Review: Assassin’s Creed

10 total ratings

Indrukwekkende acrobatie en vloeiende gevechtsstijl. De scènes in de Animus zijn continu vermakelijk. Respect voor het bronmateriaal.

Cliché en voorspelbaar. Verspild acteurstalent. Onevenwichtig tempo.

Is “Assassin’s Creed” met Michael Fassbender en Marion Cotillard de beste videogameadaptatie tot nog toe? Did it land its Leap of Faith? Lees hier onze vroege Brainfreeze-recensie!

Posted 19/12/2016 by

We work in the dark to serve the light. We are assassins.

Met Assassin’s Creed verschijnt de tweede belangrijke live-action videogameadaptatie dit jaar die het subgenre in ere zou moeten herstellen. Warcraft deed al een verdienstelijke poging, maar slaagde daar uiteindelijk niet in. Aan deze Hollywoodverfilming van Ubisofts bekende pseudo-historische franchise over huurmoordenaars doorheen de tijd met onder meer Michael Fassbender, Marion Cotillard en Jeremy Irons om het dus beter te doen. Is de vloek op videogames en hun matige, of ronduit slechte, films eindelijk opgeheven of werd Assassin’s Creed – onder regie van Justin Kurzel (Macbeth, Snowtown) – een fatale aanslag op het genre?

assassins-creed-1

In deze verfilming ontmoeten we veroordeeld crimineel Callum Lynch (Michael Fassbender), dewelke zijn hele leven geplaagd wordt door geweld en agressie. Dankzij Sophia Rikkin (Marion Cotillard) en haar vader Alan (Jeremy Irons) kan Lynch via de Animus-spitstechnologie (letterlijk) in de huid kruipen van zijn voorvader Aguilar de Nerha in Andalusië, Spanje in het bewogen jaar 1492. In dit tijdperk van religieuze twisten moet Aguilar/Lynch – lid van het mysterieuze Assassijnen-broederschap – vermijden dat de machtige Tempeliers de destructieve Apple of Eden in handen zouden krijgen. Ook in het heden volgt deze geheime organisatie de zoektocht naar het Bijbelse relikwie met argusogen…

Al bij al levert Assassin’s Creed een puike adaptatie van de populaire videogamefranchise. De scènes in de Animus-wereld, waarbij via het genetische geheugen het verleden herleefd wordt, zijn visueel trouw weergegeven en vervelen geen moment. De film bevat dan ook heel wat actie met een continu vloeiende gevechtsstijl en indrukwekkende acrobatie. Daarnaast hint Assassin’s Creed meer dan eens naar basiselementen van de Ubisoft-games, zoals het titulaire Credo van de broederschap of knipogen naar het “Eagle Vision”. Zonde dat de iconische Leap of Faith weinig natuurlijk of zelfs spectaculair wordt neergezet, maar respect voor het bronmateriaal is er bij deze prent zeker.

assassins-creed-3

Jammer genoeg biedt Assassin’s Creed – ondanks heel wat fan-service – geen solide filmervaring. De film verliest niet alleen voortdurend tempo door de terugkeer naar het (heel wat minder interessante) heden, maar loopt ook qua overkoepelend verhaal, dat bol staat van de clichés, al snel vast. Het gewaagde, doch te snel verlaten subplot van genetische predestinatie – concreet het overerven van gewelddadige karaktereigenschappen – kan ook de simpele opzet van de zoektocht naar een veredelde McGuffin niet redden.

Het is dan ook zonde dat een dergelijke sterrencast niet het materiaal krijgt dat ze verdienen. Hoewel er een duidelijke poging is om Fassbender als Lynch uit te diepen, blijft zijn tocht van agressieve moordenaar naar volleerd en moreel verantwoord huurmoordenaar op slechts enkele dagen tijd een vreemde wending. Ook Cotillard als de kritische, maar eveneens goedgelovige wetenschapper Sofia maakt naar het einde toe enkele eigenaardige sprongen. Andere castleden zoals Jeremy Irons als de cliché schurk van dienst en Brendan Gleeson in een veredelde cameo worden dan weer simpelweg verspild.

assassins-creed-2

Kortom, deze langverwachte Assassin’s Creed-film is misschien wel een van de betere videogameverfilmingen, maar helaas zegt dat meer over het genre dan deze niet zo topfilm. De actie en acrobatie in het historische verleden, het kernpunt van de games, leveren enkele leuke scènes op, maar het verkozen verhaal overleeft het voorspelbare relaas en de vele cliché beslissingen van de personages niet. Assassin’s Creed landed its Leap of Faith, but just barely…

Assassin’s Creed slaat op woensdag 21 december toe in onze bioscoopzalen.