Review: Rogue One – A Star Wars Story

24 total ratings

Grauwe oorlogsfilm. Visueel sterk. De actievolle climax en slag om Scarif. Heel wat respect voor de Star Wars-mythos met onder meer een kleine, maar ingrijpende cameo voor Darth Vader.

Een tikkeltje voorspelbaar. Gebrek aan uitdieping van de personages.

Is Rogue One the Star Wars spin-off we’re looking for? De eerste Star Wars spin-off is een feit! Lees hier onze spoilervrije Brainfreeze-review!

Posted 13/12/2016 by

This is a rebellion, isn’t it? I rebel.

Met Rogue One: A Star Wars Story brengen Disney en Lucasfilm – één jaar na The Force Awakens – de allereerste spin-off binnen het Star Wars-filmuniversum naar ons Melkwegstelsel. Aan regisseur Gareth Edwards, bekend van visueel knappe films zoals Godzilla (2014) en Monsters (2010), de niet te onderschatten taak om dit verhaal in de vooravond van de originele trilogie (en waarvan we dus de afloop eigenlijk al kennen) toch interessant, vernieuwend en continu spannend te houden. Is Rogue One the Star Wars-spin-off we’re looking for?

rogue-one-1

In Rogue One bevinden we ons in volle Galactische Burgeroorlog (tussen Episodes III en IV). De Melkweg wordt met een ijzeren hand geregeerd door het Empire en de dappere Rebel Alliance is in het nauw gedreven en op zoek naar hulp. Wanneer het bericht hen bereikt dat militair directeur Orson Krennic (Ben Mendelsohn) en Galen Erso (Mads Mikkelsen) voor een ultiem massavernietigingswapen afleverden voor het Keizerrijk, wordt probleemmaker Jyn Erso (Felicity Jones) gerekruteerd, die zo haar eigen familiale redenen heeft om te rebelleren. In haar missie om de plannen van deze “Death Star” te stelen wordt ze bijgestaan door Cassian Andor (Diego Luna), zijn scène stelende robot K-2S0, boezemvrienden en Force-fanatiekelingen Chirrut (Donnie Yen) en Baze (Wen Jiang) alsook de overgelopen piloot Bodhi (Riz Ahmed). Samen vormen zij “Rogue One”.

Het verhaal van deze sci-fi-blockbuster binnen het al zevendelige Star Wars-filmuniversum weet zich gelukkig duidelijk te onderscheiden van de zogenaamde Saga-films. Waar de andere “episodes” iets mythisch en onafgerond hadden, is Rogue One een heel wat grauwere prent met een afgebakend doel voor ogen. Het scenario van John Knoll en Gary Whitta heeft een duidelijk begin en een nog duidelijker einde. Daarbij is de film niet alleen af en toe voorspelbaar, maar legt Rogue One ook een duidelijk stijgende lijn af met een opbouwende eerste helft met ietwat rommelige edits (niet geholpen door enkele flashbacks) tot een actievolle en emotionele climax. Ondanks enkele verrassende wendingen naar het einde toe blijft Rogue One een – weliswaar cruciaal – verhaal waarvan we het einde al kennen.

rogue-one-2

Dat neemt niet weg dat cineast Gareth Edwards alweer een visueel verbluffend meesterwerkje met een visie heeft afgeleverd. Van een  imposante Star Destroyer die dreigend boven een stad op de planeet Jedha zweeft tot het subliem gebruik van schaduwen: Edwards levert met Rogue One zijn mooiste film tot hiertoe af, die dankzij zijn visuele vertelstijl op enkele momenten overbodige expositie weet te vermijden. Mensen op het scherm zeggen je niet alleen dat de rebellen bedreigd worden, je ziet en voelt het ook.

Door de visuele pracht van de film, maar ook opbouwende eerste helft krijgen ook de vele actiescènes in Rogue One een betekenis. Ongetwijfeld is de climax hiervan de finale slag om Scarif die zich zowel op de exotische eilandengroep als in de ruimte bevindt. Deze aaneenschakeling van adembenemende gloriemomenten en emotionele wendingen doen bij momenten denken aan oorlogsklassiekers zoals Saving Private Ryan (1998) of Apocalypse Now (1979). Rogue One is een grauwe oorlogsfilm pur sang met de grootste Star Wars-veldslag tot nog toe.

rogue-one-5

Edwards’ visie valt dus zonder twijfel af te lezen in deze film, maar uiteraard behoort Rogue One ook tot het epische Star Wars-universum. Knipogen, verwijzingen en uitbreidingen op deze welbekende mythos zijn onvermijdelijk en worden gelukkig bijna foutloos uitgevoerd. Naast world building met onder meer nieuwe planeten of toevoegingen zoals de U-Wing of de Imperial Death Troopers grijpt Edwards continu terug naar de oorspronkelijke trilogie.

Visuele hommages in scènes, verwijzingen naar de Jedi-mythologie of cameo’s, zoals Mon Mothma of een angstaanjagende Darth Vader, zijn er dan ook in overvloed. Jammer genoeg zijn die laatsten technisch niet altijd even goed uitgevoerd, maar voor de typische Star Wars-fan is er meer dan genoeg om je hart aan op te halen. Dit is dan ook hoe je een ode brengt aan de voorgaande Star Wars-films en dus niet door zomaar het verhaal over te nemen, zoals The Force Awakens vorig jaar nog deed. In een filmsaga verzadigd met één enkele invloedrijke familie is het bovendien fijn om te zien dat ook andere figuren zonder problemen een eigen film kunnen dragen.

rogue-one-4

Hoofdrolspeelster van dienst Felicity Jones zet een geloofwaardige Jyn Erso neer, die van rebelse nietsnut uitgroeit tot een volwaardig aanvoerster. Deze heldin – met heel wat meer pit dan Rey uit The Force Awakens – is dan ook een leidster die we zonder probleem in de strijd zouden volgen! Daarnaast zijn het vooral een geweldige Donnie Yen, de dreigende Ben Mendelsohn en tragische Mads Mikkelsen die positief vermeld moeten worden. Diego Luna daarentegen als de stille Cassian Andor vormt een heel wat minder charismatisch figuur, maar wordt gelukkig vergezeld van zijn hilarische robot K-2SO. Ook acteurs Riz Ahmed, Forest Whitaker en Wen Jiang zetten niet meteen een memorabele prestatie neer.

Een Star Wars-film is natuurlijk geen Star Wars-film zonder de iconische filmmuziek, die ditmaal verzorgd werd door Michael Giacchino (Doctor Strange) en dus niet door oudgediende John Williams. Dat neemt niet weg dat Giacchino duidelijk naar Williams geluisterd heeft tijdens het componeren van zijn muziek. Ook hier wordt gelukkig geïnnoveerd en wordt het welbekende corpus verrijkt met enkele nieuwe, geslaagde melodieën, die zo uit de andere Star Wars-episodes zouden kunnen komen.

rogue-one-3

Kortom, Rogue One is een solide sci-fi-actiefilm en een geslaagde spin-off binnen de Star Wars-franchise. Met voldoende (innovatieve) aandacht voor de mythos en diens personages, maar ook Edwards’ eigen grauwe visie hierop en diens visuele kracht kan de film zich onderscheiden van de andere episodes. Jammer dat het verhaal af en toe wat voorspelbaar wordt en je de uiteindelijke bestemming al kent, maar gelukkig maakt die prachtige climax veel goed. This might not have been the droids, but sure is the Star Wars-spin-off we were looking for!

Rogue One: A Star Wars Story verschijnt op woensdag 14 december in de Belgische bioscoopzalen, waaronder in de nieuwe IMAX-zaal in Kinepolis Brussel.