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat het negende seizoen één van de betere seizoenen is van Doctor Who. Wij wachten vol ongeduld op het nieuwe seizoen, dat tevens het laatste zal worden van showrunner Steven Moffat. Daarna wordt het roer overgenomen door Chris Chibnall, bekend van de populaire Britse serie Broadchurch.

Ben je fan al fan Doctor Who of heeft deze review je gemotiveerd om je te beginnen kijken, word dan zeker lid van de Belgian Whovians United op Facebook.

Ontdek de Belgian Whovians U.N.I.T.E.D. op Facebook