Review: Passengers

Filmstudio: , ,

Speelduur: 116 min.

In de bioscoop vanaf: 28 December 2016

Knappe vertolkingen van Chris Pratt en Jennifer Lawrence. Sterke visuals.

Onevenwichtige regie. Scenario weet niet goed wat het wil zijn. Zeer veel clichés.

Chris Pratt en Jennifer Lawrence worden veel te vroeg wakker op de 120-jarige reis van het ruimteschip Avalon in Passengers, een nieuwe sci-fi van Morten Tyldum. Maar levert deze “romcom in de ruimte” een goede film op?

Posted 16/12/2016 by

passengers-poster-600x889

I woke up too soon…

Deze december is een interessante maand voor sci-fi films. Rogue One: A Star Wars Story is goed op weg om alsnog één van de grootste films van 2016 te worden en Arrival leverde één van de beste en meest interessante ingetogen sciencefictionfilms van de afgelopen jaren op. Op de valreep weten regisseur Morten Tyldum (The Imitation Game, Headhunters) en Prometheus-, The Mummy- en Doctor Strange-scenarist Jon Spaihts te verrassen met Passengers, een romantisch ruimtedrama met twee van de grootste acteurs van het moment: Chris Pratt (Guardians of the Galaxy, Jurassic World) en Jennifer Lawrence (X-Men: Apocalypse, The Hunger Games).

Het ruimteschip Avalon is op weg naar een verafgelegen bestemming. De meer dan 5000 mensen aan boord werden in een 120 jaar durende ruimteslaap gebracht om de haast volledig geautomatiseerde reis te overleven. Ze zullen wakker worden in een nieuwe eeuw en een nieuw leven kunnen beginnen op een nieuwe planeet. Er vindt echter een storing plaats en twee passagiers, ingenieur Jim Preston (Pratt) en journaliste Aurora Dunn (Lawrence), worden veel te vroeg wakker. Met nog 90 jaar te gaan vooraleer ze hun bestemming zullen bereiken, zijn de twee gestrand op het gigantische schip…

Chris Pratt; Jennifer Lawrence

Passengers ziet er visueel prachtig uit. De decors, de ruimtescènes en, het moet gezegd worden, de twee hoofdacteurs zijn zeer aangenaam om naar te kijken. De Avalon kan je vergelijken met een luxueus cruiseschip vol leuke technische snufjes en heel wat indrukwekkende ruimtetaferelen die onderweg plaatsvinden.

Met de flow van het verhaal is het echter heel wat minder, ondanks de aanvankelijk leuke insteek. De film start met Chris Pratt als een soort sci-fi Robinson Crusoe, daarna wordt het een romcom in de ruimte, om uiteindelijk te eindigen als een pseudo-actiethriller, waar de personages hun persoonlijk conflict moeten staken om de falende computersystemen van het schip terug in gang te krijgen. Het scenario roept enkele interessante vragen op, maar de makers weten ze simpelweg niet uit te werken. Zeker naar het einde toe, wordt het geheel enorm cliché en poogt men naarstig om de kijker alsnog met een goed gevoel naar huis te sturen. Na afloop krijg je echter het gevoel dat het lot van de personages niet verdiend is.

Zowel Pratt als Lawrence schitteren in hun rollen, hebben een leuke chemie en doen hun best met wat ze voorgeschoteld krijgen. Michael Sheen heeft een aangename bijrol als de robotische barman Arthur, terwijl Laurence Fishburne heel even het verhaal naar zich weet toe te trekken in zijn beperkt aantal scènes – dewelke echter op een zeer ongepast moment in het verhaal komen. Andy Garcia duikt een tweetal seconden op in wat één van de duurste cameo’s ooit moet zijn. Hoewel Jennifer Lawrence top billing krijgt, is het vooral Chris Pratt die de hele film weet te dragen. De actrice verdiende het om iets meer te kunnen doen met haar vrij generische rol.

passengers3

Er zat ergens een zeer geslaagde mix tussen romcom en sci-fi thriller in Passengers, maar door het onevenwichtige scenario, de bij momenten rommelige regie en de vele clichés naar het einde toe komt dit spijtig genoeg nooit naar boven. Zelfs de prachtige visuals en absolute topcast kunnen Passengers dus niet redden van de middelmatigheid.

Passengers doet er geen 90 jaar meer over om onze bioscoopzalen te bereiken. De film komt uit op 28 december.